  • 1. Data: 2012-09-21 10:10:21
    Temat: Ada2012.org
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    Takie coś może kogoś zainteresuje:

    http://www.ada2012.org/

    Właściwy moment na powstanie takiej strony, bo Adzie brakuje przyzwoitego marketingu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 2. Data: 2012-09-21 19:28:02
    Temat: Re: Ada2012.org
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-09-21 10:10, Maciej Sobczak wrote:
    > Takie coś może kogoś zainteresuje:
    >
    > http://www.ada2012.org/
    >
    > Właściwy moment na powstanie takiej strony, bo Adzie brakuje przyzwoitego
    marketingu.

    A tak z ciekawosci, co mnie goscia ktory od zawsze jest fanem jezykow
    klamerkowych C/C++, Java, C# mogloby przekonac do zmuszenia sie do
    uzywania kompletnie innej skladni Ady ?

    Pominmy przekonanie is "dwa plus dwa" ma byc czytelniejsze od "2+2"
    kiedy IMO jest dokladnie odwrotnie.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 3. Data: 2012-09-22 11:48:06
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu piątek, 21 września 2012 18:28:07 UTC+1 użytkownik Marek Borowski napisał:

> [...]
    >
    > uzywania kompletnie innej skladni Ady ?
    >

    > Pominmy przekonanie is "dwa plus dwa" ma byc czytelniejsze od "2+2"

    Przeciez wiadomo, ze najczytelniejsze jest

    (plus 2 2)

    albo wrecz

    ((plus 2) 2)

    RW

  • 4. Data: 2012-09-22 14:28:12
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu piątek, 21 września 2012 19:28:07 UTC+2 użytkownik Marek Borowski napisał:

    > A tak z ciekawosci, co mnie goscia ktory od zawsze jest fanem jezykow
    >
    > klamerkowych C/C++, Java, C# mogloby przekonac do zmuszenia sie do
    >
    > uzywania kompletnie innej skladni Ady ?

    Nic.

    Bo kompletnie od dupy strony podchodzisz do wyboru języka programowania.

    Składnia języka jest rzeczą wtórną - mi jest wszystko jedno, czy to są klamerki, czy
    nawiasy kwadratowe, czy begin/end, czy może nawet <abc> oraz </abc>. No, przyznaję,
    ten ostatni wariant potrafi mnie poruszyć, ale poza tym składnia to pikuś.
    Bardziej interesuje mnie, co się pod tą składnią kryje. I tu Ada ma sporo do
    zaoferowania, i to są rzeczy, które mogą być (bądź nie być) przekonywujące.

    Jeśli chodzi o ten link powyżej, to dalej jest takie coś:

    http://www.ada2012.org/comparison.html

    Nic tam nie ma o składni, więc nie o składnię tu chodzi.

  • 5. Data: 2012-09-22 14:43:03
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 22 września 2012 13:28:13 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    >

    > http://www.ada2012.org/comparison.html
    >

    > Nic tam nie ma o składni, więc nie o składnię tu chodzi.

    Btw, czy kiedys w takiej tabelce pokazujacej ewolucje jezyka pojawila sie
    funkcjonalnosc obecna w starej wersji, ale nieobecna w nowej? W koncu doskonalenie
    jezyka powinno tez obejmowac usuwanie niepotrzebnych/zawadzajacych funkcjonalnosci.
    Ale pewnie wymog wstecznej zgodnosci uniemozliwia takie udoskonalenia. (Nie wiem, nie
    interesowalem sie tym nigdy -- ;-))

    RW

  • 6. Data: 2012-09-22 20:48:21
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Fri, 21 Sep 2012 01:10:21 -0700 (PDT), Maciej Sobczak napisał(a):

    > Takie coś może kogoś zainteresuje:
    >
    > http://www.ada2012.org/
    >
    > Właściwy moment na powstanie takiej strony, bo Adzie brakuje przyzwoitego
    marketingu.

    Nie znajac Ady zajrzalem do Ada Reference Manuala i widze duzo podobienstw
    do wspolczesnego pascala. Skad to sie wzielo? Pascal jest o dekade starszy,
    ale on z kolei czerpal z Algola. Czy one maja jakis wspolny rodowod?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 7. Data: 2012-09-22 21:33:08
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-09-22 14:28, Maciej Sobczak wrote:

    > Nic.
    >
    > Bo kompletnie od dupy strony podchodzisz do wyboru języka programowania.

    Moze biore inne kryteria pod uwage. Poza tym to jest pytanie czy
    wybieramy jezyk w ktorym sie specjalizujemy czy wybieramy pod konkretny
    projekt - to sa dwa rozne wybory.

> [...]
    przyznaję, ten ostatni wariant potrafi mnie poruszyć, ale poza tym składnia to pikuś.
    I tak i nie. Wydaje mi sie ze kazdy ma ulubiona forme zapisu. (Sam sie
    poniekad do tego tez przyznajesz). Poza tym dla osob ktore programuja xx
    lat w pewnej skladni przestawienie sie na inna skladnie wymaga czasu
    ktory mozna spozytkowac na cos bardziej pozytecznego. Jezyk to tylko
    narzedzie, jesli mam jakies uniwersalne narzedzie ktore sie sprawdza to
    jego wymiana na kompletnie inne wymaga naprawde uzasadnienia.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 8. Data: 2012-09-22 23:07:52
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu sobota, 22 września 2012 14:43:03 UTC+2 użytkownik Roman W napisał:

    > Btw, czy kiedys w takiej tabelce pokazujacej ewolucje jezyka pojawila sie
    funkcjonalnosc obecna w starej wersji, ale nieobecna w nowej?

    W takiej tabelce nie, bo takie tabelki pokazują "grube" ficzery, które nie znikają.
    Natomiast w każdym języku są elementy, które ulegają ewolucji a ich ścieżka kariery
    kończy się na stanie "deprecated" albo "obsolescent". W każdym języku coś takiego
    jest, wystarczy poszukać tego słowa w jego specyfikacji lub standardzie.

    > W koncu doskonalenie jezyka powinno tez obejmowac usuwanie
    niepotrzebnych/zawadzajacych funkcjonalnosci. Ale pewnie wymog wstecznej zgodnosci
    uniemozliwia takie udoskonalenia.

    Wymóg wstecznej zgodności znacznie to utrudnia i spowalnia, ale nie uniemożliwia.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 9. Data: 2012-09-22 23:19:57
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu sobota, 22 września 2012 21:33:15 UTC+2 użytkownik Marek Borowski napisał:

    > Poza tym to jest pytanie czy
    > wybieramy jezyk w ktorym sie specjalizujemy czy wybieramy pod konkretny
    > projekt - to sa dwa rozne wybory.

    Jest jeszcze jeden (albo i więcej): np. czy specjalizujemy się w określonej
    dziedzinie. Wtedy szukamy języka albo kilku, które są w tej dziedzinie najbardziej
    odpowiednie. Np. jeżeli ktoś chce się specjalizować w systemach sterowania, to może
    mieć inne wybrane języki, niż gdyby jego specjalnością były webserwisy. Składnia
    języka nie wydaje mi się być dobrym punktem startowym.

    > Poza tym dla osob ktore programuja xx
    > lat w pewnej skladni przestawienie sie na inna skladnie wymaga czasu
    > ktory mozna spozytkowac na cos bardziej pozytecznego.

    Mam inne doświadczenia. Wydaje mi się, że osoby, które programują xx lat, widzą w
    swojej pracy coś głębszego, niż nawiasy. Wtedy przestawianie się na cokolwiek nie
    stanowi problemu.

    > jesli mam jakies uniwersalne narzedzie ktore sie sprawdza to
    > jego wymiana na kompletnie inne wymaga naprawde uzasadnienia.

    Słusznie. Takim uzasadnieniem będzie np. ergonomia, albo zestaw specjalistycznych
    cech, które coś tam konkretnego ułatwiają. Można mieć dwa "uniwersalne" narzędzia i
    jedno z nich okaże się lepsze do czegoś tam, bo pomimo swojej uniwersalności będzie
    miało "jedną nóżkę bardziej".

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 10. Data: 2012-09-23 01:06:22
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 22 Sep 2012 21:33:08 +0200, Marek Borowski napisal:

> [...]
    > narzedzie, jesli mam jakies uniwersalne narzedzie ktore sie sprawdza to
    > jego wymiana na kompletnie inne wymaga naprawde uzasadnienia.

    Jak uzasadnienie "projekt używa tego języka" nie wystarcza, to ma się
    do czynienia z niewłaściwym człowiekiem w niewłaściwym projekcie.

    Jak na przykładzie wątku o kernelu, to działa w obie strony i jest
    aż tak proste.

    --
    Edek