  • 1. Data: 2009-02-14 20:36:50
    Temat: Adres strony z wynikami wyszukiwania
    Od: "Marek Butrym" <d...@o...pl>

    Witam,

    Przyjmijmy, że mamy serwis ogłoszeniowy dotyczący sprzedaży samochodów.

    W jaki sposób powinno generować się adres strony z wynikiem wyszukiwania
    (marka ford, rocznik 2002, itp.)?
    Czy powinien to być adres mający w sobie pytania/odpowiedzi poprzez GET czy
    może jakoś inaczej?
    Nie wiem co jest najłatwiejsze / najbardziej funkcjonalne?

    Dzięki za wszelkie opinie.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2009-02-14 23:24:27
    Temat: Re: Adres strony z wynikami wyszukiwania
    Od: "lamer" <l...@p...pl>

    Użytkownik "Marek Butrym" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy może jakoś inaczej?
    > Nie wiem co jest najłatwiejsze / najbardziej funkcjonalne?

    domena.pl/auto/ford/2002

    domena.pl/auto/ford-2002

    domena.pl/auto-ford-2002

    od biedy:

    domena.pl/?auto=ford&rok=2002

    lamer

  • 3. Data: 2009-02-15 02:04:59
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 00:24:27 +0100, lamer napisał(a):

    > od biedy:
    >
    > domena.pl/?auto=ford&rok=2002

    Skoro od biedy, to rozpisz mi nie-biedny adres wyszukiwania wszystkich
    Fordów z roczników od 2004 do 2009, pięciodrzwiowych diesli z klimatyzacją,
    ESP i podgrzewanymi fotelami. Może być metalic.

    Ładnie to będą wyglądać co najwyżej kategorie główne, przy wyszukiwaniu
    nie ma co cudować.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2009-02-15 10:45:53
    Od: "lamer" <l...@p...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Ładnie to będą wyglądać co najwyżej kategorie główne, przy wyszukiwaniu
    > nie ma co cudować.

    Mozna pocudowac:

    domena.pl/auto/ford/rok/2002/klimatyzacja/tak/esp/ta
    k/podgrzewane_fotele/tak
    :P

    Jesli wyszukiwarka ma rownie wiele opcji jak takie allegro.pl, to faktycznie
    nie ma sensu kombinowac, bo i tak wyjda tak dlugie linki, ze az brzydkie.

    lamer

  • 5. Data: 2009-02-15 10:53:08
    Od: Bartosz Derleta <b...@f...pl>

    Marek Butrym pisze:
> [...]
    > (marka ford, rocznik 2002, itp.)?
    > Czy powinien to być adres mający w sobie pytania/odpowiedzi poprzez GET czy

    A ja bym to sobie POST-em przekazywał. IMHO nienajgorsze wyjście ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 6. Data: 2009-02-15 12:04:06
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sat, 14 Feb 2009 23:24:27 -0000, lamer <l...@p...pl> wrote:

    > domena.pl/auto/ford/2002
    >
    > domena.pl/auto/ford-2002
    >
    > domena.pl/auto-ford-2002
    >
    > od biedy:
    >
    > domena.pl/?auto=ford&rok=2002

    To nie jest od biedy. To jest jedyne właściwe rozwiązanie.

    URL-e ze slashami mają być hierarchiczne. W takim wyszukiwaniu trudno się doszukać
    hierarchii (wychodzą bzdury jak domena.pl/auto/ford/rok/)

    Google specjalnie odradza nadużwania mod_rewrite to symulacji dynamicznych
    parametrów:
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/09/d
    ynamic-urls-vs-static-urls.html

    W przypadku adresu:
    domena.pl/?auto=ford&rok=2002

    wyszukiwarki mogą spokojnie założyć, że:
    domena.pl/?rok=2002&auto=ford

    to jest to samo, mimo że URL jest inny. Gdy autor strony ma silną awersję do &, takie
    założeina przestają działać.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 7. Data: 2009-02-15 13:13:53
    Od: "Marek Butrym" <d...@o...pl>

    Przy metodzie "POST" nie można dać bezpośredniego linku do wyników
    wyszukiwania...

    Jak rozumiem (dziękuję wcześniejszym dyskutantom) rekomendowane jest użycie
    GET, zaś mod_rewrite jest raczej odradzane?

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2009-02-15 13:33:38
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 15 Feb 2009 13:13:53 -0000, Marek Butrym <d...@o...pl> wrote:

    > Przy metodzie "POST" nie mo?na daae bezpo?redniego linku do wyników
    > wyszukiwania...
    >
    > Jak rozumiem (dziekuje wcze?niejszym dyskutantom) rekomendowane jest
    > u?ycie
    > GET, za? mod_rewrite jest raczej odradzane?

    Nie chodzi o sam mod_rewrite, a jego użycie.

    Jeśli masz w wyszukiwaniu jakąś hierarchiczną regułę, to możesz użyć ścieżki (która
    ma być hierarchiczna), np.

    example.com/sklep/komputery/monitory/19

    a resztę wrzucić w query string:

    example.com/sklep/komputery/monitory/19?cena-min=100
    &cena-max=1000&sortuj=rozdzieczosc

    Jeśli nie masz nic zdecydowanie hierarchicznego, to tak też jest ok:

    example.com/szukaj?kateogria=monitory&wielkosc=19

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

    http://pornel.net/krzaki-w-po?cie

  • 9. Data: 2009-02-15 15:14:03
    Od: Piotrek <p...@g...com>

    Bartosz Derleta pisze:

    > A ja bym to sobie POST-em przekazywał. IMHO nienajgorsze wyjście ;)

    POST - wysyłasz
    GET - pobierasz

    Po coś ktoś wymyślił ten podział

    --
    pozdrawiam
    cheslavv

  • 10. Data: 2009-02-15 16:13:09
    Od: red <r...@r...com>

    On 2009-02-15 11:45:53 +0100, "lamer" <l...@p...pl> said:

> [...]
    >
    > Jesli wyszukiwarka ma rownie wiele opcji jak takie allegro.pl, to
    > faktycznie nie ma sensu kombinowac, bo i tak wyjda tak dlugie linki, ze

    To już faktycznie cudowanie :) Linki z nazwami parametrów mają kolejną
    zaletę - łatwo podmienić parametr i wiadomo co się podmienia i trudniej
    się pomylić niż przy takiej propozycji jak podałeś.

    Jeżeli ma się awersję to do typowego GETa (choć jest to najlepsze
    rozwiązanie co już zostało wspomniane) to można pokusić się o taki
    lekki rewrite:

    domena.pl/marka:ford/rok:2002/klimatyzacja:tak/esp:t
    ak

    I nadal puszczac to GETem - dziala tak samo i jest odrobinę bardziej czytelne.