  • 61. Data: 2020-05-17 11:53:01
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    pl...

    > Zarówki są obciążeniem indukcyjnym??
    > Policz ten gasik, zobaczysz.
    >
    > P.P.

    ROTFL

    To w maluchu zamiast świec zapłonowych (iskrowych) były żarówki? ;)

  • 62. Data: 2020-05-17 12:50:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-16 o 03:15, sundayman pisze:
    > Wspomniany silnik pobiera te kilkanaście (ok. 12) amperów tylko
    > podczas rozruchu - to jest max. kilka sekund, a w normalnej sytuacji
    > nawet nie sekundę.
    >
    > Potem jest już sporo mniej - coś koło 5A, czyli poniżej dopuszczalnego
    > prądu dla jednego przekaźnika.

    Nieważne czy chodzi o rozruch czy o pobór stały. Ważny jest prąd
    łączeniowy, a ten dla przekaźnika, który zastosowałeś jest tylko 8A.
    Równoległe łączenie styków nie sprawia, że podwaja się prąd łączeniowy.

    Zamiast RM84 z podwójnym stykiem, wsadź RM85 w wersji "Inrush" z
    pojedynczym stykiem 16A i wytrzymałością na prąd udarowy nawet do 80A w
    czasie do 20ms. Cała modyfikacja ograniczałaby się do wylutowania RM84 i
    wlutowania w jego miejsce RM85 Inrush. No i oczywiście dołożenia
    odpowiednio szybkich diód, aby pozbyć się iskrzenia styków podczas
    rozłączania oraz drżenia styków i na tym bym zakończył całą modyfikację.
    Nawet jak byś wymienił RM84 z podwójnym stykiem 8A na RM84 ze stykiem
    pojedynczym 16A, ale nie łączenie równoległe styków, bo to nic nie daje
    w Twoim przypadku.

    Pamiętaj, że praca przekaźnika to nie jest jednorazowe zwarcie styków
    tego przekaźnika, lecz po pierwszym uderzeniu o siebie styków, następuje
    dłuższa lub krótsza seria (zależna od konstrukcji mechanicznej),
    wygasających odbić w trakcie których styki się zwierają i rozwierają
    (drżenie styków).

  • 63. Data: 2020-05-18 13:35:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-17 o 00:37, sundayman pisze:

    > W ten sposób w sterowniku będę musiał tylko poprawić program.
    > I będzie bezpieczniej i w razie kolejnej modyfikacji też wygodniej.
    >
    > Ale jest takie pytanie ;
    >
    > Co dać żeby zminimalizować ryzyko, że silnik zostanie nie wyłączony

    Kiedyś dawno, jak coś czytałem o przekaźnikach to się zdziwiłem, że dla
    zwiększenia trwałości styki jednego przekaźnika łączy się w szereg a nie
    równolegle.
    P.G.

  • 64. Data: 2020-05-18 13:53:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To prawda, przy rozłączaniu oporność połączenia między stykami będzie
    > rosła wykładniczo w sposób ciągły. Mechanizmem za to odpowiedzialnym
    > będzie tunelowanie kwantowe elektronów przy przerwie między stykami
    > rzędu nanometrów. Dokładnie tak, jak tu:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skaningowy_mikroskop_t
    unelowy

    > Obawiam się jednak, że to nieco za daleko idące przybliżenie
    > rzeczywistości, biorąc pod uwagę kontekst wątku. :-)))

    Ja napisałem 'bardzo szybko', Ty napisałeś 'od razu'. Zaprotestowałem
    przeciwko pojęciu 'od razu'.

    Każda fizycznie zrealizowana indukcyjność ma jakąś pojemność własną i w
    momencie przerwania obwodu nie następuje natychmiastowy skok napięcia do
    nieskończoności tylko rozpoczynają się drgania obwodu LC.
    To określa szybkość narastania napięcia i jego maksymalną wartość (jeśli
    nie nastąpi żadne przebicie czy iskrzenie.
    Narastanie bywa bardzo szybkie, ale jednak nie jest to 'od razu'.
    I tylko o to chodziło a nie o jakieś zjawiska o których pierwsze słyszę.

    W młodości dorabiałem sobie biorąc od znajomego rzemieślnika różne
    drobne rzeczy (zegarki, kalkulatory) do naprawy. Między innymi trafiały
    mi się elektroniczne przerywacze do kierunkowskazów od Mercedesa. Na
    cewce przekaźnika nie było diody i przepalał się sterujący nim tranzystor.
    Wtedy uważałem, to za ewidentny błąd projektu.
    Ale jakieś 10 lat temu czytałem jakiś papier o przekaźnikach chyba ze
    strony Relpolu. Tam się doczytałem, że dioda na cewce powodując powolny
    spadek prądu w cewce spowalnia proces rozchodzenia się styków co sprzyja
    iskrzeniu. Nie wiem czy w obwodzie kierunkowskazów ktoś się spodziewał
    indukcyjności i w ten sposób chciał chronić styki, ale to jest nie
    wykluczone.
    Jeśli za danych LC cewki przekaźnika wynikało by, że napięcie osiągnie
    maksimum 70V to tranzystor na 80V teoretycznie mógłby nim sterować bez
    diody na cewce i miałoby to logiczne uzasadnienie.
    P.G.

  • 65. Data: 2020-05-18 20:46:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-05-16 o 18:13, Piotr Wyderski pisze:
    [...]
> [...]
    >co sprzyja iskrzeniu. Nie wiem czy w obwodzie kierunkowskazów ktoś
    >się spodziewał indukcyjności i w ten sposób chciał chronić styki, ale

    Ciekawe ile w tym prawdy.
    Bo z jednej strony wydaje sie naturalne - z dioda mamy napiecie ~0.7V
    i stosowny do tego spadek pradu,
    bez diody to ile tam tranzystor wytrzyma lub pojemnosc cewki pozwoli -
    100V powiedzmy.

    Ale ... opornosc cewki przekaznika duza. Wiec nie 0.7V ale raczej 12.
    Choc 12V na poczatku, potem moze byc wolniej.

    Ale i tak to bedzie to dzialac do chwili gdy pole magnetyczne pozwala
    utrzymac kotwice przyciagnetą.
    Potem to szczelina sie powiekszy i pole blyskawicznie spadnie.

    W efekcie ... chyba sie nie obserwuje opoznienia otwarcia zestykow na
    skutek diody, a to bylby pierwszy skutek.
    Tzn moze i jest, ale na tyle maly, ze ukrywa sie w rozrzucie.

    Przy czym to tylko opoznienie rozwarcia, nie pisze o predkosci
    rozwierania, bo ... jak to zmierzyc ?

    Wiec ciekaw jestem - teoryjka ze strony Relpolu, czy rzeczywisty efekt
    ?

    Hm, ciekawe, jakby to zmierzyc ... dlawik wlaczac/wylaczac i prad
    oscyloskopem monitorowac ?
    Czy po 10 tys wylaczen styki obejrzec ...

    >Jeśli za danych LC cewki przekaźnika wynikało by, że napięcie
    >osiągnie maksimum 70V to tranzystor na 80V teoretycznie mógłby nim
    >sterować bez diody na cewce i miałoby to logiczne uzasadnienie.

    A jak LC wieksze napiecie daje ? Przebicie w tranzystorze bipolarnym
    nie jest chyba takie grozne, a energia malutka.

    W dodatku grozi efekt Millera i tak znow "od razu" sie ten tranzystor
    nie zamknie.

    J.

  • 66. Data: 2020-05-18 21:34:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Ja napisałem 'bardzo szybko', Ty napisałeś 'od razu'. Zaprotestowałem
    > przeciwko pojęciu 'od razu'.

    Rozumiem, ale w praktyce trzeba ustalić adekwatny w danym momencie
    opis przybliżony, a nie posiłkować się całym aparatem
    matematyczno-fizycznym znanym ludzkości, choćby był obiektywnie bliższy
    prawdzie.
    Nie obliczamy gasików z równań kwantowej teorii pola, choć jest to
    co do zasady możliwe.

    Dlatego rozróżnienie między "natychmiast" a "bardzo szybko" w praktyce
    może nie mieć wielkiego znaczenia.

    > Każda fizycznie zrealizowana indukcyjność ma jakąś pojemność własną i w
    > momencie przerwania obwodu nie następuje natychmiastowy skok napięcia do
    > nieskończoności tylko rozpoczynają się drgania obwodu LC.

    W rzeczywistości w ogóle nie istnieje coś takiego jak indukcyjność,
    są tylko nieliniowe obwody RCL o stałych rozproszonych. Do tego
    rozłączanie prądu nigdy nie następuje momentalnie, tylko zawsze jest
    funkcją ciągłą i choćby już to ogranicza dV/dt, nawet na idealnej cewce.

> [...]
    > Narastanie bywa bardzo szybkie, ale jednak nie jest to 'od razu'.
    > I tylko o to chodziło a nie o jakieś zjawiska o których pierwsze słyszę.

    No to Ci uzupełniam obrazek o emisję polową, która w każdym styku z
    konieczności występuje. Do tego jest kluczowa dla działania choćby
    wyłącznika do świateł w mieszkaniu -- na powierzchni styków zawsze
    jest kilkuatomowej grubości warstwa tlenków i siarczków, a prąd płynie
    przez ten izolator...

    Tam się doczytałem, że dioda na cewce powodując powolny
    > spadek prądu w cewce spowalnia proces rozchodzenia się styków co sprzyja
    > iskrzeniu.

    E=0.5*LI^2, praw fizyki Pan nie zmienisz. Gdzieś się ta energia
    zgromadzona w polu magnetycznym musi podziać i jej wytracanie trwa,
    zwłszcza, gdy indukcyjność jest potężna. Im lepsza dioda, tym dłużej.
    Dlatego możliwie wysokonapięciowa zenerka/TVS, a nie Schottky...
    Taka na U_coil przekaźnika wydaje się odpowiednia (dI/dt będzie
    jednakowe przy włączaniu i wyłączaniu), a na kluczu wystąpi tylko 2*U_coil.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 67. Data: 2020-05-22 08:30:30
    Temat: Re: wĹ,Ä...czanie silnika przekaĹşnikiem
    Od: JMP <J...@o...pl>

    Piotr Gałka napisał(a):

    > Kiedyś dawno, jak coś czytałem o przekaźnikach to się zdziwiłem, że dla
    > zwiększenia trwałości styki jednego przekaźnika łączy się w szereg a nie
    > rĂłwnolegle.
    > P.G.

    To może być b. dobry pomysł.
    W stanach nieustalonych łuk jest wtedy dzielony na dwa mniejsze (o
    mniejszej energii każdy) i styki się mniej wypalają.

    JMP

  • 68. Data: 2020-05-22 13:51:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JMP" napisał w wiadomości grup
    Piotr Gałka napisa?(a):

    >To mo?e by? b. dobry pomys?.
    >W stanach nieustalonych ?uk jest wtedy dzielony na dwa mniejsze (o
    >mniejszej energii ka?dy) i styki si? mniej wypalaj?.

    A ja sobie przypominam w druga strone - wybuchy z uzyciem wysokiego
    napiecia, elementem ksztaltujacym narost byla przerwa iskrowa.
    Czesto dwie szeregowo - wtedy jakos lepiej wybucha :-)

    J.

  • 69. Data: 2020-05-22 22:17:46
    Od: JMP <J...@o...pl>

    "J.F." napisał(a):

> [...]
    > napiecia, elementem ksztaltujacym narost byla przerwa iskrowa.
    > Czesto dwie szeregowo - wtedy jakos lepiej wybucha :-)

    Cytuję:
    "ŁUK ELEKTRYCZNY
    Pisząc o odpowiednim doborze aplikacji do przekaźnika nie sposób
    przemilczeć tematu wyłączania obwodów prądu stałego, podczas którego
    powstaje łuk elektryczny. W przypadku, gdy mamy wysokie napięcie np.
    rzędu 220 VDC przy otwieraniu styków przekaźnika pojawia się łuk
    elektryczny.
    Przy małej szczelinie i wysokim napięciu łuk nie gaśnie, zaczynają
    nagrzewać się styki i w efekcie ulegają zniszczeniu. Problem ten można
    rozwiązać na kilka sposobów. Możemy łączyć szeregowo styki w celu
    zwiększenia szczeliny powietrznej, podzielenia łuku na kilka mniejszych
    łuków."

    https://automatykab2b.pl/prezentacje/energetab/energ
    etab/49999-dobierajac-przekaznik-zwroc-uwage-na-mate
    rial-stykow

    JMP

  • 70. Data: 2020-05-23 22:11:20
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2020-05-14 23:25, Irek.N. wrote:

    > No właśnie niekoniecznie. Styki nie przełączają się jednakowo.

    Silnik jednak zazwyczaj rozpędza się wielokrotnie dłużej niż róznica
    czasu załączenia styków.