  • 1. Data: 2009-08-23 13:12:41
    Temat: Co się stało akumulatorkom??
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Mam taki problem, akumulatorki Varta 2700mAh (R6), kupione 4 sztuki
    używane zawsze razem, ładowane razem, 3 się uszkodziły po kilku
    miesiącach ;P... mają bardzo wysokie samorozładowanie!! Po naładowaniu
    są OK, aparat chodzi, można robić zdjęcia, a po paru dniach - nie da rady...

    Mierzyłem im napięcia, te 3 walnięte mają ok 1,1V, ten dobry ma ponad
    1,2V. Po podłączeniu jakiejś małej żaróweczki do "rozładowanych" aku
    wyszło takie coś:
    -na tych trzech napięcie siada o 60mV i po odłączeniu powoli wraca do
    wartości poprzedniej
    -w dobrym akumulatorze napięcie spada o 10mV i szybko wraca do stanu
    normalnego po odłączeniu żarówki, czyli OK
    Dodam, że akumulatory rozładowane to takie, które były ładowane 3 dni
    wcześniej i na których zrobiłem dwa zdjęcia ;)... a z aparatem wszystko
    OK, w spoczynku bierze 2uA, z innymi akumulatorami nie mam problemu!

    No cóż, te 3 są zwalone i tyle... myślę tylko co i jak mogło im
    zaszkodzić?? :/... Ładowałem je ostatnio ładowarką 14h 0,1C (własnej
    roboty, prąd się ustawia i w ogóle), wcześniej jakimś szajsem co dawał
    prąd 150mA i czas przeliczałem, łączone był po dwie w szereg (więc
    dziwne, żeby 3 padły ;P)... być może wcześniej zdarzyło się je ładować
    ładowarką tanią "mikroprocesorową", która ładowała chyba wszystkie
    szeregowo, ale nie wiem (nie pamiętam kiedy się jej pozbyłem).

    Trzeba kupić nowe, myślę tylko na co uważać, żeby ich nie rozwalić...
    Poprzednio miałem dwa komplety (8szt) Vart i były super, odsłużyły 5
    lat. Teraz kupiłem dwa komplety (2700 oraz 2100 Ready2Use) i taki
    kwiatek :/.... z tymi 2100 nie mam problemu.

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-08-23 16:11:48
    Temat: Re: Co się stało akumulatorkom??
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sun, 23 Aug 2009 15:12:41 +0200, Konop <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    >lat. Teraz kupiłem dwa komplety (2700 oraz 2100 Ready2Use) i taki
    >kwiatek :/.... z tymi 2100 nie mam problemu.

    Temat był wiele razy przerabiany. W skrócie: kup sobie ładowarkę BC
    700 i używaj Ready2Use lub odpowiedników, na przykład Sanyo Eneloop
    lub ReCyko. W kwestii Twoich uwag do Varty 2700mAh: ten typ tak ma i
    nic nie poradzisz.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2009-08-24 00:05:12
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > 700 i używaj Ready2Use lub odpowiedników, na przykład Sanyo Eneloop
    > lub ReCyko. W kwestii Twoich uwag do Varty 2700mAh: ten typ tak ma i

    Jeszcze jedna alternatywa to (zależy od możliwości zasilania konkretnego
    urządzenia) pożegnanie się z technologią NiMH i przejście na ogniwa
    LiIon. Zalet bardzo wiele - niskie samorozładowanie, brak efektu
    pamięciowego, wyższe napięcie pojedynczego ogniwa, większa gęstość
    ładunku (więcej mWh w cm^3). Większość co lepszych latarek LEDowych
    można zasilać z takich ogniw. Najbardziej popularny typ to 18650.
    http://www.allegro.pl/search.php?string=18650

    Oczywiście wszystko zależy od tego, czy męczysz się z gotowymi
    urządzeniami na "paluszki", czy sam coś konstruujesz.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-08-24 02:12:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Oczywiście wszystko zależy od tego, czy męczysz się z gotowymi
    > urządzeniami na "paluszki", czy sam coś konstruujesz.
    Ja akurat do aparatu szukam ;)...

  • 5. Data: 2009-08-24 02:17:17
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > 700 i używaj Ready2Use lub odpowiedników, na przykład Sanyo Eneloop
    > lub ReCyko. W kwestii Twoich uwag do Varty 2700mAh: ten typ tak ma i

    Hmm.. no to bardzo ciekawe co piszesz ;).. google na zapytanie o Varta
    2700 dotyczące tej grupy dało jedną odpowiedź, w której nota bene ktoś
    pytał o Sanyo 2700, a nazwa Varta pada w zupełnie innym miejscu...
    mówiąc krótko na grupie chyba nigdy nie był poruszany temat
    akumulatorków Varty 2700, więc może powiedz co to znaczy "temat był
    wiele razy przerabiany" :P...
    Druga sprawa - uważasz, że ładowarka 0,1C / 14h jest bardziej szkodliwa
    od ładowarki typu BC700, która jest wprawdzie super i w ogóle, no ale
    jednak jedzie większym prądem po akumulatorkach... masz jakieś poparcie
    dla swojej tezy?? Dodam, że nie zależy mi na szybkim ładowaniu!
    No i jeszcze co do tych Vart - mówisz, że 3 na 4 uszkodzone, to norma w
    ich przypadku??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-08-24 05:13:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Monday, August 24, 2009, 4:17:17 AM, you wrote:

> [...]
    > mówiąc krótko na grupie chyba nigdy nie był poruszany temat
    > akumulatorków Varty 2700, więc może powiedz co to znaczy "temat był

    Temat coraz bardziej gównianej jakości akumulatorków w pogoni za
    liczbą mAh na opakowaniu był wielokrotnie poruszany. I już dawno
    doszliśmy do wniosku, że Eneloop, Recyko czy inne Ready2Use są po
    prostu optymalnym wyborem.

> [...]
    > jednak jedzie większym prądem po akumulatorkach... masz jakieś poparcie
    > dla swojej tezy?? Dodam, że nie zależy mi na szybkim ładowaniu!

    A ktoś Ci przystawił pistolet do głowy i zabronić użycia 200mA w
    BC-700? Poza tym - 3-godzinne ładowanie to jest niby szybkie? To co
    powiedzieć o ładowarkach 15-minutowych do elektronarzędzi?
    Kupując porządną ładowarkę masz możliwość wyboru - jakim prądem chcesz
    ładować, jakim rozładować i widzisz parametry akumulatora.

    > No i jeszcze co do tych Vart - mówisz, że 3 na 4 uszkodzone, to norma w
    > ich przypadku??

    Norma w wypadku akumulatorów o żyłowanych pojemnościach.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-08-24 08:04:50
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > jednak jedzie większym prądem po akumulatorkach... masz jakieś poparcie
    > dla swojej tezy?? Dodam, że nie zależy mi na szybkim ładowaniu!

    Przy szybszym ładowaniu łatwiej wykryć moment zakończenia ładowania
    (spadek napięcia na ogniwie), niż przy małym prądzie i ładowaniu
    wielogodzinnym. IMHO dla akumulatorków ok. 2Ah lepsza jest porządna
    ładowarka o prądzie 0,5-1A (z detekcją delta V oraz pomiarem temperatury
    ogniw) niż badziewna 14h prawie zawsze przeładowująca ogniwa. Dlatego
    też BC700 i BC900 to bardzo dobry wybór.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-08-24 12:42:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > "rozładowanych" aku wyszło takie coś:
    > -na tych trzech napięcie siada o 60mV i po odłączeniu powoli

    Czyli sa rozladowane ... ale sprawdz dzisiaj - jesli im
    samodzielnie napiecie spadnie ponizej
    1V, to sa wewnetrznie zwarte .. i mozna sprobowac przepalic.

    > Dodam, że akumulatory rozładowane to takie, które były ładowane 3
    > dni wcześniej i na których zrobiłem dwa zdjęcia ;)... a z
    > aparatem wszystko OK, w spoczynku bierze 2uA, z innymi
    > akumulatorami nie mam problemu!

    A ladowarka na pewno dobra ? Moze tylko jeden laduje ..

    J.

  • 9. Data: 2009-08-24 13:46:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Kupując porządną ładowarkę masz możliwość wyboru - jakim prądem chcesz
    > ładować, jakim rozładować i widzisz parametry akumulatora.

    Wiesz, sprawa wygląda tak... gdyby było najlepsze wyjście, to by nie
    było problemu. W sumie im mniejszy prąd tym zapewne bezpieczniej. No ale
    są inne efekty, natury bardziej chemicznej że tak powiem... były swego
    czasu artykuły w EdW, z tego co pamiętam, mówiono tam, że akumulator nie
    daje jasnych oznak naładowania (spadek napięcia -dV/dt nie nastepuje)
    przy zbyt niskich prądach. Przyjęto tam, że aby wykrywać -dV/dt należy
    ładować prądem 0,5C lub większym...
    Na tej stronie:
    http://batteryuniversity.com/partone-11.htm
    napisane jest, że zjawisko to nie może być wykryte przy prądach do
    0,3C... No mi w pamięci tkwiło 0,5C i dlatego uznałem, że 700mAh, które
    daje BC-700 to za mało... no a na droższą ładowarkę nie miałem kasy
    ;)... z kolei z tego co pamiętam z tego artykułu w EdW to pisali, że
    ładowanie 0,1C/14h jest NAJBARDZIEJ BEZPIECZNE dla akumulatorów, pod
    warunkiem, że w ładowarce wylądują rozładowane ;)... z resztą - na
    wszystkich akumulatorach jakie mam radzą tak ładować ;)...

    I teraz bądź tu człowieku mądry, co bardziej zaszkodzi akumulatorkom...
    ładowanie prądem 0,1C bez kontroli żadnych parametrów (później
    podładowywanie jest 15mA dla 2700mAh), czy może ładowanie 0,25C z
    kontrolą wszystkich parametrów, choć przy takim prądzie akumulator nie
    musi dać oznaki naładowania... a jak piszą na stronie battery-universitetu:
    "Overcharge could occur even though the battery feels cool to the touch"

    > Norma w wypadku akumulatorów o żyłowanych pojemnościach.

    OK. Myślałem, że firmowe 2700mAh to nie jest żyłowana pojemność, ale
    przyjmuję do wiadomości, że się myliłem... a czy Ready2Use 2300 są
    bardziej żyłowane od 2100 ?? :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-08-24 13:53:23
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ogniw) niż badziewna 14h prawie zawsze przeładowująca ogniwa. Dlatego
    > też BC700 i BC900 to bardzo dobry wybór.

    Tak, zgodzę się z Tobą... ale o ile szybszym?? Generalnie taka BC-700
    dla ogniw 2700mAh daje prąd 0,25C ;P... a z tego co wiem, to wyrycie
    -dV/dt możliwe jest przy prądach 0,3C lub wyższych, albo nawet niektórzy
    podają 0,5C.
    (Pisałem o tym więcej odpowiadając RoManowi)
    Możesz napisać coś więcej o tym przeładowaniu?? Wszędzie czytałem, że
    takie drobne przeładowanie jest raczej niegroźne, grunt, żeby po 14h
    wyłączyć albo bardzo mocno ograniczyć prąd (ja daję mniej niż 0,01C, a
    akumulatorki szybko wyjmuję)...

    Zrobiłem tak, bo uznałem, że BC-700 ma za mały prąd, żeby ładować moje
    aku prądem ponad te 0,5C i ładnie wykrywać naładowanie, zaś na MH-C9000
    nie było mnie stać ;P... BC-900 nie brałem pod uwagę, bo dla 4
    akumulatorków ma tylko 1000mA, co daje 0,37C, a ja celowałem w 0,5 :/...

    Stąd pomysł na zrobienie prostej ładowarki 0,1C, której koszt wyniósł ok
    50zł... może nawet mniej ;)...

    Mówisz, że to zły ruch?? Napisz coś więcej (jeśli możesz) o tym, jak
    ładowanie 0,1C szkodzi akumulatorkom?? Chodzi tylko o to, że ładowane są
    "nie-do-rozładowane", czy ogólnie??
    Bo na battery-uniwersytecie piszą tylko:
    "Nickel-metal-hydride should be rapid charged rather than slow charged."
    a dalej wyjaśniają, czemu trickle-charge ma być niższe :/... więc nie
    wiem...

    Pozdrawiam
    Konop