  • 1. Data: 2020-11-23 09:27:41
    Temat: Chip nagrywający dźwięk oparty na kondensatorach
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jakieś 25 lat temu testowałem chip, który nagrywał w swojej
    strukturze dźwięk. Jego cechą charakterystyczną było to, że
    przechowywał analogowe próbki w wewnętrznej matrycy
    mikrokondensatorów. Nie pamiętam jego symbolu, a to co mi się teraz
    znajduje to układy oparte na eeprom/flash. Może ktoś pamięta co to
    było?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-11-23 10:43:36
    Od: <Ghost>

    trada.pl...

> [...]
    >a to co mi się teraz znajduje to układy oparte na eeprom/flash. Może ktoś

    To taka nowocześniejsza wersja pamięci ferrytowej, zamiast w indukcji to w
    pojemności :-)
    Pewnie już nie produkują, ale faktycznie ciekawe rozwiązanie.

  • 3. Data: 2020-11-23 10:48:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 23.11.2020 09:27, Marek wrote:
> [...]
    > próbki w wewnętrznej matrycy mikrokondensatorów. Nie pamiętam jego
    > symbolu, a to co mi się teraz znajduje to układy oparte na eeprom/flash.

    tak, ISD

    https://www.digikey.com/catalog/en/partgroup/isd-chi
    pcorder/12724

  • 4. Data: 2020-11-23 11:25:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 23 Nov 2020 10:43:36 +0100, <Ghost> wrote:
    > To taka nowocześniejsza wersja pamięci ferrytowej, zamiast w
    > indukcji to w
    > pojemności :-)
    > Pewnie już nie produkują, ale faktycznie ciekawe rozwiązanie.

    Wydaje mi się, że chodziło o układ opisany w tym artykule:

    https://www.newscientist.com/article/mg13117874-000-
    technology-recording-sound-without-breaking-it-to-bi
    ts/

    Natomiast wbrew mojej pamięci art. używa określenia EEPROM jak typ
    użytej pamięci, mówi o kondensatorze jako źródle ładunku i porównuje
    z typowym cyfrowym EEPROM gdzie jest tylko rozróżniany ładunek
    full/empty jako stan 1/0. To w końcu jak to jest z "cyfrowym" EEPROM
    gdzie jest przechowywany ładunek? W kondensatorze czy pływającej
    bramce?
    W omawianym układzie kondensator trzyma różne poziomy ładunku
    (odpowiadające wartości sampla) a nie tylko full/empty jak w domenie
    cyfrowej.
    Jak to jest zrobione, że nie wymaga odświeżania?
    Jak rozwiązali problem występujący w klasycznym EEPROM/Flash, że z
    czasem bariera utrzymująca potencjał się zaciera? W przypadku
    cyfrowym jest duży margines tolerancji ale w domenie analogowej
    minimalna zmiana ładunku to zmiana wartości sampla przy każdym
    zapisie tego samego poziomu. I co wtedy - nagrywa coraz ciszej?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2020-11-23 16:27:14
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    W dniu 2020-11-23 o 09:27, Marek pisze:
> [...]
    > próbki w wewnętrznej matrycy mikrokondensatorów. Nie pamiętam jego
    > symbolu, a to co mi się teraz znajduje to układy oparte na eeprom/flash.

    Kiedyś pamięci oscyloskopów cyfrowych tak wyglądały. Akwizycja
    szybciutko, a później na spooookooojnie analizujemy co tam się zapisało
    w kondensatorkach :) No i wychodziły jakieś żałośnie niskie prędkości
    odświeżania.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2020-11-23 16:34:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

> [...]

    >użytej pamięci, mówi o kondensatorze jako źródle ładunku i porównuje
    >z typowym cyfrowym EEPROM gdzie jest tylko rozróżniany ładunek

    Od tamtych czasow mamy Multilevel

    >To w końcu jak to jest z "cyfrowym" EEPROM gdzie jest przechowywany
    >ładunek? W kondensatorze czy pływającej bramce?

    Plywajaca bramka to tez kondensator.
    Tylko jak widac - bez wyprowadzen, przez ktore by zgromadzony ladunek
    wyplynal blyskawicznie.

    >Jak to jest zrobione, że nie wymaga odświeżania?

    Jak EEprom.

    >Jak rozwiązali problem występujący w klasycznym EEPROM/Flash, że z
    >czasem bariera utrzymująca potencjał się zaciera?

    Moze nie rozwiazali, i malym drukiem dopisane "gwarantowane 1000
    zapisow".
    Ewentualnie ... drobne roznice dzwiekowi nie przeszkadzaja ...

    J.

  • 7. Data: 2020-11-23 19:01:49
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2020-11-23 09:27, Marek wrote:
> [...]
    > próbki w wewnętrznej matrycy mikrokondensatorów. Nie pamiętam jego
    > symbolu, a to co mi się teraz znajduje to układy oparte na eeprom/flash.

    TDA 1022

  • 8. Data: 2020-11-23 19:05:13
    Od: - <s...@g...com>

    poniedziałek, 23 listopada 2020 o 02:27:46 UTC-6 Marek napisał(a):
> [...]
    > mikrokondensatorów. Nie pamiętam jego symbolu, a to co mi się teraz
    > znajduje to układy oparte na eeprom/flash. Może ktoś pamięta co to

    Ja pamietam to:
    https://serwis.avt.pl/manuals/AVT306.pdf

    Tam byl uzyty MN3007 OIDP mial 1024 probki zapisane i po prostu je cyklicznie
    przepychal - dzialal jak linia opozniajaca