  • 1. Data: 2020-05-13 20:29:52
    Temat: Aoyue PT852 słabo dmucha
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Mam stację HotAir, Aoyue PT852.

    Pracuje od prawie 10 lat, dorywczo, 2-3 razy w tygodniu po naście minut.
    Ostatnio słabiej dmuchała, do tego stopnia że przestała wylutowywać
    elementy z płyt głownych (a rozpraszanie ciepła tam spore). Co prawda
    nie potafie ocenić jak dmuchała kiedyś, ale idę o zakład że nie aż tak
    słabo, teraz ledwo czuć.

    Pokrętło w maksymalnym położeniu powoduje podskoczenie kulki tylko do
    "3", kiedyś skakała na cała wysokość, więc to nie zwidy.

    Wymieniłem dzisiaj membrany w pompie, jedna uległa dezintegracji. I nie
    ma poprawy, a nawet lekkie pogorszenie (może są sztwniejsze?).

    Zanim zaczne szukać przyczyny na własną rękę: czy w tych stacjach jest
    jakaś typowa usterka, typu, bo ja wiem, na przykłąd kondensator w
    sterowaniu kompresorem, które z czasem powoduja taki efekt? Nie wiem
    jeszcze na pewno jak jest zrealizowane sterowanie elektromagnesem pompy,
    ale zakładam że może przestało się regulować w pełnym zakresie i to
    problem czysto elektroniczny. Ma ktoś może jakąs wiedze o takiej usterce
    czy mam szukać na własną rękę? Schamty sa, ale na ile prawdziwe nie wiem
    :/ Na oko coś nie tak ze sterowaniem triakiem zapewne jeśli schemat
    prawdziwy.

  • 2. Data: 2020-05-13 20:48:49
    Temat: Re: Aoyue PT852 słabo dmucha
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.05.2020 o 20:29, heby pisze:
> [...]
    > czy mam szukać na własną rękę? Schamty sa, ale na ile prawdziwe nie wiem
    > :/ Na oko coś nie tak ze sterowaniem triakiem zapewne jeśli schemat

    Nie znam tej konkretnej konstrukcji, ale obstawiam zaworki zwrotne.
    Prawdopodobnie są kulkowe albo membranowe. Wystarczy, że wlezie tam
    jakiś kłaczek, i pompa traci wydajność. Powinny być łatwe do wyczyszczenia.

    P.P.

  • 3. Data: 2020-05-13 21:19:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/05/2020 20:48, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Nie znam tej konkretnej konstrukcji, ale obstawiam zaworki zwrotne.

    Cały tor powietrza, w tym wszystkie zawory, zostały wyczyszczone i
    sprawdzone. Wstępnie mam taką hipotezę że mechanika nie ma z tym nic
    wspólnego (a uszkodzenie membrany było niezwiązane z problemem). Schemat
    który mam jest, teoretycznie, mniej więcej zgodny:

    https://reader015.vdocuments.mx/reader015/html5/0718
    /5b4f0b7d166d4/5b4f0b7ebe8cd.jpg

    Po zobaczeniu zasady działania regulacji wydajnosci pompy muszę przyznać
    że jest to mocno skomplikowane, szczególnie te 4 diody połaczone "jak by
    w mostek', dość dziwny sposób sterowania triakiem, sporo analogowej magii.

    Niestety chwilowo mam oscyloskop poza zasiegiem, więc nic nie pomierze
    dlatego pytam czy usterka typowa.

    PS. Tak, potencjometrami, wszystkimi, kręciłem.

  • 4. Data: 2020-05-13 21:50:17
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.05.2020 o 21:19, heby pisze:

> [...]
    > w mostek', dość dziwny sposób sterowania triakiem, sporo analogowej magii.

    Jaki tam jest silnik? Te cztery diody wyglądają na układ symetryzujący
    zasilanie (eliminujący składową stałą). Ale to ma sens tylko dla silnika
    indukcyjnego.

    P.P.

  • 5. Data: 2020-05-13 21:56:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/05/2020 21:50, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Jaki tam jest silnik? Te cztery diody wyglądają na układ symetryzujący
    > zasilanie (eliminujący składową stałą). Ale to ma sens tylko dla silnika
    > indukcyjnego.

    Jak bym ja to wiedział. W takiej czarnej obudowie :D

    Nawet nie wiem jakie napięcie można do niego przyłozyć, bo bym go
    popchnął na pełnym sieciowym.

    Ogólnie te pompy sprzedaje się w całości jako częśc zamienną bez
    wnikania co w środku.

    Przemierzyłem częśc podejrzanych elementów w tym obwodzie i nie wyglada
    na to aby coś było poza zakresem, kondensatory, diody, rezystory
    trzymają wartości. Potencjometr wydaje się działać.

  • 6. Data: 2020-05-13 22:01:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/05/2020 21:50, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Jaki tam jest silnik?

    Tak na marginesie: wyglada raczej na solenoid z drgajacym rdzeniem, ale
    nie będę tego rozbierał głebiej, wnioskuje na podstawie sposobu
    działania mechaniki, rdzeń zawieszony jest na dwóch membranach po obu
    stronach kompresorka i swobodnie sobie w środku pracuje.

  • 7. Data: 2020-05-14 14:32:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.05.2020 o 22:01, heby pisze:

> [...]
    > działania mechaniki, rdzeń zawieszony jest na dwóch membranach po obu
    > stronach kompresorka i swobodnie sobie w środku pracuje.

    A układ eliminujący składową stałą zapobiega namagnesowaniu rdzenia. Ma
    to sens. Elementów w układzie niewiele, możesz przemierzyć wszystkie.
    Oporniki w układzie symetryzatora powinny być identyczne. Ewentualnie
    możesz wymienić triaka, uszkodzone czasem działają w dziwny sposób. Ale
    ja, mimo wszystko, obstawiam problem z mechaniką. W pracy mamy sporo
    urządzeń z pompami. O różnej konstrukcji. W zasadzie wszystkie problemy
    z nimi były natury mechanicznej. Wystarczy niewielkie uszkodzenie
    zaworka, trudno zauważalne na oko, i już pompa nie pompuje jak powinna.
    Napisałem "w zasadzie", ponieważ w jedynym przypadku, gdy wymieniałem
    tranzystory mostka H, problem też miał naturę mechaniczną. Jakiś
    entuzjasta nowoczesności zamontował tranzystory na podkładkach z
    przemianą fazową. Pompa pracuje przez kilka godzin, potem kilka godzin
    przerwy, i tak w kółko. Plastik podkładek wypłynął na zewnątrz,
    pozostała cienka warstwa słabo przylegająca do tranzystorów. Łatwo
    zgadnąć, jaki był skutek. Przy wymianie tranzystory zamontowałem na
    silikonach wyciągniętych ze starego zasilacza komputerowego (trzeba było
    na cito). Działa do dziś.

    Paweł