  • 11. Data: 2023-08-20 07:13:38
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-08-2023 o 00:03, Adam pisze:

    > Zarówno kable, jak i gniazda oraz wtyczki są przewymiarowane i te 16A
    > spokojnie wytrzymują.
    > Może z wyjątkiem takim, jak ktoś sobie kupuje chińskie gówno pod nazwą
    > "gniazdo 16A" - ale to już wina kupującego.

    I tu racja.
    To był mój błąd.

    Ale czy masz np. inne gniazda wi-fi 16A?

    > Nie wiem, jakie auta ciągną 16A, ale te, z którymi się spotykałem (łącznie
    > z moim) biorą 2,5kW.

    Auta wszystkie już teraz potrafią, ale nie wszystkie evse.
    Ale idzie dokupić takie które daje radę.

  • 12. Data: 2023-08-20 07:17:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 00:21, heby pisze:

    > Piece do pizzy, w tekturowych budkach, wiszą sobie na zwijanych
    > przedłuzaczach 1.5mm2.

    Super argument.

    > Nie pomogą. To ten promil sytuacji.

    Nie promil tylko zdecydowana większość pożarów spowodowanych "zwarciem w
    instalacji elektrycznej" nie jet spowodowana wcale zawarciem ale właśnie
    uszodzonył mączeniem przedwodów albo uszkodzonym gniazdem. I na to nijak
    nie pomaga bezpiecznik.

    > Wiec czemu nie monitorują farelek? Moc wysoka, rozpinane co chwile. Rany
    > boskie, pomyślmy o dzieciach!

    Bo nie ma takiego przepisu. Natomiast ja zdecydowanie farelki bez dozoru
    na cały dzień bym nie zostawił.

    > Spadkiem napięcia. Grzejące się złącze powoduje spadek napiecia na
    > odbiorniku. Jeśli napięcie spadnie o 10V, to masz 10V*16A=160W

    Napięcie może się różnić gdzieś tak o plus minus 10% - czyli niemal 50V.

    > Mało tego, ładowarka może modulować
    > obciążenie w celu diagnozy dlaczego widzi za niskie napięcie i w ten
    > sposób stwierdzić, że rezystancja źrodła jest za wysoka. To są
    > trywializmy stosowane w różnych urządzeniach od dziesięcioleci.

    Nic takiego nie ma miejsca - ładowarki nie badają rezystancji źródła.

    > Zdecyduj więc czy:
    > 1) mówisz o zagrożeniu ciągłej pracy
    > 2) mówisz o zagrożeniu zużycia gniazdka

    NIe ja mówię, tylko kolo w komentarzu którego zacytowałem.

    I mowi on o obydwu sprawach, jak dla mnie chodzi głównie o zużycie od
    rozłączania i idące za tym ryzyko przy pracy z dużymi prądami przez
    długi czas.

    > Nie, instalacja ma wytrzymać ciągłą moc nominalną. I koniec. Jeśli nie
    > wytrzymuje, to jest źle zaprojektowana.
    >
    > Akurat, w/g różnych mądrych głów, 2.5mm2 to w sam raz na ciągłe 16A.

    Jeszcze raz - nie o przewód chodzi. Poczytaj sobie o cyklach pracy -
    najpoularniejszy to AC3.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 13. Data: 2023-08-20 09:19:39
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sat, 19 Aug 2023 21:52:42 +0200, użytkownik heby napisał:

    > Mało kogo obchodzi, czy gniazdko ładuje samochód, czy ciągnie piec do
    > pizzy w Sarbinowie na deptaku.

    I tu się nieco pospieszyłeś. Zakładając że piec do pizzy jest wetknięty do
    gniazda, zawsze się kręci ktoś z obsługi który zrobi alarm jak pójdzie dym
    z niego. A samochód stoi sam w garażu całą noc i nikt nie obserwuje czy
    dym idzie z gniazda. Gniazda rzeczywiście są zaprojektowane pod
    nadzorowaną eksploatację, o czym się notorycznie zapomina a te
    nienadzorowane muszą być lepsze (bardziej niezawodne).
    Problem ze Shrekiem polega na tym, że skoro rządzący połapali się że
    zostawienie sprawy własnemu biegowi przełoży się na mnóstwo spalonych
    gniazd a może i samochodów i wprowadzili obostrzenia, Shrek wietrzy tylko
    jedno - ONI nam chcą znowu dowalić, zabronić, zakazać i zapłacić.

    --
    Jacek

  • 14. Data: 2023-08-20 09:32:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 09:19, Jacek pisze:

> [...]
    > gniazd a może i samochodów i wprowadzili obostrzenia, Shrek wietrzy tylko
    > jedno - ONI nam chcą znowu dowalić, zabronić, zakazać i zapłacić.

    Problem ze szrekiem jest taki, że gdzieś tak dekadę temu pisał, że cała
    ta elektrorewolucja skończy się tym, że elektyka nie będziesz miał a za
    niego dopłacisz w dotacjach dla bogatych, elektyki nie będą tanie tylko
    dlatego że prostsze a wręcz będą drogie, że prąd do nich nie będzie po
    0,05 euro za kWh tylko bliżej 0,5 euro, i że pokątne ładowanie będzie
    albo opodatkowane albo tępione.

    Nie ma w tym żadnego spisku - chyba nie myślałeś że koncerny samochodowe
    i rządy tak po prostu stwierdzą, że skoro można na tym zarobić to
    oddajmy to ludziom? :)

    O powodach technicznych dlaczego elektromobilność działa tylko dlatego
    że jest marginesem też pisałem.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 15. Data: 2023-08-20 09:32:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 20 Aug 2023 00:03:12 +0200, Adam

    > Nie wiem, jakie auta ciągną 16A, ale te, z którymi się spotykałem (łącznie
    > z moim) biorą 2,5kW.

    Wszystkie dotychczas produkowane w zasadzie pociągną 16A (łącznie z
    PHEVami), tylko fabryczne EVSE dają do nich zazwyczaj 10A. Ja mam 3F
    wallboxa 22kW (kupiłem sobie na zapas i nie wiem po cholerę w sumie, bo
    sięokazało żę aka Tesla to maks 11kW bierze) i mój PHEV żre z niego 3,7kW.
    Ale już do nowego Outlandera PHEV dają fabrycznie 16A, natomiast sam
    samochód może przyjąc nawet ~32A (AFAIR maks. 6kW).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2023-08-20 09:38:46
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Problem z dupy. Z gniazdka jednofazowego ładuje promil użytkowników,
    każdy kto może używa trójfazówki.

    Drugi problem z dupy to jakieś straszenie opłatami i haraczami dla
    elektryków, jak w kraju jeździ ich raptem 40 tysięcy. Może za 5-7 lat
    zrobi się tego tyle że coś tam się ulęgnie we łbach "rzondu". A może nie.

    Smęcenie na poziomie jojczenia na temat zakazu spalinówek za 12 lat. Za
    12 lat to mogą kosmici ziemię opanować albo rusek atomówką jebnie. Ale
    na temat wyimaginowanych problemów najlepiej się toczy pianę :P

    L.

  • 17. Data: 2023-08-20 09:47:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 09:38, Lisciasty pisze:
    > Problem z dupy. Z gniazdka jednofazowego ładuje promil użytkowników,
    > każdy kto może używa trójfazówki.

    Tak, bo każdy ma gniazdo trójfazowe w grażu;)

    > Drugi problem z dupy to jakieś straszenie opłatami i haraczami dla
    > elektryków, jak w kraju jeździ ich raptem 40 tysięcy. Może za 5-7 lat
    > zrobi się tego tyle że coś tam się ulęgnie we łbach "rzondu". A może nie.

    No przecież piszę cały czas że elektromobilność w obecnej postaci
    istnieje tylko dlatego że jest marginesem. Jakby się upowszechniła to
    przecież państwa nie zrezygnują z dojenia kierowców. Co najwyżej będzie
    ulga na początek, żeby jelonków nagonić.

    Patrz jak było z wymianą kopciuchów - ludzie zmieniali na gazowe i co -
    teraz będzie podatek z ETS;)

    > Smęcenie na poziomie jojczenia na temat zakazu spalinówek za 12 lat. Za
    > 12 lat to mogą kosmici ziemię opanować albo rusek atomówką jebnie. Ale
    > na temat wyimaginowanych problemów najlepiej się toczy pianę :P

    Tak - nie patrzmy że zakazali za 12 lat, bo chuj wie co będzie - jak
    chuj wie to pochuj zakazali?;). Coś jak don't look up;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 18. Data: 2023-08-20 09:52:44
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sun, 20 Aug 2023 09:32:12 +0200, użytkownik Shrek napisał:

    > Nie ma w tym żadnego spisku - chyba nie myślałeś że koncerny samochodowe
    > i rządy tak po prostu stwierdzą, że skoro można na tym zarobić to
    > oddajmy to ludziom?

    Shreku, dyskutować z tobą to jak próbować odtłumaczyć paranoikowi paranoję
    czy omamy, czy depresantowi wytłumaczyć że świat jest piękny. No nie da
    się, po prostu. Dla ciebie, cały świat spiskuje przeciw tobie i powinieneś
    się leczyć.
    Normalny człowiek wie, że koncerny są od zarabiania, samochody od
    jeżdżenia a prąd od zużywania. Ceny zaś zależą od popytu, podaży (czyli
    np. fazy produkcji) a elektryk jest prostszy i zatem tańszy (oczywiście po
    zainwestowaniu w produkcję, jej opanowaniu i zaspokojeniu początkowego
    popytu). Oczywiście, wie też że przechodzimy na trakcję elektryczną nie
    dla widzimisię Unii tylko dlatego że Ziemia zaczyna się palić. Ale dla
    ciebie, koncerny są od oszukiwania, samochody od naciągania ludzi na
    wydatki, prąd jest narzędziem ucisku, elektryki dają więcej dymu od
    spalinówek, kryzys klimatyczny oszustwem masonów a szczepionki spiskiem
    lekarzy którzy skorumpowani przez podłe koncerny wciskają nam na siłę
    truciznę.

    --
    Jacek

  • 19. Data: 2023-08-20 10:03:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-08-20 o 09:47, Shrek pisze:
    > Tak, bo każdy ma gniazdo trójfazowe w grażu;)

    Ja miałem w mieszkaniu 3f 15kW. Który dom nie ma trzech faz?

    > Patrz jak było z wymianą kopciuchów - ludzie zmieniali na gazowe i co -
    > teraz będzie podatek z ETS;)

    Był koks, potem olej, potem gaz, cały czas coś się dzieje w temacie
    grzania chaty. Temat zbyt rozległy żeby proste wnioski wyciągać i łączyć
    to z elektrykami.

    > Tak - nie patrzmy że zakazali za 12 lat, bo chuj wie co będzie - jak
    > chuj wie to pochuj zakazali?;). Coś jak don't look up;)

    Nie rozumiesz. To jest za wielki biznes i zbyt trudny temat żeby się to
    zadziało odgórnie i w tym akurat czasie. Żarówek i odkurzaczy
    prądożernych nie potrafią zakazać od kilkunastu lat to o czym my mówimy.
    To jest temat na poziomie zakazu mięsa, jedzenia robaków czy inne tego
    typu pierdolenie po to, żeby się artykuły i filmiki klikały :>

    L.

  • 20. Data: 2023-08-20 10:10:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 09:32, Shrek pisze:

> [...]
    > dlatego że prostsze a wręcz będą drogie, że prąd do nich nie będzie po
    > 0,05 euro za kWh tylko bliżej 0,5 euro, i że pokątne ładowanie będzie
    Dokładnie, ja niedawno czytałem bloga pod znamiennym tytułem
    "Następna generacja samochodów elektrycznych zostanie pozbawiona
    możliwości ładowania z domowego gniazdka. Tak wynika mi z obliczeń
    matematycznych."

    Autor przekonuje że producenci wycofują się rakiem z ładowania aut w
    domu nze zwykłego gniazdka, dzieje się to etapami, wpierw

    "Gdy na rynek wchodziły pierwsze samochody elektryczne, z małymi
    akumulatorami, w przekazie reklamowym odwoływano się do możliwości
    ładowania ich ze zwykłego gniazdka domowego w garażu. Zachwalano, że nie
    musisz odwiedzać już stacji benzynowych, bo auto możesz podłączyć we
    własnym domu i zawsze rano wyjeżdżać naładowanym. To były te słodkie,
    pionierskie czasy Mitsubishi i-MiEV czy Nissana Leaf."

    Potem przekaz się zmienił
    "Potem ten przekaz po cichu zniknął z reklam

    Nikt już nie podawał ile trwa naładowanie samochodu ze zwykłego gniazdka
    230V. Po części dlatego, że powiększyły się akumulatory i ta wartość
    byłaby absurdalna, typu 28 godzin. Jednak częściowo również dlatego, że...
    z punktu widzenia producenta to nie ma żadnego sensu, ponieważ nikt na
    tym nie zarabia. Jest to nieuzasadniona korzyść finansowa dla
    użytkownika, możliwość obejścia systemu i wykorzystania normalnej sieci
    elektrycznej do naładowania samochodu - do czego ta sieć zasadniczo nie
    została zaprojektowana. Jeśli podłączasz swoje auto na prąd do ładowania
    na noc i korzystasz z tańszej taryfy nocnej to ty jako użytkownik masz z
    tego korzyść. "

    bo mało kto na tym zarabia, a można zarobić więcej więc kierunek jest
    taki żeby zlikwidować ładowanie w domu z gniazdka na rzecz specjalnych
    wallbox-ów w kolejnych generacjach elektryków.

    Już to się zaczyna dziać, zacytuję
    "Niedawno na forum samochodyelektryczne.org był wątek na temat ładowania
    Renault Zoe. Osoba, która miała takich aut osiem - bo nimi handluje -
    zauważyła, że Renault Zoe fatalnie znosi ładowanie z gniazdka
    sieciowego. W porównaniu do innych podobnych aut elektrycznych, Zoe
    miało największe straty, sięgające aż 25 proc. Oznacza to, że 1/4 prądu
    idzie w kosmos, a my płacimy rachunki za nic. Z jakiegoś powodu, pewnie
    ,,naukowo wytłumaczalnego", przy ładowaniu z firmowego wallboxa Renault,
    straty były nieporównanie mniejsze. Pomijając oczywiście stratę w
    postaci tego, że takiego wallboxa musieliśmy sobie kupić i jeszcze go
    zainstalować.
    Podobnie zachowywał się Mercedes EQS SUV

    Nikt raczej nie naładuje jego ponad 100-kilowatogodzinnej baterii z
    gniazdka domowego, ale przyjmował o wiele mniejszy prąd niż by mógł
    podczas 10-godzinnego ładowania."
    "Z tego wszystkiego płynie prosty wniosek. Następna generacja samochodów
    elektrycznych nie będzie miała możliwości ładowania z gniazdka
    sieciowego, może poza produktami typu Dacia. Albo kupujesz wallboxa,
    albo jeździsz na płatne ładowarki i stoisz tam w kolejce."

    https://spidersweb.pl/autoblog/ladowanie-z-gniazdka-
    samochody-elektryczne-zniknie/

    --
    Janusz