  • 1. Data: 2012-03-31 00:47:45
    Temat: Cienka folia z niklu
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Witajcie,
    Poszukjuję cienkiej (kilka - kilkanaście - kilkadziesiąt um) folii wykonanej
    z niklu. Musi być idealnie gładka.
    Czy coś takiego jest gdziekolwiek dostępne?
    Potrzebne jako membrana do mikrofonu.
    Nie mierzyłem jeszcze starej ale chciałem się zorientować w dostępności czy
    jest sens ją badać.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 2. Data: 2012-03-31 12:38:55
    Temat: Re: Cienka folia z niklu
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 31.03.2012 00:47, Ukaniu wrote:

    > Potrzebne jako membrana do mikrofonu.

    Czemu nikiel? Zgaduję - bo złoto jest za ciężkie?

    Mirek.

  • 3. Data: 2012-03-31 12:40:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mirek,

    Saturday, March 31, 2012, 12:38:55 PM, you wrote:

    > Czemu nikiel? Zgaduję - bo złoto jest za ciężkie?

    Złoto jest zbyt kowalne - mambrana by wiotczała.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2012-03-31 13:54:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 30 March 2012 23:47:45 UTC+1, Ukaniu wrote:
> [...]
    > Potrzebne jako membrana do mikrofonu.
    > Nie mierzyłem jeszcze starej ale chciałem się zorientować w dostępności czy

    Poszukaj taśmy do lutowania, to jest nikiel w postaci amorficznej. Honeywell
    produkuje w różnych grubościach. Znajdź dystrybutora, wycygań próbkę.
    Konrad

  • 5. Data: 2012-03-31 17:54:24
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Złoto jest zbyt kowalne - mambrana by wiotczała.

    Dobre mikrofony maja membrane z takiej folii, tak przynajmniej pisza i
    zlotawo mi przeswieca przez siatke. Bycmoze jest to cos pozlacane.
    Chodzi o to, zeby chemicznie sie nie degradowala.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2012-03-31 22:45:16
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zlotawo mi przeswieca przez siatke. Bycmoze jest to cos pozlacane. Chodzi
    > o to, zeby chemicznie sie nie degradowala.

    Mikrofony pomiarowe to raczej tylko nikiel i nierdzewka - bo muszą trzymać
    parametry w czasie. Im starsze (właściwie dbane) tym lepsze bo mniej płyną.
    Jeśli jest elektret to na nośniku z blachy.
    Mikrofony studyjne to już często cienko metalizowane folie i tu złoto jak
    najbardziej się stosuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 7. Data: 2012-04-01 00:25:09
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Mikrofony studyjne to już często cienko metalizowane folie i tu złoto jak
    > najbardziej się stosuje.

    No wlasnie, nie pomyslalem o ciezarze wlasciwym Au, a oba moje mikrofony
    maja zlote membrany. W AKG Perception 100 (juz nie produkowany) kapsule
    widac, w Rode NT1 nie, za gesta siatka. Oba maja membrane fi 1 cal. Moze
    poza odpornoscia chemiczna chodzi o wlasciwosci elektryczne zlotka.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2012-04-01 21:48:12
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > widac, w Rode NT1 nie, za gesta siatka. Oba maja membrane fi 1 cal. Moze
    > poza odpornoscia chemiczna chodzi o wlasciwosci elektryczne zlotka.

    Złoto nie jest dobrym przewodnikiem, chodzi o wspomnianą przez Ciebie
    odporność na czynniki środowiskowe. Złota napyla się minimalną ilość aby nie
    zwiększać masy membrany z syntetycznej folii (zmniejszenie f rezonansowej).
    Byle ono przewodziło znikomy prąd i nie odpadło. Ciężko czyścić te membrany
    bo złoto z nich czasem schodzi nawet po dotknięciu luźną watą. A trzeba
    pamiętać, że nawet odkładający się latami dym z papierosa potrafi znacząco
    zmienić jej masę i charakterystykę częstotolwościową.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 9. Data: 2012-04-01 22:45:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 1 April 2012 20:48:12 UTC+1, Ukaniu wrote:
    > Złoto nie jest dobrym przewodnikiem,

    Według matweb niewiele odbiega od miedzi (Au 0.0000022, Cu 0.0000017 Ohm/cm)

    > nawet odkładający się latami dym z papierosa potrafi znacząco
    > zmienić jej masę i charakterystykę częstotolwościową.

    Napylanie złotem jest powszechnie stosowanym sposobem na radykalne obniżenie
    przenikalności gazowej folii polimerowych (jak powiedzieć po polsku poprawnie "gas
    permeability"?), więc poza zapyleniem+zatłuszczeniem, nie spodziewałbym się jakiegoś
    istotnego pogorszenia jakości samego metalu. Adhezja złota do polimeru to bardziej
    problem polimeru niż złota, ale obecnie są doskonałe metody, nawet napylania złota na
    teflon, choć nietanie. Na przykład z użyciem pikosekundowych błysków lasera dla
    zwiększenia chropowatości powierzchni.
    Konrad

  • 10. Data: 2012-04-03 01:11:12
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@vbbp15...
    On Sunday, 1 April 2012 20:48:12 UTC+1, Ukaniu wrote:
    > Złoto nie jest dobrym przewodnikiem,

    >Według matweb niewiele odbiega od miedzi (Au 0.0000022, Cu >0.0000017
    >Ohm/cm)

    Różnica prawie 1,5 to już technicznie dość dużo, w tym przypadku jednak bez
    znaczenia a odporność na korozję doskonała.
    Pomimo, że srebro odbiega (stosuąc tą miarę - mało, dużo) bardzo niewiele
    rezystywnością od miedzi (1,7 ^-8 Cu - 1,59^-8 Ag) to znajduje szerokie
    zastosowanie jako pokrycie miedzi przewodzące powierzchniowo prąd w liniach
    w.cz. Problem tylko w tym, że środowisko nie może być agresywne.

> [...]

    >problem polimeru niż złota, ale obecnie są doskonałe metody, >nawet
    >napylania złota na teflon, choć nietanie. Na przykład z użyciem

    Pytanie czy złoto się tak delikatnie trzymało tej folii (mylar, poliwęglan,
    pvc, czy co tam jeszcze stosowano już od początku czy z wiekiem zaczyna
    tracić przyczepność. Tak czy siak problem przy czyszczeniu jest - bo czasem
    się niszczy a czasem zupełnie nie.
    Ja bym się prócz zwykłej dość odpornej na czynniki środowiskowe metalizacji
    nie doszukiwał nic więcej. Przenikalność gazu w mikrofonach to chyba nie był
    problem który rozważano.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz