  • 1. Data: 2012-09-25 13:22:59
    Temat: zadanie optymalizacyjne
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Jest N-elementowy ciag parametrow p[1..N] i N-elementowy ciag argumentow x[1..N]. W
    moim problemie obecnie N jest rowne 8, ale potem bedzie wieksze. Zarowno parametry
    jak i argumenty to liczby rzeczywiste. Parametry p sa z przedzialu 1 <= p <= P, gdzie
    P z reguly jest mniejsze od 10. Suma argumentow x zawsze musi byc rowna zero z
    dokladnoscia przynajmniej czterech miejsc po przecinku (najlepiej szesciu). Ponadto
    kazdy argument x musi byc wiekszy lub rowny zero.

    Jest kilka funkcji liniowych (obecnie mam trzy, ale bedzie wiecej):
    f1(p,x) = suma od 1 do N z1[j] * x[j];
    f2(p,x) = suma od 1 do N z2[j] * x[j];
    f3(p,x) = suma od 1 do N z3[j] * x[j];
    gdzie zi[j] moze przyjmowac wartosc zero, jeden, albo p[j].

    Ciagi p i z sa danymi w zadaniu. Szukamy takiego ciagu x ktory zmaksymalizuje
    minimum:
    max( min( f1, f2 , f3 )).

    Dostosowalem do tego zdania symulowane wyzarzanie. Znajduje rozwiazanie po okolo
    50mln iteracji, co zajmuje na procesorze i3 okolo 4-5 sekund. Niestety dopuszczalny
    czas to 0.03s.

    Da sie to jakos szybciej policzyc?
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2012-09-25 13:30:41
    Temat: Re: zadanie optymalizacyjne
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-25 13:22, M.M. pisze:
> [...]
    > gdzie zi[j] moze przyjmowac wartosc zero, jeden, albo p[j].
    >
    > Ciagi p i z sa danymi w zadaniu. Szukamy takiego ciagu x ktory zmaksymalizuje

    Ten zapis jest bez sensu.
    Rozumiem, że chodzi o max_{zi} (min(f1,f2,f3))

    czyli tak dobrać zi (a włąściwie p) aby minimum z trzech
    funkcji było największe?

> [...]
    50mln iteracji,
    > co zajmuje na procesorze i3 okolo 4-5 sekund. Niestety dopuszczalny czas to 0.03s.

    Tak. zi[j] =1 jeśli x[j]>0, zi[j]=0 w przeciwnym przypadku.

    Napisz to jeszcze raz wyraźniej (co jeds daną, co zmienną,
    ekstrema względem których zmiennych etc) bo chyba nie o to chodziło;)

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2012-09-25 14:14:16
    Od: kenobi <p...@g...com>

    > mniejsze od 10. Suma argumentow x zawsze musi
    > byc rowna zero z dokladnoscia przynajmniej
    > czterech miejsc po przecinku (najlepiej
    > szesciu). Ponadto kazdy argument x musi byc
    > wiekszy lub rowny zero.

    nie wiem czy wogole trzeba cos liczyc bo jesli
    kazdy x >=0 i suma x = 0 to znaczy ze kazdy
    x = 0

    :O

  • 4. Data: 2012-09-25 14:15:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 września 2012 13:30:44 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
    > Ten zapis jest bez sensu.
    > Rozumiem, że chodzi o max_{zi} (min(f1,f2,f3))

    Trzeba zmaksymalizowac funkcje ff zmieniajac wartosci x.
    http://pastebin.com/papzUzaL
    Wartosci w p[j] sa losowe z przedzialu od 1 do P. Wartosci w z[i][j]
    sa rowne albo zero, albo jeden, albo p[j]. Suma wartosci x[i]
    msui byc rowna 1, ponadto kazdy x[i] >= 0.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2012-09-25 14:17:06
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 września 2012 14:14:17 UTC+2 użytkownik kenobi napisał:
    > nie wiem czy wogole trzeba cos liczyc bo jesli
    > kazdy x >=0 i suma x = 0 to znaczy ze kazdy
    Ups :)
    Suma rowna 1 :)
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-09-25 14:26:40
    Od: kenobi <p...@g...com>

    jesli zaane p sa stale i zadane z
    sa stale, oraz zwiazek miedzy p i z
    jest staly to chyba lepiej mowic tylko
    o poszukiwaniu spraw zwiazanych z
    maximum/ minimum z[]*x[] ? bez wtracania
    w to p

    a jak konkretne postac z[] ma pomoc to podaj
    ja dokladnie a nie kawałek :O

  • 7. Data: 2012-09-25 14:37:27
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 września 2012 14:26:41 UTC+2 użytkownik kenobi napisał:
> [...]
    >
    > jest staly to chyba lepiej mowic tylko
    >
    > o poszukiwaniu spraw zwiazanych z
    >
    > maximum/ minimum z[]*x[] ? bez wtracania

    rozumiem to jako "tak dobrac w przestrzeni
    wektor x aby najmniejszy z jego iloczynow
    skalarnych z z1, z2, z3 byl jak najwiekszy
    (co prawdopodobnie znaczy ze beda sobie rowne
    - nie da sie tego normalnie rozwiazac ?
    wydaje sie chyba prostym problemem z matematyki

  • 8. Data: 2012-09-25 14:40:47
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 września 2012 14:37:27 UTC+2 użytkownik kenobi napisał:

> [...]
    >
    > (co prawdopodobnie znaczy ze beda sobie rowne
    >
    > - nie da sie tego normalnie rozwiazac ?
    >
    > wydaje sie chyba prostym problemem z matematyki

    moze nawet z geometrii cos w stylu - x
    na przekatnej bryly zbudowanej na z1 z2 z3
    - czy sos w tym stylu

  • 9. Data: 2012-09-25 14:43:37
    Od: kenobi <p...@g...com>

    > Dostosowalem do tego zdania symulowane wyzarzanie.

    co to takiego?

  • 10. Data: 2012-09-25 15:06:20
    Od: "M.M." <m...@g...com>

> [...]
    > jest staly to chyba lepiej mowic tylko
    > o poszukiwaniu spraw zwiazanych z
    > maximum/ minimum z[]*x[] ? bez wtracania
    Moze jednak warto wtracac w to p?
    W kazdej kolumnie z[][] moze byc tylko jedna z
    'trzech' wartosci: 0, 1, p[i]. Mniej mozliwosci,
    to zadanie prostsze do optymalizacji?