  • 1. Data: 2010-01-08 08:02:46
    Temat: [z archiwum ą]czesc 12
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    Yattaman, 23 kwietnia 2004 10:14, Perełka sprzed 18 lat ;-))

    Artykuł z czasopisemka "IKS" nr 5/1986 (Dodatek do "Żołnierza wolności")
    (Właśnie natrafiłem przy porządkach w domu)

    KLUCZ DO TRANSMISJI

    W komputerowym świecie liczą się głównie fakty. Informatyczne,
    matematyczne, elektroniczne... Od czasu do czasu wkradają się doń jednak
    także plotki i pogłoski. Jedna z takich wieści dotyczy resortu
    łączności. Niektórzy posiadacze mikrokomputerów twierdzą z nieukrywanym
    oburzeniem, iż łącznościowcy nie zezwalają na wykorzystywanie łączy
    telefonicznych do międzykomputerowej transmisji danych. By nie
    utrzymywać dłużej stanu niepewności, o wyjaśnienia poprosiliśmy inż.
    Grzegorza Wiśniewskiego - dyrektora Departamentu Służb
    Telekomunikacyjnych Ministerstwa Łączności.

    * Panie Dyrektorze, czy to prawda, że telefony mają z komputerami "na
    pieńku" ?

    - Nic podobnego. Była by to przecież postawa przeciwna postępowi.
    natomiast wykorzystywanie linii telefonicznej do pracy komputera
    rzeczywiście powoduje określone sankcje - gdy abonent nie zgłosił
    wcześniej takiego zamiaru. Z chwilą wykrycia takiego nadużycia sankcją
    natychmiastową jest odłączenie linii telefonicznej od sieci. Dalszą
    konsekwencją może być trwałe wymówienie usług takiemu abonentowi.

    * Dlaczego tak się dzieje ?

    - Po pierwsze dlatego, że takie są przepisy międzynarodowe. Po drugie -
    przedsiebiorstwo Polska Poczta Telegraf i Telefon nie ma charakteru
    dobroczynnego. Musi na siebie zarabiać, a w związku z tym nie świadczy
    usług darmo.

    * Co zatem należy uczynić, by przyłączyć mikrokomputer do linii
    telefonicznej zgodnie z przepisami ?

    - Częścią łącząca mikrokomputer z siecią jest modem. Można dołączyć go
    do sieci telefonicznej galwanicznie, albo poprzez tzw. sprzęgacz
    akustyczny. Należy zatem zaopatrzyć się w którys z tych modemów.
    Sprzęgacz akustyczny ma tę istotną z uwagi na temat naszej rozmowy
    zaletę, że nie wymaga homologacji. Natomiast modem połączony
    galwanicznie może być eksploatowany jedynie po homologacji dokonanej
    przez Instytut Łączności.

    * Gdy wymogi techniczne zostaną spełnione...

    - Nasz klient musi zdeponować w resorcie dyskietkę lub taśmę zawierającą
    procedurę wymiany informacji. Po spełnieniu tego obowiązku abonenci
    uiszczać będą niewielką opłatę miesieczną. Natomiast opłaty za
    poszczególne połączenia dla indywidualnych posiadaczy mikrokomputerów
    obliczane są dokładnie tak samo, jak za rozmowy telefoniczne. jedynie
    wobec instytucji stawiane są w tej kwestii ostrzejsze wymagania.

    * Ilu jest obecnie w kraju abonentów tego rodzaju ?

    - Dopiero kilkudziesieciu, głównie z dużych ośrodków miejskich.
    Niektórzy z nich realizowali już bardzo dalekie połączenia, nawet ze
    Stanami Zjednoczonymi.

    * Czy wszystkie centrale telefoniczne naszego kraju są zdolne do
    realizacji połączeń komputerowych ?

    - Niestety nie. Mamy przecież jeszcze centrale ręczne i gdyby
    telefonistka włączyła się w transmisję danych z pytaniem "mówi się?" -
    wszystko trzeba by było zaczynać od nowa.

    * Jakie są zatem tendencje rozwojowe ?

    Dotyczą one stworzenia wydzielonej sieci transmisji danych, poczatkowo
    tylko dla instytucji, dostosowanej do współpracy i z siecią telefoniczną
    i z siecia teleksową. Przy okazji chciałbym powiedzieć o innej
    koncepcji - interesującej na pewno wszystkich telewidzów. jej istotą
    jest sieć uzupełniająca dzisiejszy system łączy telefonicznych na takiej
    zasadzie, na jakiej w wielu już państwach za pomocą "czarnej skrzynki"
    sprzedawanej przez administrację łączności do linii telekomunikacyjnych
    przyłączac można nasze odbiorniki telewizyjne.

    * Kiedy resort przystąpi do realizacji tych, nowych zadań ?

    - Początek w przyszłym roku.

    * Dziękuję bardzo za informacje.

    Michał PRZYBYŁOWSKI.

    --
    Y.

  • 2. Data: 2010-01-08 10:43:21
    Temat: Re: [z archiwum ą]czesc 12
    Od: Baseciq <n...@b...org>

    Dnia Fri, 8 Jan 2010 09:02:46 +0100, brum napisał(a):

> [...]
    > sprzedawanej przez administrację łączności do linii telekomunikacyjnych
    > przyłączac można nasze odbiorniki telewizyjne.

    Chodzi im o zliczanie oglądalności danych programów? Coś mi tam świta że
    gdzieś o czymś takim słyszałem... To akurat Vari mógłby pewnie się
    wypowiedzieć na tem temat bo nie wiem czy to nawet nie on mi kiedyś
    opowiadał.
    --
    www.baseciq.org
    "Rozmowa z Kolejami Mazowieckimi tym się różni od rozmowy z

  • 3. Data: 2010-01-08 11:27:12
    Od: "Ben" <i...@g...pl>

    Użytkownik "Baseciq" <n...@b...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > gdzieś o czymś takim słyszałem... To akurat Vari mógłby pewnie się
    > wypowiedzieć na tem temat bo nie wiem czy to nawet nie on mi kiedyś

    Nie pojmujesz że to informacja sprzed 24 lat ???
    No chyba że jesteś taki młody i nie wiesz jak to było w początkach rozwoju
    transmisji danych w Polsce ;)

  • 4. Data: 2010-01-08 12:20:31
    Od: Baseciq <n...@b...org>

    Dnia Fri, 8 Jan 2010 12:27:12 +0100, Ben napisał(a):

    > Użytkownik "Baseciq" <n...@b...org> napisał w wiadomości

    > Nie pojmujesz że to informacja sprzed 24 lat ???
    > No chyba że jesteś taki młody i nie wiesz jak to było w początkach rozwoju
    > transmisji danych w Polsce ;)

    Pojmuję. Pamiętam te pierwsze modemy, transmisję 2400bps, zezwolenia na
    modem itp. rzeczy. Jestem w stanie sobie wyobrazić. Tylko zastanawiam się
    po cholerę 24 lata temu przystawka do telewizora i jakie ona miałaby
    zadanie spełniać. Bo jedyne co mi się kojarzy to, jak już wcześniej
    stwierdziłem, urządzenie do zliczania oglądalności danego programu.

  • 5. Data: 2010-01-08 17:59:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > zezwolenia na
    > modem itp. rzeczy. Jestem w stanie sobie wyobrazić. Tylko

    2400 to bylo high speed - akustyczny o ktorym tam pisza to byl 300
    :-)

    A w kraju komuna szalala, to nie mozna sie bylo dowolnie
    komunikowac.
    Zreszta - mode pare dobrych miesieczny pensji kosztowal, komputer
    tez.

> [...]
    > wcześniej
    > stwierdziłem, urządzenie do zliczania oglądalności danego

    Mysle ze pan dyrektor Minitel mial na mysli
    http://en.wikipedia.org/wiki/Minitel

    Trudno powiedziec co tu jest przystawka do czego, ale taki wstep do
    internetu stanowil..

    J.

  • 6. Data: 2010-01-17 19:42:36
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Raczej o coś w rodaju Prestela: http://en.wikipedia.org/wiki/Prestel

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 7. Data: 2010-01-30 17:10:36
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Z pl.listserv.chomor-l czwartek 28 stycznia 2010 21:56:34 autorstwa Ewa
    A.

    Próbowałem dodzwonić się wczoraj z biura do serwisu, ale ciągle pod
    numerem - podanym na stronie jako telefon - zgłaszał się sygnał faksu...
    Nic to - wydrukowałem na kartce A4 duży napis: "Podnieście słuchawkę!"
    i wysłałem im to. Po dwóch minutach dzwoni mój telefon. Odbieram -
    słyszę sygnał faksu. Wciskam "Odbierz". Faks wypluwa kartkę z
    tekstem: "Proszę wybaczyć, ale gospodarzy nie ma, a ja nie mam
    pozwolenia na rozmowy z ludźmi. Z poważaniem PANASONIC KX-FT902."

    Marcin Kocur