  • 1. Data: 2010-06-18 11:21:32
    Temat: ... wspanialy narod, tylko ludzie k^#wy
    Od: "pl.rec.foto.cyfrowa" <z...@g...com>

    Oczywiscie kazdy w miare inteligentny wie kto i o kim tak powiedzial,
    ale zostawcie w spokoju ten prowokacyjny choc bardzo celny cytat z
    tytulu watku.

    Nie wskazujac wiec palcem ze chodzi o Polakow, mam propozycje
    przedstawienia narodowych osiagniec w dziedzinie sprzetu, materialow i
    moze jakichs technik fotograficznych pomijajac dzialnosc artystyczna.

    Znam kilka takich osiagniec historycznych ale nie chce psuc zabawy
    innym.
    Jesli zas temat fotograficzny nie zaskoczy, to mam nadzieje, ze choc
    jacys frustraci dadza sobie tu upust a ja chetnie dolacze do dyskusji
    juz po weekendzie.

    Az mi sie wyrywa, "WOW weekend. Syndrom emigranta"

  • 2. Data: 2010-06-18 12:10:40
    Temat: Re: ... wspanialy narod, tylko ludzie k^#wy
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <f...@a...go
    oglegroups.com>,
    pl.rec.foto.cyfrowa nabazgrał:
    > Oczywiscie kazdy w miare inteligentny wie kto i o kim tak powiedzial,

    Jesteś w stanie wykazać jakikolwiek związek inteligencji z wiedzą
    o tym co ktoś kiedyś powiedział? :P

    Gnx, jvrz, Znefmnyrx b Cbynxnpu.

    > Nie wskazujac wiec palcem ze chodzi o Polakow, mam propozycje
    > przedstawienia narodowych osiagniec w dziedzinie sprzetu, materialow i
    > moze jakichs technik fotograficznych pomijajac dzialnosc artystyczna.

    Zapewne nie chodzi Ci o dyskusję o przedwojennych zakładach produkujących
    u nas całkiem niezłą optykę?

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    No i skończy się przodowanie

  • 3. Data: 2010-06-18 12:21:08
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 18 czerwca 2010 14:10, l...@l...localdomain wyraził
    następujacą opinię:
    > pl.rec.foto.cyfrowa nabazgrał:

    > Zapewne nie chodzi Ci o dyskusję o przedwojennych zakładach produkujących
    > u nas całkiem niezłą optykę?

    I papiery światłoczułe pewnej prywatnej wytwórni z której niemal cała
    produkcja szła na eksport :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 4. Data: 2010-06-18 12:23:23
    Od: "pl.rec.foto.cyfrowa" <z...@g...com>

    On Jun 18, 8:10 am, l...@l...localdomain wrote:
    > W po cie <f...@a...go
    oglegroups.com>,
    >  pl.rec.foto.cyfrowa nabazgra :

    > Jeste w stanie wykaza jakikolwiek zwi zek inteligencji z wiedz
    > o tym co kto kiedy powiedzia ? :P

    Jestes w stanie wykazac, ze chodzilo mi o to o co pytasz?
    Wyjasnienie miales w zdaniu ktore wyciales.

    > Gnx, jvrz, Znefmnyrx b Cbynxnpu.

    > Zapewne nie chodzi Ci o dyskusj o przedwojennych zak adach produkuj cych
    > u nas ca kiem niez optyk ?

    Mozesz mi zazucic, ze to moze nie odpowiednia grupa ale tamta
    analogowa juz zdycha
    a powspminac warto o tym, ze jako narod mielismy tez swoj udzial w tej
    dziedzinie.
    Optyka zas byla calkiem niezla i po wojnie.
    Wynalazek obiektywu powiekszalnikowego z wbudowanymi filtrami to chyba
    tez nasz udzial.
    Nie chcialbym za duzo wnosic tych osiagniec na raz ale przedwojenne
    powiekszalniki polskie tez zdobywaly nagrody na miedzynarodowych
    wystawach sprzetu fotograficznego.

  • 5. Data: 2010-06-18 12:23:59
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Uzytkownik "pl.rec.foto.cyfrowa" napisal
    > Nie wskazujac wiec palcem ze chodzi o Polakow, mam propozycje
    > przedstawienia narodowych osiagniec w dziedzinie sprzetu, materialow i
    > moze jakichs technik fotograficznych pomijajac dzialnosc artystyczna.

    Poczytaj sobie chocby o PCO (Przemyslowe Centrum Optyki) i jego produktach
    MTN-1 czy CTS-1.

    adam

  • 6. Data: 2010-06-18 12:36:30
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <a...@z...go
    oglegroups.com>,
    pl.rec.foto.cyfrowa nabazgrał:
    oglegroups.com>,

    > Jestes w stanie wykazac, ze chodzilo mi o to o co pytasz?
    > Wyjasnienie miales w zdaniu ktore wyciales.

    Wyciąłem:
    #v+
    ale zostawcie w spokoju ten prowokacyjny choc bardzo celny cytat z
    tytulu watku.
    #v-

    Czyli inaczej mówiąc, możesz głosić każdą bzdurę, ale my mamy na to
    nie protestować?

    > Mozesz mi zazucic, ze to moze nie odpowiednia grupa ale tamta
    > analogowa juz zdycha

    Zdycha właśnie dlatego, że nawet jak ktoś coś do powiedzenia w temacie
    tamtej grupy, to wypowiada się na tej.

> [...]
    > Nie chcialbym za duzo wnosic tych osiagniec na raz ale przedwojenne
    > powiekszalniki polskie tez zdobywaly nagrody na miedzynarodowych

    Mógłbyś podać jakieś źródła? Najlepiej internetowe...

  • 7. Data: 2010-06-18 12:52:44
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 18 czerwca 2010 14:36, l...@l...localdomain wyraził
    > pl.rec.foto.cyfrowa nabazgrał:

    > Mógłbyś podać jakieś źródła? Najlepiej internetowe...

    Pewnie "Historia Polskiej Fotografii" czy jakoś tak, jest tam sporo o
    technice.
    A kwestia produkcji powiększalników w Polsce jest banalnie prosta - na
    importowany sprzęt fotograficzny było nałożone bardzo duże cło, więc
    opłacało się produkować takie rzeczy na miejscu.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 8. Data: 2010-06-18 13:03:43
    Od: "pl.rec.foto.cyfrowa" <z...@g...com>

    > Wyci em:
    > #v+
    > ale zostawcie w spokoju ten prowokacyjny choc bardzo celny cytat z
    > tytulu watku.
    > #v-
    > Czyli inaczej m wi c, mo esz g osi ka d bzdur , ale my mamy na to
    > nie protestowa ?

    A jak ci powiem, ze to byl zastepczy motyw gdyby o techikaliach nie
    wypalilo, to uwierzysz?
    Zareagowales tak jak to sobie zaplanowalem.

    > Zdycha w a nie dlatego, e nawet jak kto co do powiedzenia w temacie
    > tamtej grupy, to wypowiada si na tej.

    Czyzbym byl onego czasu prorokiem?

    > M g by poda jakie r d a? Najlepiej internetowe...

    Na temat obiektywu czy powiekszalnikow?
    Osobiscie uzywalem i jednego i drugiego.

    Zrodel internetowych nie mam a szukac dla ciebie nie bede, bo sam
    pewnie zrobisz to lepiej.
    W tej chwili nawet wyleciala mi z glowy nazwa tego obiektywu i tez nie
    chce mi sie szukac.

    Poniewaz jednak o powiekszalnikach moze byc posucha w internecie, to
    wspomne, ze bardzo byly sobie cenione
    w swiecie a w przedwojennej polsce sprzedawal i reklamowal je znany
    wtedy taki polski B$H sklep Gregera w Poznaniu. ( jesli mnie pamiec
    nie myli)
    Te powiekszalniki produkowal warsztat jakiegos Wolskiego, Wolinskiego,
    "cycus" w ten desen.
    Mysle, ze zjadzie sie ktos, kto to bedzie wiedzial.

    To wszysko mam niestety juz w dosc starym lepetynie.
    Watek o sprzecie sprowokowalem aby samemu sobie poczytac co inni
    napisza posiadajacy dostep do zrodel.
    Moje wszystkie stare przedwojenne katalogi i cala biblioteke
    osierocilem przeszlo 25 lat temu i do dzis nie mam juz z nia kontaktu.
    To jedna z rzeczy ktore wspominam z ogromnym sentymentem.
    Ojciec zostawil mi biblioteke zawierajaca ponad 1700 pozycji samych
    tylko ksiazek a ja nie moglem jej ze soba zabrac na emigracje.
    Wiekszy tonaz zawieraly materialy katalogowe i wydawnictwa prasowe.

  • 9. Data: 2010-06-18 14:32:52
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Nie wskazujac wiec palcem ze chodzi o Polakow, mam propozycje
    > przedstawienia narodowych osiagniec w dziedzinie sprzetu, materialow i
    > moze jakichs technik fotograficznych pomijajac dzialnosc artystyczna.

    Jan "polski Edison" Szczepaniak:

    "Skonstruował kamery filmowe i projektory do zdjęć barwnych. Na I
    Polskiej Wystawie Fotograficznej, która odbyła się w Krakowie w 1901
    r., w sali Szczepanika były eksponowane, obok innych jego osiągnięć
    technicznych - aparat fotograficzny i rzutnik do zdjęć naturalnych. W
    celu realizacji wynalazku z dziedziny fotografii w barwach naturalnych
    Szczepanik wyjeżdżał często do Niemiec, gdzie trwały bardzo rozwinięte
    badania w tej dziedzinie, a przemysł chemiczny był chyba najbardziej
    zaawansowany. W 1899 r. Jan Szczepanik zdobył w Ameryce i Anglii
    patenty na małoobrazkowy film kolorowy. Jego pomysł polegał na
    zastosowaniu w kamerze i projektorze trzech filtrów: czerwonego,
    zielonego i niebieskiego, oraz czarno-białej taśmy filmowej. Metodę
    wytwarzania filmów do fotografii kolorowej wykorzystała w 1928 r.
    firma Kodak, a w 1932 r. - Agfa. Według pomysłu Szczepanika
    realizowano filmy barwne, wyświetlając po raz pierwszy 24 klatki filmu
    na sekundę. Warto wspomnieć tu o zaprezentowanym w 1925 r. w Niemczech
    i Szwajcarii filmie "Przełęcz", przedstawiającym niezwykły kolor
    lodowca w Alpach. Można więc powiedzieć, że Jan Szczepanik zapisał się
    chlubnie na karcie polskiej myśli twórczej w dziedzinie rozwoju
    kinematografii barwnej. Jego metoda wymagała jednak kosztownych
    inwestycji w postaci specjalnie do tego przeznaczonych aparatów
    projekcyjnych. Dlatego też pomimo niewątpliwych zalet nie wytrzymała
    ona konkurencji o wiele tańszego Technicoloru. Po śmierci ojca synowie
    Szczepanika, Zbigniew i Bogdan, doskonalili jego system, dokonując
    ciekawych pokazów w kinach "Atlantic" i "Stylowy" w Warszawie w latach
    1934-1935."

  • 10. Data: 2010-06-18 15:23:46
    Od: "pl.rec.foto.cyfrowa" <z...@g...com>

    On Jun 18, 10:32 am, Czornyj <m...@c...pl> wrote:

> [...]
    > Szczepanika, Zbigniew i Bogdan, doskonalili jego system, dokonując
    > ciekawych pokazów w kinach "Atlantic" i "Stylowy" w Warszawie w latach

    Zmotywowales mnie do odszukania nazwy pierwszego na swiecie obiektywu
    powiekszalnikowego z wbudowanymi filtrami, o ktorym juz wspominalem.
    Ten obiektyw to Janpol-color wyprodukowany w 1963 roku przez
    Warszawskie Zakłady Fotooptyczne
    Był to pierwszy tego typu obiektyw na świecie.