  • 1. Data: 2012-03-26 07:08:17
    Temat: Pulsacje momentu hamulca
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Przy wyznaczaniu charakterystyki zewnętrznej n(M), silnik elektryczny
    poprzez sprzęgło napędza regulowany hamulec proszkowy. Sprzęgło wygląda
    mniej więcej tak jak na drugiej grafice:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_dwukrzy%C5%BCak
    owy

    http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Carda
    n-joint_spline-shaft_topview_transparent_animated.gi
    f&filetimestamp=20080717195219

    W pewnym zakresie momentów obciążenia i obrotów są problemy z
    utrzymaniem *stałego* momentu obrotowego. PID sterujący hamulcem nie
    jest w stanie wygasić oscylacji momentu. Początkowo sądziłem że chodzi o
    oscylacje samego hamulca, ale przypadkowo, po zmianie sprzęgła inne (o
    zbliżonej konstrukcji ) zauważyłem że oscylacje występują w innym
    zakresie momentu i obrotów. Zadanie polega na skutecznym wygaszeniu
    tychże oscylacji. Na upartego mógłbym zaprojektować całkowicie sztywne
    sprzęgło, ale nie mogę zagwarantować współosiowości wałów silnika i
    hamulca. Zastanawiam się nad wykonaniem lub przekonstruowaniem sprzęgła
    tak aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
    zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-03-26 11:25:28
    Temat: Re: Pulsacje momentu hamulca
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > tak aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
    > zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?

    Przegub Cardana jest asynchroniczny, dlatego ma pulsacje wywolujace rezonans.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_asynchroniczny

    Zastosuj przegub homokinetyczny.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_homokinetyczny

    WM

  • 3. Data: 2012-03-26 11:52:43
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-26 11:25, WM pisze:

    > Przegub Cardana jest asynchroniczny, dlatego ma pulsacje wywolujace rezonans.
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegub_asynchroniczny

    Tyle to doczytałem wcześniej. Nie sądziłem by przy przegubie
    dwukrzyżakowym ( bo taki był i jest stosowany w tym przypadku ) przy
    praktycznie zerowych przesunięciach wałów silnika i hamulca pulsacje
    miały jakiekolwiek znaczenie.

    > Zastosuj przegub homokinetyczny.

    Zastanawiam się nad sprzęgłami mieszkowymi, np.

    http://www.radius.pl/1,40,Mieszkowe.php

    Tym niemniej dopiero teraz uświadomiłem sobie kolejny zonk
    konstrukcyjny. Wyjście napędu ma postać wieloklina. *Seryjny* element
    zasprzęglany ma dosyć spory luz konstrukcyjny. Wykonanie tego detalu w
    ciaśniejszych wymiarach zapewne jest możliwe, tylko co mi to da ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-03-26 12:35:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym
    > zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?

    Niekoniecznie. Powiedzmy ze na silniku dasz sprezysty walek, potem
    kolo zamachowe, a dalej jak dotychczas - przegub i hamulec.

    Mozesz miec wzbudzenie na sprezystosci tego walka. A jego usztywnienie
    to po prostu zmiana ch-ki silnika.

    Byc moze po prostu parametry regulatora nie sa dobrane do ukladu, i
    przy pewnych parametrach pracy nastepuje wzbudzenie.

    J.

  • 5. Data: 2012-03-26 13:37:51
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-26 12:35, J.F pisze:

    > Byc moze po prostu parametry regulatora nie sa dobrane do ukladu, i przy
    > pewnych parametrach pracy nastepuje wzbudzenie.

    P, I, D mogę stroić do woli i udaje mi się sprowadzić oscylacje do w
    miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału momentu
    daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat załatwić
    raz a dobrze.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2012-03-26 13:47:45
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > dwukrzyżakowym ( bo taki był i jest stosowany w tym przypadku ) przy
    > praktycznie zerowych przesunięciach wałów silnika i hamulca pulsacje

    Warto wiedziec jaka uklad ma czestotliwosc drgan wlasnych skretnych,
    aby uniknac rezonansu.

    http://strony.aster.pl/fdul/DrgAe_5_1.pdf

    Jak sie nie da, to mozna ewentualnie zastosowac tlumiki drgan skretnych.

    WM

  • 7. Data: 2012-03-26 14:05:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału
    >momentu daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat

    Ja chcialem zasygnalizowac ze sie moze nie dac tak prosto - tzn na
    parametrach przy ktorych dziala dobrze na wysokich obrotach bedzie sie
    wzbudzalo na niskich. A jak dobierzesz do niskich, to bedzie zle
    regulowalo na wysokich.

    I to pisze o wlasciwosci zwyklej regulacji, bez wchodzenia w nature
    tych oscylacji, a moga byc z calkiem innego powodu.

    J.

  • 8. Data: 2012-03-26 14:16:39
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-03-26 14:05, J.F pisze:

> [...]
    > parametrach przy ktorych dziala dobrze na wysokich obrotach bedzie sie
    > wzbudzalo na niskich. A jak dobierzesz do niskich, to bedzie zle

    I tak jest w realu, trzeba ( i można, producent przewidział ) stroić PID
    do poszczególnych zakresów prędkości. A wzbudzanie układu zachodzi w
    dosyć wąskim zakresie obrotów. Zmiana sprzęgła zmieniła zakres obrotów,
    stąd moje zapytanie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2012-03-26 16:35:50
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Witam
    W niektórych typach silników, szczególnie DC - z magnesami trwałymi, zjawisko
    tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu
    przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:
    http://www.ewh.ieee.org/soc/es/Nov1998/12/BEGIN.HTM
    PP

  • 10. Data: 2012-03-26 21:19:48
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-03-26 16:35, PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu
    > przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:

    Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się o tym
    przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną przekładnią.
    Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem