eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Chiny zbudowały największy kontenerowiec w historii. Na jego pokładzie zmieści się 240 tys. kontenerów o łącznej wadze 2,400 tys. ton

  • 21. Data: 2022-07-05 00:45:31
    Temat: Re: Chiny zbudowały największy kontenerowiec w historii. Na jego pokładzie zmieści się 240 tys. kontenerów o łącznej wadze 2,400 tys. ton
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > zanurzenie 21,3 m
    > szerokość 70 m
    > długość 500 m
    > nośność 150 tysięcy DWT dla statków załadowanych (przed modernizacją
    > 80 tysięcy DWT) i 200 tysięcy DWT po częściowym rozładowaniu.
    >
    > Tylko ta nosnosc mi sie nie zgadza.
    > 500*70*20 = 700 tys m3 = 700 tys ton wody.
    >
    > Nawet ujmujac polowe na ksztalt kadluba ... chyba ze kolejną polowę
    > trzeba odjąc na masę samego statku ...

    Przyjmując, że to jest konstrukcja sztywna, a nie jakieś twór
    segmentowy, którego segmenty są wobec siebie ruchome, to co należy
    zrobić, aby to to przeżyło wygibasy na falach, które pewnie nie rzadko
    mają i ponad 200m długości?

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2022-07-05 01:11:18
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 July 2022 at 00:45:33 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > segmentowy, którego segmenty są wobec siebie ruchome, to co należy
    > zrobić, aby to to przeżyło wygibasy na falach, które pewnie nie rzadko

    to jest dobre pytanie, czy toto spotkało kiedyś sztorm i jak się zachowało

    Ale łatwo się tego dowiedzieć

    otwieramy Ship Tracker i szukamy nadzianego gościa w Kanale Sueskim
    i mamy go

    https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/s
    hipid:5630138/mmsi:353136000/imo:9811000/vessel:EVER
    _GIVEN

    Przeglądamy jego trasę i szukamy sztormów w trakcie rejsu z innego serwisu, np.
    Meteoblue
    i jak był sztorm na trasie do dzwonimy do kapitana kontenerowca Ever Greena, zwanego
    Ever Given
    i pytamy, czy mocno bujało

    A jak ma dokladny tracker RTK GPS i ogłasza trasę w 3 wymiarach to odczytamy zmiany
    wysokości Z w trakcie sztormu
    i sprawa załatwiona.

    Ale problem jest, gdy wraca pusty, bez ładunku.
    Masowce czy tankowce napelnialy zbiorniki balastem, czyli woda morską,
    aby uzyskać prawidłowe zanurzenie i stabilną manewrowość na falach.

    Voyage Information
    MY TPPTANJUNG PELEPAS
    EG SUZSUEZ CANAL
    ATD: 2022-06-24 07:08 LT (UTC +8)
    ETA: 2022-07-07 22:00 LT (UTC +2)
    Voyage State:

    oooooooooo
    Reported ETA: 2022-07-07 22:00 LT (UTC +2)
    Calculated ETA:

    oooooooooo
    Calculated ETA at:

    ooooooooooPredictive ETD:

    oooooooooo
    Reported Destination: SUEZ CANAL
    Distance Travelled:

    oooooooooo
    Distance to Go:

    ooooooooooTotal Voyage Distance:

    ooooooooooTime to Destination:

    oooooooooo
    Draught (Reported/Max): 15.8 m /

    oooooooooo
    Load Condition:

    oooooooooo
    Speed recorded (Max / Average): 18.1 knots / 15.6 knots
    Reported Destination and ETA Received 2022-07-04 22:15 UTC
    Summary
    Where is the ship?
    Container Ship EVER GIVEN is currently located at RSEA - Red Sea at position 15° 14'
    38.8" N, 041° 50' 43.7" E as reported by MarineTraffic Terrestrial Automatic
    Identification System on 2022-07-04 22:45 UTC (19 minutes ago)
    The wind in this area at that time blows from Northeast direction at force 4
    Beaufort.

    Where is this vessel going to?
    The vessel departed from TANJUNG PELEPAS, MY on 2022-06-24 07:08 LT (UTC +8) and is
    currently sailing at 15.8 knots with Northwest direction heading to SUEZ CANAL, EG
    with reported Estimated Time of Arrival at 2022-07-08 04:00 LT (UTC +8) local time
    (in 2 days, 20 hours )

    What kind of ship is this?
    EVER GIVEN (IMO: 9811000) is a Container Ship that was built in 2018 (4 years ago)
    and is sailing under the flag of Panama.
    It's carrying capacity is 20000 TEU and her current draught is reported to be 15.8
    meters. Her length overall (LOA) is 399.94 meters and her width is 59 meters.
    Vessel Information
    IMO: 9811000
    Name: EVER GIVEN
    Vessel Type - Generic: Cargo - Hazard A (Major)
    Vessel Type - Detailed: Container Ship
    MMSI: 353136000
    Call Sign: H3RC
    Flag: Panama [PA]
    Gross Tonnage: 219079
    Summer DWT: 199692 t
    Length Overall x Breadth Extreme: 399.94 x 59 m
    Year Built: 2018
    Home Port: PANAMA
    Classification Society:

    oooooooooo
    Builder:

    ooooooooooOwner:

    ooooooooooManager:

    oooooooooo

  • 23. Data: 2022-07-05 01:35:45
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 July 2022 at 01:11:19 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    > Gross Tonnage: 219079
    > Summer DWT: 199692 t
    > Length Overall x Breadth Extreme: 399.94 x 59 m

    Tutaj mamy siłę wiatru, czyli pogoda niesztormowa

    dodatkowo siła, kierunek wiatru i wysokość fal

    https://www.meteoblue.com/pl/pogoda/mapy/legacy/?var
    iable=waveht_primarywavedirection_pressure&level=sur
    face&lines=none&mapcenter=2.5919N57.6563&zoom=4

    Dodatkowo siła wiatru z Windy.com

    https://www.windy.com/?27.606,44.209,4

    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    =

  • 24. Data: 2022-07-05 09:42:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Jul 2022 15:07:37 -0700 (PDT), a a wrote:

    > Jak chcecie szczegółów to zapytam w kapitanacie Kanalu Sueskiego
    > ale przed projektowaniem kolejnego mega kontenerowca, te szczegóły uzgadnia się z
    zarządem Kanału , aby projekt był zgodny z wymogami, a potem buduje.

    > Kanał zostaje codziennie poszerzany i budowana jest 2.ga nitka
    > bo to wielki biznes, generujący dziennie 1 mld zielonych z przewozów przez kanal
    >
    > Ponieważ limit szerokości zostanie znów wyczerpany za 5 lat
    > to kolejna koncepcja to pociągi morskie, czyli kontenerowiec ciągnik/ holownik z
    przyczepionymi 3 kolejnymi kontenerowcami./

    Ma to sens? Przy tej wielkosci i tak tak wychodziloby, ze trzeba
    wielki naped, łuki na samym holu pokonywalby kiepsko, ryzyko zerwania
    holu jest ... moze lepiej jednak osobne statki i osobne zalogi.

    > A potem co roku, do Gdanska, kontenerowiec-cruise wycieczkowy zacznie przywozic po
    100.000 Chińczykow

    Swoja droga byla koncepcja korzystania z kolei
    rosyjskiej/transsyberyjskiej.
    Koncepcja zawieszona chyba na dluzej z wiadomych powodow, ale
    ... 24 tys kontenerow ... 250 pociagow wystarczy?
    Choc taki statek troche plynie ... ale pociag tez troche jedzie :-)
    Statek lepszy ?

    Przy okazji mowiono o blokadzie portow Ukrainy, ze tam sa miliony ton
    ziarna eksportowane ... i ponoc nasze koleje i porty nie obsluzą
    takiej ilosci ...

    J.

  • 25. Data: 2022-07-05 12:49:15
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 July 2022 at 09:42:50 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    >

    > Przy okazji mowiono o blokadzie portow Ukrainy, ze tam sa miliony ton
    > ziarna eksportowane ... i ponoc nasze koleje i porty nie obsluzą

    Pociągi drogowe się sprawdziły w Australii bo Stuart Highway jest rzeczywiście prosta
    jak strzała, przez cała Australię z północy na poludnie.

    Ale są też i skrzyżowania i zakręty i wyjazdy z miasta i jakoś te zestawy pokonuja
    prawidłowo zakręty, łuki/.

    Zatem myślę że pociągi morskie, zlożone z zestawu kontenerowców to koncepcja
    wymagająca testów, no i prostej drogi wodnej, która nie narazi zestawu na żadne
    naprężenia.

    Ale wczesniej można już przetestować pokrycie kontenerowców solarami , aby odbierać
    energie solarną

    400 m x 62 m = 24.800 m2
    zakladają, że pod solary wykorzystamy 1/2 tej powierzchni, cczyli 12.800 m2 będzie
    zaszklona

    Tam wysokie nasłonecznienie, czyli 1000w/ m2, dla sprawności 10% to będzie 100w/m2
    czyli 1280 kW mocy, ponad 1 MW pływającej mocy solarnej.

    A jak sprawność o 50% większa, powierzchnia większa, to dojdziemy do 2 MW.

    Płynie 2 tygodnie : 12 dni x 24 godziny = 288 godzin

    2 MW x 288 h = 576 MWh czyli 0,5 GWh wyprodukowanej energii za jeden rejs, w jedną
    stronę

  • 26. Data: 2022-07-05 15:01:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Jul 2022 03:49:15 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
    > poludnie.
    >
    > Ale są też i skrzyżowania i zakręty i wyjazdy z miasta i jakoś te
    > zestawy pokonuja prawidłowo zakręty, łuki/.

    Jak to samochod z przyczepą, czy traktor z dwiema przyczepami - cos
    tam skreca. Lądowe nawet niezle skrecają, ale statki w kanale ...
    chyba niekoniecznie.

    pociagi drogowe sie sprawdzily w Australii, bo widac oszczędzają
    kierowcow, a napęd na prostej drodze pozwala.
    Czy jest sens oszczedzania na pensjach zalogi przy 20 tys kontenerow,
    to nie wiem. A naped srubowy na pewno nie jest tu taki efektywny.

    > Zatem myślę że pociągi morskie, zlożone z zestawu kontenerowców to
    > koncepcja wymagająca testów, no i prostej drogi wodnej, która nie
    > narazi zestawu na żadne naprężenia.

    Naprezenia tam imo niewielkie. Przy wiekszych lina peknie :-)

> [...]
    > czyli 1280 kW mocy, ponad 1 MW pływającej mocy solarnej.
    > A jak sprawność o 50% większa, powierzchnia większa, to dojdziemy do 2 MW.

    Tylko ze na nieco mniejszym Ever Given silnik ma 53MW.

    A akurat na kontenerowcu takie panele sloneczne wydaja sie sporo
    utrudniac za/wyładunek.

    > Płynie 2 tygodnie : 12 dni x 24 godziny = 288 godzin
    > 2 MW x 288 h = 576 MWh czyli 0,5 GWh wyprodukowanej energii za jeden rejs, w jedną
    stronę

    A na sloncu plynalby pewnie kilka razy dluzej :-)

    J.

  • 27. Data: 2022-07-05 15:20:18
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 July 2022 at 15:01:03 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    > utrudniac za/wyładunek.
    > A na sloncu plynalby pewnie kilka razy dluzej :-)

    masz rację, ale to nie znaczy, że solarne kontenerowce nie zaczna plywać w przyszłym
    roku,
    a nawet z napędem hybrydowy,m, czyli elektrycznym w portach.

    Co do mocy silników to jest duża
    ale oglądałem codziennie akcję ratunkową zablokowanego kontenerowca na kanale
    i był wyciągany przez holowniki za rufę, ktora była plaska i prostopadła do osi
    statku
    i hol,ownikow było kilka ale mocc ich silnikow nie była po 1 MW
    i się udało.
    Czyli 53MW to moc nadmiarowa, nominalna

    i pewnie te 2MW z solarow ja zrównoważy, gdyż dziób nie stawia takich oporów jak rufa

    A co do montażu solarów na dachu
    to oczywiście w formie skladanego dachu, rozsuwanego po zaladunku
    i skladanego przed rozładunkiem

    A te 0,5 GWh energii / 53MW to daje 576 MWh / 53 MW = ok. 10 godzin pływania na
    elektryku z pelna mocą silników

    gdy moc 53MW to nominalna to użytkowa będzie 50%
    to farma solarna na dachu kontenerowca zapewni 24 godziny plywania z 50% mocy
    obecnych silników

    czyli w cyklu słonecznym, solary napędzą kontenerowca 5 dni po 5 godzin
    a jest to bardzo dużo, gdyż może przeplynąc Kanal Sueski ekologicznie, w trybie
    Zero=-emission

    i jak wszystko poprzeliczam, insolation i warunki pogodowe
    to zaraz piszę do szefa zarządu Kanalu aby wprowadził
    tryb napędu solarnego dla mega kontenerowców, dla przepływania kanalem, oferując
    zredukowane opłaty.

    Jak kogo temat interesuje , może się przyłaczyc do zespolu budowy solarnych ciągników
    do przeciągania kontenerowców przez Kanał Sueski w trybie Zero-Emission

    Myśle, że kasy będzie az tyle, że nikt jej nie zdola wydać do końca świata

  • 28. Data: 2022-07-05 19:24:48
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 05.07.2022 o 15:20, a a pisze:

> [...]
    > Czyli 53MW to moc nadmiarowa, nominalna
    >
    > i pewnie te 2MW z solarow ja zrównoważy, gdyż dziób nie stawia takich oporów jak

    Nie do końca.
    Przy minimalnej prędkości nie powinno być, wbrew pozorom, istotnej różnicy.

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: