  • 41. Data: 2023-05-16 14:21:23
    Temat: Re: Biały LED
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Oczywiście w kierunku wstecznym, na napięciu Zenera. Konkretów nie
    > podam, bo lata minęły, kiedy się tym bawiłem. Dużo jest w tym
    > przypadkowości, niestety. I jest to naprawdę żałośnie słabe światło.

    Ale odpiłowywałeś obudowę TO-18 czy te szklane?

    Robert

  • 42. Data: 2023-05-16 15:05:26
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.05.2023 o 09:12, J.F pisze:

    > Jak widac to podejrzewam, ale niebieski foton wymaga wyzszej energii i
    > wyzszego napiecia i zamienia sie potem na foton o nizszej energii ...
    > brzmi jak strata.

    Mało znaczna, znaczy 10% straty przy MEGAMOCY w sensie widoczności.
    Na działce wystawiłem sobie taką niebieską diodę migającą.

    Chciałem uzyskać efekt "prewencji" w sensie, że ma ją być widać z 50m,
    kiedy mam włączony alarm.

    Widać ją z KILOMETRA w linii prostej/w nocy. Sąsiad, który mieszka
    właśnie kilometr dalej, kiedyś mnie zaczepił...co tam mam bo mu mruga w
    pokoju przez szybę :D Przyszedł w dzień na działkę specjalnie, żeby
    zobaczyć i oczywiście nie uwierzył, pomimo iż widział tą diodę z 10cm.

    Poszedłem w nocy i rzeczywiscie widać ją z kilometra :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 43. Data: 2023-05-16 16:13:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 May 2023 15:05:26 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Mało znaczna, znaczy 10% straty przy MEGAMOCY w sensie widoczności.

    Teoretycznie to calkiem sporo mocy, jak niebieski przerabiasz na
    czerwony.

> [...]
    > zobaczyć i oczywiście nie uwierzył, pomimo iż widział tą diodę z 10cm.
    >
    > Poszedłem w nocy i rzeczywiscie widać ją z kilometra :D

    Fakt - "walą po oczach" te niebieskie diody, tylko tez ciekaw jestem
    dlaczego. To nie jest kolor, przy ktorym oko jest najczulsze
    (przy żółto-zielonym jest), czyli wychodziłoby, ze wydajnosc LED
    wielka ... ale inne kolory tez sie chyba przez te 2 wieki poprawiły ?

    J.

  • 44. Data: 2023-05-16 16:36:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Tuesday, May 16, 2023, 2:21:23 PM, you wrote:

    > Ale odpiłowywałeś obudowę TO-18 czy te szklane?

    Szklane oczywiście - wiedziałem, że zjawisko istnieje ale osobiście
    zaobserwowałem zupełnie przypadkowo, gdy uruchamiałem zasilacz
    indukcyjny do lampy LED. Zgasiłem światło, włączyłem zasilacz ale
    lampa była jeszcze za daleko i zobaczyłem białe światełko w zasilaczu
    - jarzyła się Zenerka. Uprzedzając - nie była przeciążona.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2023-05-16 17:39:55
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.05.2023 o 16:13, J.F pisze:

    > czyli wychodziłoby, ze wydajnosc LED
    > wielka ...

    No przecież napisane: "resulting in higher luminous efficiency".

    > ale inne kolory tez sie chyba przez te 2 wieki poprawiły ?

    Niewiele. Jak dla mnie to niezauważalnie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 46. Data: 2023-05-16 18:37:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 May 2023 17:39:55 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > No przecieĹź napisane: "resulting in higher luminous efficiency".

    Ale tak bez uzasadnienia troche.

    > Niewiele. Jak dla mnie to niezauwaĹźalnie.

    2011 - 200lm/W
    https://www.led-professional.com/technology/light-ge
    neration/609-nm-red-led-prototype-from-osram-opto-se
    miconductors-achieves-record-efficiency

    2020 - nie wiadomo
    https://cre.science/en/gh-cssrm424-hyper-red-oslon-s
    quare-660-nm/?v=9b7d173b068d

    J.

  • 47. Data: 2023-05-16 22:32:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.05.2023 o 18:37, J.F pisze:

    > Ale tak bez uzasadnienia troche.

    Noale poco skoro z kilometra widać a inne kolorki tylko 100m?

    > 2011 - 200lm/W
    > https://www.led-professional.com/technology/light-ge
    neration/609-nm-red-led-prototype-from-osram-opto-se
> [...]

    Ja wiem tylko tyle, że niebieskie z luminoforem są jako światła dzienne
    w samochodach i nie chodzi o to, że kolor ale że w ogóle świecą lepiej
    dla ludzkiego oka. 1tys diod zielonych nigdy nie zaświeci tak, jak jedna
    "biała". Jak sobie policzysz po 20mA na 1tys/diod zielonych to wyłazi
    20A. Dioda niebieska/biała 20A nakurwia całkiem spoko :) Można palić beton.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 48. Data: 2023-05-25 09:03:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > lampa była jeszcze za daleko i zobaczyłem białe światełko w zasilaczu
    > - jarzyła się Zenerka. Uprzedzając - nie była przeciążona.

    https://www.youtube.com/watch?v=BgQRbyeZBHo

    Mało o tym w sieci. Ta z filmu jest 12 V. Innym nie świeciła.

    Tu troszeczkę konkretniej.
    https://journals.aps.org/pr/abstract/10.1103/PhysRev
    .102.369

    Robert