  • 1. Data: 2021-10-14 21:18:17
    Temat: Transformator centralowy
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Mam zabytkowy transformator ze starej centrali.
    Trafo ma długość rdzenia 20 cm, wysokość 17,5 cm, grubość 5,5 cm. Szpula 15
    x 17 cm. Jest dość ciężki gdzieś 20 kg lub więcej. Ma sporo odczepów.
    Wstępnie pomierzyłem przy pracy jałowej pobiera 350 W. Uzwojenie wtórne
    całość ma 70 V jałowo, na obciętych przewodach, które zasilały centrale jest
    jałowo 60,5 V.
    Proszę abyście pomogli mi oszacować jego moc, potrzebuję też wiedzieć jakim
    maksymalnym prądem można go będzie obciążyć przy pracy ciągłej.
    jeśli chciałbym przewinąć uzwojenie wtórne na 2 x 12 V ile zwoi muszę
    nawinąć i jakiej średnicy / przekroju ma być drut nawojowy ?

  • 2. Data: 2021-10-14 21:38:12
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-10-14 o 21:18, Marek pisze:
> [...]
    > jeśli chciałbym przewinąć uzwojenie wtórne na 2 x 12 V ile zwoi muszę
    > nawinąć i jakiej średnicy / przekroju ma być drut nawojowy ?

    W tej zabytkowej książce jest opisana sztuka obliczania transformatorów.

    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=s
    zczurek+poradnik+radioamatora+pdf

  • 3. Data: 2021-10-14 21:41:59
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-10-14 o 21:38, t-1 pisze:

    > W tej zabytkowej książce jest opisana sztuka obliczania transformatorów.
    >
    > https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=s
    zczurek+poradnik+radioamatora+pdf

    Tu jest bezpieczny plik pdf do pobrania
    http://sp5kf.pl/pobranie.php

  • 4. Data: 2021-10-14 21:47:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Oct 2021 21:18:17 +0200, Marek napisał(a):

    > Wstępnie pomierzyłem przy pracy jałowej pobiera 350 W.
    Raczej VA :)

    >Proszę abyście pomogli mi oszacować jego moc
    Jeśli to "Szpula 15 x 17 cm" to jest przekrój środkowej kolumny to
    trafo ma 40 kVA
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2021-10-14 23:15:44
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

> [...]

    >Proszę abyście pomogli mi oszacować jego moc
    Jeśli to "Szpula 15 x 17 cm" to jest przekrój środkowej kolumny to
    Może źle podałem bo 15 x 17 cm to zewnętrzne wymiary szpuli a środkowa
    kolumna ma 5 x 5 cm i na 40 kVA chyba trochę za dużo, z wstępnych obliczeń
    wychodzi mi na 3,5 kW ale nie jestem pewien ?

  • 6. Data: 2021-10-15 09:17:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Oct 2021 23:15:44 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > kolumna ma 5 x 5 cm i na 40 kVA chyba trochę za dużo, z wstępnych obliczeń
    > wychodzi mi na 3,5 kW ale nie jestem pewien ?

    Za Lewińskim dla przekroju kolumny 25 cm^2 wychodzi 400 VA i jakieś 3-4
    zw/V. Najlepiej nawinąć kilkanaście zw. testowych, zmierzyć napięcie i
    już wiesz ile nawinąć dla 2x12 V.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2021-10-15 09:20:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    Za Lewińskim dla przekroju kolumny 25 cm^2 wychodzi 400 VA i jakieś 3-4
    zw/V. Najlepiej nawinąć kilkanaście zw. testowych, zmierzyć napięcie i

    PS. I ten twój pomiar mocy na biegu jałowym to o kant d... rozbić :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2021-10-15 09:23:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    już wiesz ile nawinąć dla 2x12 V.

    PS. I ten twój pomiar mocy na biegu jałowym to o kant d... rozbić :)
    PS2. Albo trafo ma potężne zwarcie międzywojowe.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2021-10-15 13:03:55
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

> [...]
    już wiesz ile nawinąć dla 2x12 V.

    PS. I ten twój pomiar mocy na biegu jałowym to o kant d... rozbić :)
    PS2. Albo trafo ma potężne zwarcie międzywojowe.

    >No to ja już zgłupiałem. Trafo pracuje jałowo już kilka godzin i rdzeń jest
    >letni. Przy 232 V w sieci na mierniku cęgowym pokazuje 6,8 A (P = 232 V x
    >6,8 A = 1577 W jałowo ). Domowy licznik dość szybko zasuwa. Nawinąłem
    >prowizorycznie 2 zwoje i jest 1,55 V. Na całym uzwojeniu wtórnym jest 54 V
    >jałowo. Przy zwarciu międzyzwojowym chyba by się grzał więcej na biegu
    Znając moc tego trafa wiedziałbym jakim prądem max można obciążyć stronę
    wtórną przy pracy ciągłej.
    Jakieś sugestie ?

  • 10. Data: 2021-10-15 13:18:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 13:03:55 +0200, Marek wrote:
> [...]
    >
    > PS. I ten twój pomiar mocy na biegu jałowym to o kant d... rozbić :)
    > PS2. Albo trafo ma potężne zwarcie międzywojowe.

    Jak na bieg jałowy, to strasznie duzy prad.
    Na pewno miernik dobry?
    A moze wariuje w poblizu transformatora?

    Na biegu jalowym bedzie duze przesuniecie fazy, i moc bierna a nie
    czynna. No ale licznik szybko zasuwa ... tyle, ze 1.5kW to bylby
    niezly piecyk.

    Moze to 68mA ?

    > Znając moc tego trafa wiedziałbym jakim prądem max można obciążyć stronę
    > wtórną przy pracy ciągłej.
    > Jakieś sugestie ?

    Jesli srodkowa kolumna rdzenia ma 5x5cm, to istotnie jakies 400-600VA
    trafo moze miec. Boczna kolumna powinna miec polowe szerokosci
    srodkowej, a zmierzyc latwiej.

    Tylko jesli ma duzo uzwojen, to moze byc kwestia odpowiednich polaczen
    lub wyboru.

    No i faktycznie zwarcie moze jakies miec.

    J.