  • 81. Data: 2021-10-06 14:32:20
    Temat: Re: Celma
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Racja. Druty do dziewiarstwa to gotowy produkt. Więc tu wyjątku
    > też nie ma, są dwa znaczenia: materiał i przedmiot.

    Zaś płotów i konstrukcji betonowych nie ma na świecie. Po prostu nie
    istnieją. A wino robi się z jabłek, winnic do tego nie potrzeba.

    Jarek

    --
    Grucha, czy ty naprawdę jesteś taki tępy? W tym kraju nie ma takich
    zwierząt! Jest żubr, bóbr, kurwa, łoś. Lis, wilk, kuna, koń, wydra,

  • 82. Data: 2021-10-06 14:43:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przy wysokich czestotliwosciach uzywa sie tzw licę - czyli
    > przewod/kabel z wielu cienkich,
    > izolowanych drucikow. Wazne, ze wzajemne izolowanych.
    >
    > Anglicy mowia na to Litz wire
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
    >
    > Ale kto to byl ten Litz?
    >
    > Jak sami pisza - termin wywodzi sie z niemieckiego
    > "The term litz wire originates from Litzendraht (coll. Litze) "
    >
    > tylko ze Litze
    > https://de.wikipedia.org/wiki/Litze_(Elektrotechnik)
    >
    > to zwykly przewod z cienkich, nieizolowanych drucikow.

    To tak jak klatka Schodowa albo woda Sodowa. Jak widać nie tylko
    radzieccy uczeni zostali upamietnieni w nazwach, Niemcy też mają
    swój wkład w rozwój techniki.

    Jarek

    PS
    Japończycy stosują nazwę, która w tłumaczeniu brzmi "dioda Esakiego".
    To Leo Esaki otrzymał nagrodę Nobla, mimo że akademik Tunelow dokonał
    niezależnie w tym samym czasie podobnych odkryć. W Związku Radzieckim
    diodę nazwali nazwiskiem tego drugiego.

  • 83. Data: 2021-10-06 15:17:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 6 October 2021 at 14:25:02 UTC+2, J.F. wrote:

    >A jakie tam procesy były przed tym "bardziej walcowaniem"? Nie
    >przeciągali zasadniczo?

    Na poczatku byl piec, z pieca wyplywala struga jakies 10x10cm,
    wpadala do maszynerii dlugiej, w ktorej pelno rolek bylo.

    A na koncu byl ukladacz w krąg, i gilotynka do ciecia na odcinki.

    Cos takiego
    https://kghm.com/pl/biznes/przetwarzanie/cedynia

    >Jakoś trzeba sprzedać, cena jest za tonę ale jak wyjdzie 27.5 arkusza
    >to dostajesz 28.

    A potrzebujesz konkretna ilosc arkuszy, nie ton :-)

    Ale mi tylko o forme chodzi.
    Blacha w fomie ... raczej pojedynczej, a pręt w liczbie mnogiej.

    Choc pytanie "ile tego preta" nie zdziwiloby mnie.

    J.

  • 84. Data: 2021-10-06 15:40:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 15:17:45 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    ..

> [...]
    > wpadala do maszynerii dlugiej, w ktorej pelno rolek bylo.
    >
    > A na koncu byl ukladacz w krąg, i gilotynka do ciecia na odcinki.

    Nie znam się na procesach hutnictwa miedzi, ale te rolki które widziałeś mogły nie
    służyć do walcowania na wymiar tylko do ciągnięcia materiału przez oczko, niewidoczne
    z zewnątrz, bo na przykład musi być utrzymywane w kontrolowanej temperaturze.

    > A potrzebujesz konkretna ilosc arkuszy, nie ton :-)

    No, to się dopiero robi zagmatwane jak wejdziesz w odchyłki i tolerancje. Taśma
    staolwa (coil) sprzedawana jest na tony, ale po pocięciu- sprzedaje się na arkusze. W
    procesie są trzy osoby: huta, firma krojąca arkusze i klient, który może kupić zwój
    taśmy, albo paletę arkuszy. Dany klient może produkować obciążniki do kopert dla
    firmy kurierskiej działającej w pewnym środkowoeuropejskim Kraju Raju, albo
    samochody. Pytanie komu się opłaca jeśli walcownia jest ustawiona na dolną granicę
    tolerancji grubości, a kto woli górną granicę. Następny stopień trudności: blacha z
    walcowni wychodzi grubsza w środku, bo walce się lekko wyginają pod naciskiem.
    Różnica w grubości między brzegiem taśmy a jej środkiem (crowning) też komuś opłaca
    się jeśli jest większa, a komu innemu- jeśli jest mniejsza. Koreańske Posco na
    przykład ma tendencję do sprzedawania więcej niż klient zamówił. Zamawiam 60 ton,
    przychodzi 75 ton. Faktura też za 75 ton, rzecz jasna.

    > Ale mi tylko o forme chodzi.
    > Blacha w fomie ... raczej pojedynczej, a pręt w liczbie mnogiej.
    >
    > Choc pytanie "ile tego preta" nie zdziwiloby mnie.

    Zależy jak go sprzedają, na tony czy na sztuki. Tytuł normy ma słowo pręt, nie pręty.

  • 85. Data: 2021-10-06 16:30:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 6 October 2021 at 15:17:45 UTC+2, J.F. wrote:
    ..

> [...]
    >ciągnięcia materiału przez oczko, niewidoczne z zewnątrz, bo na
    >przykład musi być utrzymywane w kontrolowanej temperaturze.

    Byc moze, ale u mechanika widzialem rolki, a oczek nie,
    powyzej zas pisza, ze jest to walcownia a nie przeciagalnia,
    i ze produktem jest walcówka, a nie drut :-)

    Natomiast ta walcowka jest potem w innych fabrykach zamieniana na
    drut.

    [...]

    >Zależy jak go sprzedają, na tony czy na sztuki.

    Zazwyczaj na tony.

    >Tytuł normy ma słowo pręt, nie pręty.

    A jak norma ?

    J.

  • 86. Data: 2021-10-06 19:10:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 16:30:41 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    ..
    ..

> [...]
    > i ze produktem jest walcówka, a nie drut :-)
    >
    > Natomiast ta walcowka jest potem w innych fabrykach zamieniana na

    No i się okzało że ten Twój drut to nie drut :-)

    > [...]
    > Zazwyczaj na tony.

    Zależy jaki. Zbrojeniowy na tony.

    > A jak norma ?

    SA-666 ma bar w liczbie pojedynczej. Choć widzę że większość innych norm
    materiałowych ma jednak liczbę mnogą. Ja bardziej się obracam w przepisach
    konstrukcyjnych, tam jest na ogół 'bar stock' albo po prostu bar.

  • 87. Data: 2021-10-06 19:33:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 6 October 2021 at 16:30:41 UTC+2, J.F. wrote:
    ..

    >No i się okzało że ten Twój drut to nie drut :-)

    Tak jest.

    https://www.hazelett.com/copper-bar

    Walcarki robia pręta, a drut to w innej fabryce :-)
    Krzywego pręta :-)

    Widac nie znalem obowiazującej nomenkulatury :-)

    J.

  • 88. Data: 2021-10-06 19:39:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 19:33:11 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    ..
    ..

> [...]
    >
    > Walcarki robia pręta, a drut to w innej fabryce :-)
    > Krzywego pręta :-)
    >

    > Widac nie znalem obowiazującej nomenkulatury :-)

    Dawniej była fabryka lin i drutu i moj ojciec w niej pracowal przez pewien czas.

    Linki były wyciągane i przeciągane przez żelazka, aż do zaplanowanej średnicy , a
    były wykorzystywane w lotnictwie, samolotach, jako cięgłą
    Linki były stalowe i musialy mieć wytrzymałośc na zerwanie, określoną normą

    Byly sprężyste i gdy nawijane na szpulę, bywało że się plątaly na bębnie i były
    wyrzucane wysoko pod sam dach hali

    Była to bardzo niebezpieczna praca

  • 89. Data: 2021-10-06 21:51:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 19:33:11 UTC+2, J.F. wrote:
    ..
    ..

    > Tak jest.
    >
    > https://www.hazelett.com/copper-bar
    >
    > Walcarki robia pręta, a drut to w innej fabryce :-)
    > Krzywego pręta :-)
    >

    > Widac nie znalem obowiazującej nomenkulatury :-)

    Nomenklatura polskojęzyczna nie jest w 100% przetłumaczalna na angielski, więc dziś
    już trudno to ogarniać. Kiedyś była norma PN-H z nazewnictwem, ale nie chce mi się
    szukać. Walcówka po angielsku to wire rod albo wire bar, ale co i jak się nazywa to
    zależy od tego jak producent to certyfikuje. Często jest tak że konkretny produkt
    spełnia wymagania kilku różnych norn, z różnymi tytułami, a na certyfikacie np.
    wpisuje się pipe albo tube, zależnie od zamówienia/specyfikacji klienta, bo chciał
    A312 albo chciał A213, a to w szczególnym przypadku może być to samo.

  • 90. Data: 2021-10-06 22:01:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 19:39:44 UTC+2, m...@g...com wrote:
> [...]
    ..
    ..

> [...]
    >
    > Byly sprężyste i gdy nawijane na szpulę, bywało że się plątaly na bębnie i były

    No bo po przeciąganiu materiał się umacnia i nawijanie na bęben może być w zakresie
    sprężystym, znaczy materiał się nagle rozwinie jak będzie mógł. Jak taśma z miarki
    zwijanej.
    Taki materiał trzeba obrobić cieplnie, wtedy nie wariuje.