  • 11. Data: 2020-05-15 09:48:24
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 May 2020 08:03:20 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans,
    > aby
    > styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie
    > prace
    > naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków
    > przekaźników
    > oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków,
    > budują
    > stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja
    > nawet
    > miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w

    ROTFL, piękny przykład dzielnej walki z problemami,które nieistniejąi
    w innych rozwiązaniach. Tylko wydrukować i powiesić w ramce nad
    kom...^D silnikiem.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2020-05-15 10:30:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    wrote:
> [...]

    Dla silnikow czy szybszych rozwiazan ?

    >ROTFL, piękny przykład dzielnej walki z problemami,które nieistniejąi
    >w innych rozwiązaniach. Tylko wydrukować i powiesić w ramce nad
    >kom...^D silnikiem.

    Pijesz do SSR ? One maja inne wady ... czy w praktyce nie maja ?

    Swoja droga to patrzylem kiedys na sterownik w zmywarce.
    Drobnica zasilana triakami, nawet nie opto.
    Ale grzalka i pompa przekaznikami.
    Przekazniki malutkie. Chyba mniejsze niz radiator do triaka na 10A ..

    J.

  • 13. Data: 2020-05-15 10:36:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    .

    >Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik.
    >Taki jest i taki musi zostać.

    Jesli sie styki wypalaja, to wrecz nie moze zostac.

    Ale dioda moze duzo pomoc. Lub kondensator.

    J.

  • 14. Data: 2020-05-15 11:33:26
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
    > Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
    > podczas pracy prąd wynosi około 5A.
    >
    > Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
    > 8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
    > powinno chyba wystarczać.
    >
    > I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
    > styków podczas rozłączania ?
    >
    > Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
    > przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?

    Może tzw. wieczny przekaźnik z modyfikacją mosfet zamiast triaka?
    Jest to opisane w artykule:
    https://elportal.pl/pdf/k07/19_12g.pdf

  • 15. Data: 2020-05-15 11:49:32
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 10:30, J.F. pisze:

    > Swoja droga to patrzylem kiedys na sterownik w zmywarce.
    > Drobnica zasilana triakami, nawet nie opto.
    > Ale grzalka i pompa przekaznikami.
    > Przekazniki malutkie. Chyba mniejsze niz radiator do triaka na 10A ..

    Przerabiałem wybuchnięte triaki BT131 w sterowniku pralki.
    Po wymianie nadal nie było poprawnego działa, ten sam błąd klapy.
    Po pomierzeniu okazało się, że triak dematerializujac się, przepuścił
    chyba 230V na nóżkę procesora, bo żaden wygnał logiczny na tym pinie się
    nie pojawiał.
    Daliby opto, może by procek przeżył, a tak to pralka niestety poszła na
    żyletki.

    Co ciekawe, pralka zdechła będąc w standby. Wywaliła esa 16A na
    wydzielonym tylko dla niej obwodzie. Ostanie pranie było 2 dni
    wcześniej, czyli nie od kondensacji.

    --
    viktorius

  • 16. Data: 2020-05-15 12:20:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >się nie pojawiał.
    >Daliby opto, może by procek przeżył, a tak to pralka niestety poszła

    W ich interesie jest, zeby poszla na zyletki, byle nie zbyt wczesnie -
    bo gwarancja czy klient sie obrazi.
    Co ochroni w srodku ich malo interesuje - serwisant ma wymienic caly
    sterownik szybko i skasowac za nowy i robote.

    Ale koszta gwarancyjne ponosza oni, wiec nie moga te triaki wybuchac
    zbyt czesto.

    >Co ciekawe, pralka zdechła będąc w standby. Wywaliła esa 16A na
    >wydzielonym tylko dla niej obwodzie. Ostanie pranie było 2 dni
    >wcześniej, czyli nie od kondensacji.

    A to ciekawe, bo o ile triaka moze cos przypadkiem wyzwolic, czy
    procek sterujacy moze zwariowac, to do wybuchu nie powinno to
    doprowadzic.
    Co najwyzej do niekontrolowanego uruchomienia jakiegos elementu.

    Wiec moze jednak woda zalala/dostala sie tam gdzie nie nalezy ?

    J.

    --
    viktorius

  • 17. Data: 2020-05-15 12:55:01
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 12:20, J.F. pisze:

    > W ich interesie jest, zeby poszla na zyletki, byle nie zbyt wczesnie -
    > bo gwarancja czy klient sie obrazi.

    Padło "regulaminowo", po 5,5 roku.
    Czyli 2 lata zwykłej + 3 lata rozszerzonej + trochę , żeby klient nie
    narzekał, że "dzień po gwarancji". SpiskowyMocny z p.m.budowanie miałby
    używanie ;)
    Pralka przetrzymała swoją firme: Mastercook zwinął się szybciej z rynku,
    niż moja pralka z domu.

    > Ale koszta gwarancyjne ponosza oni, wiec nie moga te triaki wybuchac
    > zbyt czesto.

    Niedługo jedzie do Bochum moja 3-miesięczna wiertarka z Lidla za 179
    złotych. Ile to musi kosztować w produkcji, że jeszcze starcza na serwis
    door2door za granicą przy takiej masówce?

> [...]
    > Co najwyzej do niekontrolowanego uruchomienia jakiegos elementu.
    >
    > Wiec moze jednak woda zalala/dostala sie tam gdzie nie nalezy  ?

    Pralka ładowana od góry, czyli rygiel, sterownik na samej górze, nie ma
    szans, żeby tam woda się pojawiła. W sumie poszły 3 triaki. Pralka
    selftest przechodziła, ale przy włączaniu prania waliła błędem klapy, bo
    nie dostawała potwierdzenia z rygla, że jest zamknięte. Nie udało mi się
    wyeliminować tego błędu. Mógłbym wymusić ten sygnał ręcznie, żeby
    zobaczyć czy pójde dalej z uruchamianie programu prania. Ale to
    eliminuje pralkę z bezpiecznego użytkowania. Już nie pamiętam od czego
    były pozostałe triaki.
    Pod pralką było sucho, na wężach nie było śladów po wyaciekach. Jak nic
    celowe zestarzenie ;)

    --
    viktorius

  • 18. Data: 2020-05-15 13:22:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >miałby używanie ;)
    >Pralka przetrzymała swoją firme: Mastercook zwinął się szybciej z

    No wlasnie - i co wtedy z gwarancja rozszerzoną ?

    Mnie niedawno padl termostat w lodowce, ale gwarancji nie
    rozszerzalem - zaryzykowalem, ze lodowka powinna jednak 15 lat
    pracowac, a nie 5 :-)

    >Niedługo jedzie do Bochum moja 3-miesięczna wiertarka z Lidla za 179
    >złotych. Ile to musi kosztować w produkcji, że jeszcze starcza na
    >serwis door2door za granicą przy takiej masówce?

    No wiesz, jesli pada np 1 na tysiac, to kurier kosztuje z 5 gr na
    sztuke ...

    >Pralka ładowana od góry, czyli rygiel, sterownik na samej górze, nie
    >ma szans, żeby tam woda się pojawiła. W sumie poszły 3 triaki.

    No ale cos je jednak musialo przepalic.
    Nadmierny prad przed obciazenie nie poplynie.

    Moze cos sie poluzowalo i zwarlo, moze jakies przepiecie w sieci ...

    >Pod pralką było sucho, na wężach nie było śladów po wyaciekach. Jak
    >nic celowe zestarzenie ;)

    Tylko jak - jakąs kropelke cyny mocowali, zeby odpadla po 5 latach i
    zwarla co nie nalezy ?

    Bo chyba nie dali dwoch triakow tak, zeby jednoczesne wlaczenie palilo
    je - to by ktos zauwazyl i kara moglaby byc duza :-)

    J.

  • 19. Data: 2020-05-15 13:31:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 13:22, J.F. pisze:
    > Bo chyba nie dali dwoch triakow tak, zeby jednoczesne wlaczenie palilo
    > je - to by ktos zauwazyl i kara moglaby byc duza

    Może to tak jak z tymi zabezpieczaniami w mikrofali, które celowo maja
    robić zwarcie?

    Robert

  • 20. Data: 2020-05-15 13:36:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 May 2020 10:30:49 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Pijesz do SSR ? One maja inne wady ... czy w praktyce nie maja ?

    Owszem maja: cena i gabaryty jeśli chodzi Chodź ten ostatni problem
    gabarytów rozwiązuje się czasami zaskakująco. Praktyka jest taka że
    np. w zasilaniu odbiorników o charakterze pojemnościowym miniaturowy
    mechaniczny się skleja a wymieniomy ssr o analogicznych parametrach
    i co ciekawe nawet mniejszych gabarytach się nie "skleja".

    --
    Marek