  • 1. Data: 2011-12-07 18:43:09
    Temat: ? vs ?
    Od: " profesor fire" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    z 'projektem' kulki2d wiaze sie jeszcze jedno
    tez dosc nowe dla mnie (choc wczesniej juz
    kiedys sie troche nad tym zastanawialem) zagadnienie,

    daja sie zauwazyc dwie odrebne metodologie robienia
    np takich kulek i problem dotyczy wlasnie tego jak je
    nazwac

    chodzi o to w przypadkach takich jak to z kulkami
    zagadnienie mozna rozwiazywac (robic) na dwa sposoby
    (moze wiecej ale te sie pojawiaja):

    1) MATEMATYKA /metoda statyczna
    albo dac duze kroki-skoki pozycji kulek w kazdej
    iteracji i wyznaczac dokladnie punkty kolizji z
    matematyki (i probowalem tak robic bo nie jest to az
    tak trudne by sie nie dalo przynajmniej zaczac -
    trzeba przepisac na kod rownanie "dist(x,y,nx,ny) == 2*R"
    (jest to rownanie kwadratowe liczy sie pierwiastki)
    i zrobilem to i chyba dzialalo - choc dalej i tak
    pojawiaja sie problemy upraszczajacych zalozen jakie
    latwiej jest poczynic a trudniej obslugiwac ich braki
    itd, np dalej praktycznie jesli wyznaczy sie dokladnie
    punkt kolizji i odbije predkosc to trzeba wzorek puscic
    rekurencyjnie nawet dla tego jednego kroku bo w gaszczu
    kulek te odbicia moga byc lamane i wielokrotne

    2) MIELONKA /metoda dynamiczna
    albo po prostu trzeba zrobic ileskrotnie mniejszy krok
    iteracji a same odbicia liczyc w sposob zupelnie przyblizony
    w ramach tego kroku (np o ile w pierwszej metodzie matematycznej
    mozna by zakladac skoki np 30 pikselowe a i tak liczyc kolizje
    z matematyki wzorkiem z dokladnoscia skali precyzji doubla,
    to w drugiej warunki odbicia sa typowo komputerowe ("if") nie
    matematyczne (rownania itp) ale przez zmniejszenie ktoku np
    do odleglosci 0.5 piksela) i tak mozna uzyskac satysfakcjonujaca
    dokladnosc - to dosyc oczywiste co pisze i raczej zrozumiale dla
    kazdego kto zajmuje sie programowaniem tak ze zapewnie nie musze
    tlumaczyc zeby zostac zrozumianym ale opisuje to wlasnymi
    nieporadnymi sowy bo wlasnie na tyle sie wglebilem w problem
    ciekawy mz)

    druga metoda jest o wiele prostsza i z praktyki chyba wydaje sie
    ze jest tez o wiele lepsza - znacznie latwiej rzeczy zrobic sa
    prostsze itp (ew druga mozna zostawic jako sposob optymalizacji
    i to nawey powiedzialbym ze powazniejszej)

    sa to dwie odrebne metodologie
    1) jak ktos wie cos na ten temat i moze cos uzupelnic
    z literatury albo z zycia to moze uzupelnic
    2) nie wiem jak to nazwac, jak nazwac te dwie odrebne
    metodologie rozwiazywania tego rzedu problemow bo
    okreslenie 'matematyka versus mielonka' nie jsst
    zbyt odpowiednie - ani to pierwsze (matematyka) ani to
    drugie (mielonka) nie pasuja - mielonka uzylem dla
    podkreslenia ze tu broblem rozwiazuje sie przez
    zageszczenie iteracji tj zmiejszenie kroku do obliczen
    (jeszcze wczesniej myslalem o 'metoda statyczna vs metoda
    dynamiczna' ale to nie tyle nazywa rzeczy tylko oddaje
    ich cechy)

    jak to nazwac?

  • 2. Data: 2011-12-07 22:11:49
    Temat: Re: ? vs ?
    Od: "Jordan Szubert" <u...@j...us.to>

    Dnia 07-12-2011 o 19:43:09 profesor fire <f...@g...skasuj-to.pl>
    napisał(a):

    [8<]
    > jak to nazwac?

    jak to nazwałem ,,podejście analityczne vs numeryczne", ale nie wiem, czy
    poprawnie.

    numeryczne ma te zaletę, że jest równie proste, nawet gdy masz zmienną
    grawitacje (np. obliczenia w skali kosmicznej, na orbicie przyciąganie
    Ziemi już jest istotnie różne niż na powierzchni, z, a i na różnych
    punktach powierzchni kierunek jest inny), tarcie etc.
    analityczne ma tę zaletę, że jest dokładne, ale jak chcesz za dużo rzeczy
    pouwzględniać to równania się robią skomplikowane, nawet zanim je
    zaczniesz rozwiązywać (i nie jestem pewien, czy te równania w ogóle mają
    rozwiązania)

    --
    Jordan Szubert

  • 3. Data: 2011-12-08 08:26:03
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jordan Szubert <u...@j...us.to> napisał(a):

> [...]
    >
    > grawitacje (np. obliczenia w skali kosmicznej, na orbicie przyci=C4=85ga=
    > nie =
    >
    > Ziemi ju=C5=BC jest istotnie r=C3=B3=C5=BCne ni=C5=BC na powierzchni, z,=
    > a i na r=C3=B3=C5=BCnych =
    >
    > punktach powierzchni kierunek jest inny), tarcie etc.
    > analityczne ma t=C4=99 zalet=C4=99, =C5=BCe jest dok=C5=82adne, ale jak =
    > chcesz za du=C5=BCo rzeczy =
    >
    > pouwzgl=C4=99dnia=C4=87 to r=C3=B3wnania si=C4=99 robi=C4=85 skomplikowa=
    > ne, nawet zanim je =
    >
    > zaczniesz rozwi=C4=85zywa=C4=87 (i nie jestem pewien, czy te r=C3=B3wnan=

    dosyc dobra odpowiedz na pewno idzie blizej w kierunku
    nazwania i wyrazenia o co chodzi, acz mz jeszcze
    niezupelnie dokladnie (choc ew mozna pewnie uzywac
    jesli rozmawiajacy wie o co chodzi)

    niezupelnie dokladnie mz bo analityczne to niekoniecznie
    musi byc chyba analityczne w ten sposob o jakim mowie,
    podobnie numeryczne tez nie musi byc dokladnie numeryczne
    w ten sposob o jakim mowie;

    troche problematycznie wlasnie jest nazwac te roznice, pierwsza
    to 'calosciowe' rozwiazywanie rownania (niby chyba analitycznie
    ale inne slowo mogloby byc lepsze) gdy drugie to wyliczanie go
    lokalnie/iteracyjnie w punktach

  • 4. Data: 2011-12-08 08:39:58
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > to 'calosciowe' rozwiazywanie rownania (niby chyba analitycznie
    > ale inne slowo mogloby byc lepsze) gdy drugie to wyliczanie go

    acha, jeszcze przypomnialo mi sie, ze w ten sposob nazywa
    sie sposoby ropzwiazywania rownan wsrod matematykow na
    uczelniach itp; o tyle zwlaszcza slowko numeryczne mialoby
    inne znaczenie - bo tam jest o ile pamietam liczony
    calosciowo stan ukladu po jakims czasie a tu chodzi
    o updaty w realtime tj o ile tam sa przedstawione metody
    'liczenia' to tutaj ja mowie o metodach 'symulacji'

  • 5. Data: 2011-12-08 08:41:22
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Thu, 8 Dec 2011 08:39:58 +0000 (UTC), f...@W...gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    > o updaty w realtime tj o ile tam sa przedstawione metody
    > 'liczenia' to tutaj ja mowie o metodach 'symulacji'

    Bardziej bym to nazwal: naukowe i brute-force ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 6. Data: 2011-12-08 09:00:16
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    > o updaty w realtime tj o ile tam sa przedstawione metody
    > 'liczenia' to tutaj ja mowie o metodach 'symulacji'

    przy czym, moge dodac, (odnoszac sie do tego co pisano w
    watku o kulkach (ze matematycznie trudno lub niemozliwe
    dokladnie, ze moga generowac ruch chaotyczny itp))
    ze mi chodzi o nieco inne pojecie dokladnosci:

    nie chodzi mi o to by zamodelowac 50 zderzajacych
    sie kulek (o scisle zapodanych parametrach fizycznych)
    w ten sposob by po 50 godzinach ruchu i po 5 milionach
    wzajemnych zderzen pozycje koncowe nie odbiegaly od
    dokladnosci matematyczno-fizycznych zasad na
    piecdziesiatym miejscu po przecinku -

    chodzi mi o to jak 'zalozyc' prosty i fajny model
    ktory oddawalby fajnie np specyfike zderzen i ruchow
    np z fizyki newtonowskiej i nie mialby 'dziur'

    - bo czaasem jak sie pisze takie modele to pojawiaja
    sie czasem takie dziury, np kulka moglaby sie zaklinowac
    w rogu itp (mi wczesniej zdarzalo sie ze kulki jesli
    po jednym odbiciu od razu wpadaly na druga kulke to
    zlepialy sie, poprawilem to ale ciagle mam cos takiego
    ze 1) klinuja sie czasem 2) robia nierealistyczne stosy

    - choc w zamian za to potrafi tez ten model pokazywac
    pare ciekawych zjawisk jak np jest zbita grupa kulek i
    walnie w nie szybko lecaca kula z zewnatrz to cala ta
    kula fizycznie sprezycie odbija sie (jakby eksploduje
    mechanicznie od srodka)

    kulki to chyba najprostszy model fizyki w 2d, a i tak
    robi mi problemy, powinienem to przynajmniej skonczyc
    na tyle by miec jakis dzialajace pudelko z fizyka z ktorego
    moglbym byc zadowolony (ze ladnie dziala) - bo jak bez
    tego startowac do ciekawszych rzeczy :/

  • 7. Data: 2011-12-08 09:13:48
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    R.e.m.e.K <g...@d...null> napisał(a):

    > Bardziej bym to nazwal: naukowe i brute-force ;-)

    jest cos na rzeczy ale tez mz nie jest to dobre
    okreslenie

    np 'brute-force' na okreslenie znanego najprostszego
    sposobu liczenia kolizji (tj w podwojnej petli)
    to mz koszmar; jedno ze zalatuje mentalnoscia
    programistycznych pietnestolatkow (znana mi niestety
    troche z warsztat.gd), drugie ze jest nieadekwatne bo
    nie ma w tej metodzie zadnej brute force, to nie o force
    chodzi a juz na pewno nie o brute tylko bardziej o
    latwosc

  • 8. Data: 2011-12-08 10:07:48
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    jeszcze zeby uscislich, chodzi o jeden krok
    symulacji, np krok ruchu kulek ze stanu 'przed'
    do stanu 'po'

    obecnie sklaniam sie do nazwy 'analitycznie vs iteracyjnie'

    te dwie metody sa warte rozwazenia bo sa spore roznice,

    jak mowisz zaleta 'analitycznej' jest to ze wykonuje sie
    raz i ze jest dokladna, wada jest to ze jest w pewnym sensie
    matematycznie zagmatwana i czesto pewnie jest tak trudna
    do napisania dokladnie ze wrecz niemozliwa;

    wada iteracyjnej jest to ze wykonuje sie wiele razy
    (moze wiec byc wolniejsza) i do tego jest dokladna z
    dokladnoscia co do dyskretnego kroku - za to jest
    prosta i mz w pewnym sensie 'prosta i elegancka'

    co do nazwewnictwa to nie do konca jestem przekonany do
    tego slowa 'analityczna' bo jak mowie slowo analityczna
    ma chyba jakies inne znaczenia, (a na takie geometryczne
    statyczne przeliczenia inne slowo mogloby pasowac lepiej),
    acz od biedy mozna by tego uzywac, (na zasadzie tradycji
    skoro tak sie juz zdaje sie w matematyce mowi)

    tak ze poki nie spotkam sie z lepsza nazwa na razie
    sklanialbym sie do uzywania 'analityczna vs iteracyjna'

  • 9. Data: 2011-12-09 19:34:30
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Quidquid MsgId est, timeo profesor fire et dona ferentem...

> [...]
    > trzeba przepisac na kod rownanie "dist(x,y,nx,ny) == 2*R"
    > (jest to rownanie kwadratowe liczy sie pierwiastki)

    Moment.
    Twierdzisz, że ?(a?+b?) jest równaniem kwadratowym?
    W którym miejscu, przepraszam...

    Sławek
    --
    ________ Gott weiss ich will kein Engel sein
    _/ __/ __/ Ramms+ein (Angel)

  • 10. Data: 2011-12-09 19:41:02
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-09 20:34, Sławomir Szczyrba pisze:
    > Quidquid MsgId est, timeo profesor fire et dona ferentem...

    > Moment.
    > Twierdzisz, że ?(a?+b?) jest równaniem kwadratowym?

    Takim zakamuflowanym...

    > W którym miejscu, przepraszam...

    ( Dist(x,y) )^2 = 4R^2
    już jest w pełni.