  • 51. Data: 2021-09-10 20:50:54
    Temat: Re: Akumualtor do wkrętarki - 20V - co w środku
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-09-10 o 09:31, J.F pisze:

    > Albo taki
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
    >
    > Prawie 3h lotu ... moca 20W ?
    >
    > "W spokojnym powietrzu moc potrzebna do zapewnienia mu lotu wynosiła
    > około 0,25 konia mechanicznego[1], lecz najlżejsza turbulencja
    > wymagała gwałtownego jej wzrostu"

    Gdzieś czytałem że ów pilot został wybrany spośród innych kolarzy bo
    dysponował wysoką mocą chwilową, konieczną do startu.

    Poza tym,

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross#/me
    dia/Plik:Gossamer_Albatross_II_cabin.jpg

    po co mu kask ? :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 52. Data: 2021-09-10 20:55:53
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 10 września 2021 o 10:44:30 UTC-5 4...@g...com napisał(a):
> [...]
    cirka jebalt 20 Watow. Kolarz może dostarczyć w okolicach 150W przez kilka minut a
    potem nadaje się do uśpienia. Na dwieście watów przez kilka minut człowiek ma za małe
    płuca. Tak wiem jacyś kretyni napisali że jakiś mistrz galaktyki w rowerowaniu 600
    watów mocy potrafił dostarczyć. Ale jest w tym tyle prawdy co w płatkach owsianych
    czy jakiś tam śniadaniowych że mają bardzo dużo żelaza. Mają mało ale się kiedyś
    pomylili i na opakowaniu wydrukowali że mają dużo i już tak zostało. Chociaż kto wie.
    Jak pedałował i oddychal czystym tlenem to może i możliwe te 600W. Sprawność
    energetyczna mięśni to ze 20%. To żeby dał 600W musiałby na ciepło w nogach wytracic
    3kW. Ugotował by komórki bo bez chłodzenia białko by się ścięło.

    enuje-z-planem-ukladanym-przez-ai/

    > A ja pamiętam rowery męskie z dynamem napędzanym od opony.

    Tez pamietam. Ale u mnie dzialaly inaczej:

    > Po jego załączeniu jak żarówki świeciły był zdecydowany wzrost oporów.

    Potwierdzam.

    > ale jak żarówki były przepalone to bardziej było słychać że coś pracuje niż czuć
    pod nogami opór.

    A tu juz nie. Jak przepalona to zazwyczaj te dynama byly tak kiepskie ze opor robily
    (czesto sie slizgaly zamiast krecic)

    > 5W miały te stare dynama.

    Tamte dynama byly okrutnie kiepskie.

    > Połączenie człowieka z rowerem pod względem energetycznym jest najlepsze jeśli
    idzie o urządzenia napędzane siła mięśni. Między innymi dlatego że jest to tak
    sprawny układ odchudzanie przez jeżdżenie na rowerze nie ma sensu. Chodzenie jest
    chyba 6 razy mniej sprawne od jezdzenia na rowerze. Czyli 1 kilometr z buta to 6
    kilometrów na rowerze. Ludzie wierzą w bogów różnych, płaska ziemię i chgw w co
    jeszcze. To kto im zabroni wierzyć że człowiek może przez 5 godzin robić za silnik co
    ma 200W. Gdzieś w tym temacie czytałem że ciężko podładować telefon prądnica na
    pedały. A tutaj nagle 20 razy więcej ktoś daje i nic sobie z tego nie robi.

    Ale dynama w piascie sa calkiem fajne. I maja duzo mniejsze opory.

    Ostatnio badalem temat rowerow solarnych i w komplecie widzialem ze szacowane jest
    100W aby jechac 20km/h rowerem standardowym.
    200W to juz chyba tylko 28km/h.

    A rowerowcy zawodowi moze i maja 1500W przez jakis czas. Ale to elita. jakies promile
    spoleczenstwa. Ich miesnie tez nie sa takie jak zwyklego kowalskiego. Ale tematu az
    tak gleboko nie badalem.

  • 53. Data: 2021-09-10 21:28:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 11:55:53 -0700 (PDT), ptoki wrote:
> [...]
    promile spoleczenstwa. Ich miesnie tez nie sa takie jak zwyklego kowalskiego. Ale

    Raczej krotki.

    Tu 700W
    https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

    Ale to zawodowy kolarz torowy, szosowy daje mniej, ale przez wiele
    godzin.

    J.

  • 54. Data: 2021-09-10 22:54:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 10 września 2021 o 21:28:03 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ
    >
    > Ale to zawodowy kolarz torowy, szosowy daje mniej, ale przez wiele

    Czaiszo że to takie same bzdury jak to że małym fiatem ciągnął przyczepę 22 tony z
    prędkością 90km/h. Energia w człowieku pochodzi ze spalania. To podstawowy sposób w
    jaki człowiek wytwarza energię. W każdej żywejwej komórce kiedy organizm żyje jest
    piecyk katalityczny w którym wytwarzane jest ciepło. Paliwo można w komórkach
    zgromadzic na zapas. Ale utleniacza na dlugo nie można. Na trochę można i potem ma
    się po dużym wysiłku zakwasy. Mechanizm powstawania zakwasów jest dobrze opisany w
    necie. Znajdziesz sobie. Żeby samemu się poruszać potrzebna jest praca mięśni. Jak
    wykończą się możliwości spalania w komórkach to mięsień przestaje pracować. Tak samo
    jak samochód w którym skończyło się paliwo. Człowiek zużywa ok 20% tlenu jaki wdycha.
    To można policzyć ile z tego może wytworzyć energii. Przy spalaniu różnych substancji
    opartych na węglu można w uproszczeniu przyjąć że na 1 kilogram węgla potrzeba z 15
    kilogramów powietrza w którym jest ~ 20% tlenu. Żeby w długim czasie utrzymać wysoką
    moc człowieka trzeba dostarczyć dużo utleniacza a nie ma jak tego zrobić. Gdzieś
    czytałem że żeby poprawić o kilka % wydolność sportowcy jaka w wysokie góry trenować.
    Po pewnym niezbyt długim czasie mają we krwi więcej hemoglobiny, ona odpowiada za
    transport tlenu. Jak mają dużo hemoglobiny to spuszczają im krew do butelek i przed
    zawodami robią transfuzję, wymieniają krew która mają na tą z większą zawartością
    hemoglobiny. Na te kilowaty co o nich piszą w różnych miejscach nie ma w człowieku
    ani paliwa ani utleniacza.

  • 55. Data: 2021-10-11 23:26:54
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem jak w ciezarowce, ale osobowa benzynka - niech bedzie nawet
    > 500A przez 2s , to jest ~0.3Ah.
    > Maly diesel to potrzebuje najpierw ~40A przez powiedzmy 15s na grzanie
    > swiec, czyli 600As, potem powiedzmy ze troche wiecej krecenia mrozna
    > zimą, 5s, i nam wychodzi niecala 1Ah.

    Taka obserwacja. Mam motocyklowy akumulator 10 Ah, w którym zostało może 6
    Ah. Odpalałem nim benzynową osobówkę i odpaliła bez zająknięcia. Odpalałem
    nim busa turbodiesla i się nie udało.

    Teraz mam jumpstarter i osobówkę też odpala, a busa... okaże się, jak bus
    nie odpali :)

    > Dojezdzilem kiedys akumulator do 4Ah.
    > No ale to byl ~50Ah nominalnie.
    >
    > I swietnie zapalal, tylko swiatel nie moglem zostawic na postoju :-)

    Ja chyba wykończyłem mój w motorze (nie ten wspomniany wyżej) panelem
    słonecznym z ograniczeniem na diodzie Zenera -- na tyle, że nawet po
    jeździe nie chce zapalić (z jakiegoś powodu trudniej jest mu zakręcić
    rozgrzanym silnikiem, zimnym robi może jeden obrót i zdycha). Mam
    wrażenie, że się przeładowywał w lecie i wysechł. Jak go wymienię (teraz
    nie jeżdżę, to nie mam motywacji do wymiany) to pomierzę, ile mu realnie
    pojemności zostało (i R wewn.), ale zanim wymienię, to chcę zmienić
    regulator ładowania z panelu (myślałem o LM317).

    --
    Wpada zajączek do sklepu i mówi poproszę pól kilo szynki.
    Sprzedawca zważył, zapakował i dal zajączkowi.

  • 56. Data: 2021-10-12 12:54:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-11 o 23:26, Arnold Ziffel pisze:

> [...]
    > rozgrzanym silnikiem, zimnym robi może jeden obrót i zdycha). Mam
    > wrażenie, że się przeładowywał w lecie i wysechł.
    Może ma pod pokrywką korki? to wtedy można uzupełnić wodą demineralizowaną.
    Zauważyłem że tzw bezobsługowe są tylko z nazwy, tracą wodę i trzeba
    uzupełniać mimo prawidłowego napięcia w instalacji.

    --
    Janusz