  • 11. Data: 2009-02-15 18:25:39
    Temat: Re: Adres strony z wynikami wyszukiwania
    Od: Bartosz Derleta <b...@f...pl>

    Piotrek pisze:

    > POST - wysyłasz
    > GET - pobierasz
    >
    > Po coś ktoś wymyślił ten podział

    Mhm, ok.

    IMHO wyniki wyszukiwania nie są jakąś rzeczą, do której się jakoś
    nagminnie linkuje, a jeśli już, to raczej się z tych linków za długo nie
    korzysta. Może więc rozwiązanie już powszechnie stosowane na forach
    dyskusyjnych, a mianowicie:

    - POST z formularza z kryteriami zapytania
    - Utworzenie zbioru wyników po stronie serwera, zapisanie ich w pliku
    tymczasowym z wygenerowanym identyfikatorem tego zbioru (ewentualnie
    samych warunków wyszukiwania w przypadku dużego ruchu)
    - Header 304 na (przykładowo) szukaj?uid=id-zbioru-wynikow&strona=1

    + okresowe (załóżmy co 3 dni) czyszczenie starych plików ze zbiorami

    Co uważacie o takim rozwiązaniu?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 12. Data: 2009-02-15 18:58:18
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 15 Feb 2009 18:25:39 -0000, Bartosz Derleta <b...@f...pl> wrote:

    > IMHO wyniki wyszukiwania nie są jakąś rzeczą, do której się jakoś nagminnie
    linkuje, a jeśli już, to raczej się z tych linków za długo nie korzysta.

    Czemu nie? Można sobie dodać zakładkę i obserwować ceny w sklepie
    internetowym/odłożyć decyzję na później. Można przesłać e-mailem komuś link do
    wyników wyszukiwania "zobacz, te są fajne" i taki link może leżeć w skrzynce pare
    dni.

    Jak ktoś to podlinkuje wyniki u siebie na stronie (np. na blogasku "zobaczcie jakie
    fajne foobary tam mają"), to dostajesz PR (pod warunkiem, że ci linki nie zdychają po
    3 dniach).

    > - POST z formularza z kryteriami zapytania

    POST nie jest do "odbierania". POST jest do zapytań, które mają ważne efekty uboczne
    i których nie można wysłać drugi raz bez pytania użytkownika (np. kupienie czegoś).

    http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec9.htm

    Wyszukiwanie jest generalnie tylko czytaniem czegoś bez specjalnych efektów
    ubocznych, więc zdecydowanie powinno używać tylko GET.

> [...]
    > - Header 304 na (przykładowo) szukaj?uid=id-zbioru-wynikow&strona=1
    >
    > + okresowe (załóżmy co 3 dni) czyszczenie starych plików ze zbiorami

    To brzmi jak prymitywny caching z kompletnie zbędnym przekierowaniem (zakładam, że
    304 to pomyłka i miało być 303).

    Jeśli do tego linki/identyfiaktory nie będą powtarzalne, to to po prostu głupi pomysł
    -- niepotrzebnie tworzysz sobie miliony martwych linków.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 13. Data: 2009-02-15 19:15:30
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 17:13:09 +0100, red napisał(a):

    > To już faktycznie cudowanie :) Linki z nazwami parametrów mają kolejną
    > zaletę - łatwo podmienić parametr i wiadomo co się podmienia i trudniej
    > się pomylić niż przy takiej propozycji jak podałeś.
    >
    > Jeżeli ma się awersję to do typowego GETa (choć jest to najlepsze
    > rozwiązanie co już zostało wspomniane) to można pokusić się o taki
    > lekki rewrite:

    Tylko _po co_?

    Zastanawia mnie to straszne parcie na "upiększanie" adresów na siłę.
    Kolejna niczym nieuzasadniona moda ery web 2.0.

    Artykuł podrzucony przez porneL-a zamyka sprawę.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 14. Data: 2009-02-15 19:19:26
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 19:25:39 +0100, Bartosz Derleta napisał(a):

> [...]
    > - Header 304 na (przykładowo) szukaj?uid=id-zbioru-wynikow&strona=1
    >
    > + okresowe (załóżmy co 3 dni) czyszczenie starych plików ze zbiorami

    A to jest z kolei jak najbardziej sensowne z punktu widzenia
    niepotrzebnego zarzynania maszyny. Tylko IMO nie ma sensu ukrywać
    parametrów zapytania. Wpis w cache możesz identyfikować po tym właśnie
    zbiorze parametrów lub choćby po ich MD5 (po normalizacji).

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 15. Data: 2009-02-15 19:51:48
    Od: "Marek Butrym" <d...@o...pl>

    Witam,

    Wielkie dzięki za dyskusję.

    Ostatnie pytanie.
    Robiąc GET-a zamieniają mi sie polskie znaki na &liczba co fatalnie wygląda
    w polu adresowym przeglądarki.
    Co trzeba zrobić by polskie znaki były explicite pokazywane / przesyłane?

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2009-02-15 20:05:17
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 15 Feb 2009 19:51:48 -0000, Marek Butrym <d...@o...pl> wrote:

    > Witam,
    >
    > Wielkie dzieki za dyskusje.
    >
    > Ostatnie pytanie.
    > Robi?c GET-a zamieniaj? mi sie polskie znaki na &liczba co fatalnie
    > wygl?da

    Nie &liczba, tylko %liczba albo (prawidłowiej - w utf8) %liczba%liczba

    > w polu adresowym przegl?darki.
    > Co trzeba zrobiae by polskie znaki by?y explicite pokazywane / przesy?ane?

    Używać kodowania UTF-8, które jest jedynym słusznym dla URL-i. Nawet mimo tego nie
    wszystkie przeglądarki będą pokazywały polskie znaki w adresie - tak to już niestety
    jest i nic na to nie można poradzić.

    Gdy sam konstruujesz URL-e, to pamiętaj o zaaplikowaniu urlencode() do wszystkich
    kluczy i wartości w query string. Niezakodowanie znaki spoza ASCII są niedozwolone w
    URL-ach i będą dawały różne dziwne rezultaty (po urlencode() wszystko przesyła się
    bez problemu).

    BTW: napraw sobie czytnik.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 17. Data: 2009-02-15 20:54:11
    Temat: Re: [OT] Adres strony z wynikami wyszukiwania
    Od: Bartosz Derleta <b...@f...pl>

    porneL pisze:

    > (zakładam, że 304 to pomyłka i miało być 303).

    Trochę offtopicznie, zapytam.

    Czy po przesłaniu formularza (załóżmy dodanie artykułu) metodą POST
    należy użyć 303 Moved Temporarily czy 304 See Other?

    Ja osobiście używam tego drugiego, 303 nie ufam bo UA może użyć tej
    samej metody, co podczas pierwszego zapytania (czyli POST), gdy po 304
    obowiązkowo musi wykonać zapytanie GET.

    Jak powinno się to wykonywać prawidłowo? A może w ogóle nie powinno się
    wykonywać przekierowań po wysłaniu żądania metodą POST?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 18. Data: 2009-02-15 22:02:42
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 15 Feb 2009 20:54:11 -0000, Bartosz Derleta <b...@f...pl> wrote:

    > Trochę offtopicznie, zapytam.
    >
    > Czy po przesłaniu formularza (załóżmy dodanie artykułu) metodą POST
    > należy użyć 303 Moved Temporarily czy 304 See Other?

    303 = See Other
    304 = Not Modified (to nie przekierowanie, tylko odpowiedź na If-Modified-Since,
    If-None-Match, itp.)

    > Jak powinno się to wykonywać prawidłowo? A może w ogóle nie powinno się
    > wykonywać przekierowań po wysłaniu żądania metodą POST?

    Po POST 301/302 nie powinny być używane.

    303 jest właściwe, jeśli chcesz GET. 307 jeśli chcesz drugi POST.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 19. Data: 2009-02-15 22:06:53
    Od: Bartosz Derleta <b...@f...pl>

    porneL pisze:

    > 303 = See Other
    > 304 = Not Modified (to nie przekierowanie, tylko odpowiedź na
    > If-Modified-Since, If-None-Match, itp.)

    Ups... mea culpa.

    Fakt, miało być 303, 302 to moved temporarily, 301 to perm.

    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 20. Data: 2009-02-16 10:32:16
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 15-02-2009 o 20:15:30 Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> napisał(a):

> [...]
    [...]
    > Zastanawia mnie to straszne parcie na "upiększanie" adresów na siłę.
    > Kolejna niczym nieuzasadniona moda ery web 2.0.

    Bo ludzie na opak zrozumieli pojecie "niceurl". dla wiekszosci jest
    to po prostu "link bez ?, & itp". niestety, wciaz z "nice" ma malo
    wspolnego.

    --
    Maciej Łebkowski