  • 1. Data: 2012-03-25 16:00:31
    Temat: Zmeczenie metalu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Co to wlasciwie oznacza - jakies usterki w sieci krystalicznej ?

    Bo tak sobie patrze na ekstruzje aluminium
    http://www.youtube.com/watch?v=OmSvbp2NFbc

    wszelkie wiazania przeorganizowane, a wytrzymalosc jest ...

    J.

  • 2. Data: 2012-03-25 17:58:17
    Temat: Re: Zmeczenie metalu
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Witam
    Cytat z prof. Brzoski:

    "Złom zmęczeniowy, nawet w przypadku metali bardzo ciągliwych przypomina
    złom kruchy, gdyż nie wykazuje widocznych odkształceń plastycznych ani
    w części, ani w całości przekroju. Taka postać złomu nasuwała przypuszczenie,
    że w procesie zmęczenia zachodzi rekrystalizacja lub rozrost ziaren metalu
    wywołując jego kruchośc. Pogląd ten okazał się błedny. Wyjaśnienie róznicy
    zachowania się metali przy zmiennym obciążeniu tkwi w istocie zpoczątkowania
    pęknięcia zmęczeniowego i następującego potem rozwoju uszkodzenia po każdym
    następnym obciążeniu. W takim ujęciu proces zmęczenia należałoby prawidłowiej
    nazwać propagacją pęknięcia."

    A więc nie rekrystalizacja, tylko rozwój mikropęknięcia spowodowanego
    poślizgami w sieci.

    PP

  • 3. Data: 2012-03-25 18:11:47
    Od: Marcin <1...@w...pl>

    W dniu 25.03.2012 16:00, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Bo tak sobie patrze na ekstruzje aluminium
    > http://www.youtube.com/watch?v=OmSvbp2NFbc
    >
    > wszelkie wiazania przeorganizowane, a wytrzymalosc jest ...

    Te aluminium było wyciskane w 147st C, więc było plastyczne. Później
    była obróbka termiczna przez 1 godz w celu utwardzenia.

    M.

  • 4. Data: 2012-03-26 13:13:44
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Marcin napisał(a):

    > Te aluminium było wyciskane w 147st C, więc było plastyczne. Później
    > była obróbka termiczna przez 1 godz w celu utwardzenia.
    >
    > M.
    Wiele, omal wszystko, o mechaniźmie zmęczeniowego niszczenia
    materiałów można znaleźć w monografii pro. S. Kocańdy Zmęczeniowe
    niszczenie metali.
    Wyczerpujące opisy i analiza zjawiska i wspaniałe fotografie przełomów
    zmęczeniowych.
    W.Kr.

  • 5. Data: 2012-03-26 20:31:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "W.Kr." napisał w wiadomości grup
    Marcin napisał(a):
> [...]

    Jak zrozumialem to zaczynali na zimno, rozgrzewalo sie "pod wplywem
    tarcia".
    Niby wszystko jedno od czego sie rozgrzewalo, ale 147C to znow nie
    jest jakas wielka temperatura, nawet dla aluminium.

> [...]
    >niszczenie metali.
    >Wyczerpujące opisy i analiza zjawiska i wspaniałe fotografie

    A o powodach nieniszczenia przy/po obrobce plastycznej tez tam jest ?

    J.

  • 6. Data: 2012-03-26 21:58:44
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A o powodach nieniszczenia przy/po obrobce plastycznej tez tam jest ?
    >
    > J.
    Wspomnianej książki nie znam nie mniej, nieco materiałów, jest o tym w sieci
    pod hasłem "zgniot i rekrystalizacja".
    PP

  • 7. Data: 2012-03-26 23:23:15
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    PL(N)umber_One napisał(a):
    > J.F <j...@p...onet.pl> napisaďż˝(a):

    > Wspomnianej ksi��ki nie znam nie mniej, nieco materia��w, jest o tym w
    sieci
    > pod has�em "zgniot i rekrystalizacja".
    > PP
    >

    > --
    > Wys�ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
    Nie pamiętam, ale nie będzie pewnie w takiej formie jak Pan
    oczekuje.
    Ksiązka była droga. Tłumaczona na kilka języków w tym i na japoński.
    Jest to taka podstawowa praca o pękaniu i zmęczeniu pod wpływem
    zmiennych obciązeń. Ale takich praktycznych wskazówek, jak np.
    dopuszczalne i bezpieczne promienie gięcia czy podobnych wskazówek to
    tam nie ma.
    W.Kr.

  • 8. Data: 2012-03-27 11:31:40
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Co to wlasciwie oznacza - jakies usterki w sieci krystalicznej ?

    Jedna z pierwszych prac:
    http://micro.stanford.edu/~caiwei/me340b/content/Gri
    ffith1921fracture.pdf

    WM