  • 1. Data: 2009-02-12 14:44:05
    Temat: Chyba padł bootsektor, a BIOS nie wykrywa napędu DVD
    Od: Maru <m...@n...pl>

    Witam, chyba miałem za dużo czasu i zacząłem kombinować z montowaniem
    dysków pod Linuksem.
    W pewnym momencie komp się zawiesił i zaczęły się schody.
    1/ Teraz nie mogę się dostać na zewnętrzne dyski, najprawdopodobniej
    wystąpił problem z bootsektorem.
    Jeden dysk to ext3, pod GParted partycje są widoczne, ale nie można ich
    odczytać i zamontować.
    Jeszcze nie ruszałem opcji sprawdzenia, wcześniej z tego dysku
    startowałem Ubuntu. To akurat
    najmniejszy problem, system był testowy więc mogę przeformatować.
    2/ Drugi dysk to FAT32 i tu jest większy problem bo były dwie partycje,
    a teraz GParted nie wykrywa żadnej.
    Co najgorsze miałem parę tam trochę przydatnych plików, prawdopodobnie
    wszystko poszło się huśtać...:((
    Próbowałem uruchomić fdisk /mbr, ale to nic nie dało.
    3/ BIOS przestał widzieć napęd DVD-ROM i teraz nawet nie można uruchomić
    bootowalnej płyty, czy
    choćby zainstalować od nowa system.
    Na szczęście główny dysk i system jest OK, co dziwniejsze napęd działa i
    czyta płyty.
    Główny dysk jest na SATA, dodatkowy jest na IDE oraz napęd DVD również
    IDE na jednej taśmie.
    Dysk i napęd ustawione na Cable Select.
    W pierwszej kolejności zresetowałem CMOS z nadzieją, że uda się wykryć
    napęd, niestety bez zmian. Miałem
    jeszcze drugi CD-ROM, ale jego też nie widzi.
    Zmieniałem też ustawienia na Master, Slave i bez zmian. Myślałem, że
    może coś z kontrolerem
    IDE, zamiast napędu podpiąłem drugi dysk i jest wykrywany, jako Primary
    Slave. Po zmianie na napęd dalej
    to samo, dysk jest jako Primary Master, a napędu nie ma.
    Gdzie szukać przyczyny?? Już mi brak pomyslów.
    Proszę o pomoc