  • 1. Data: 2009-08-22 10:04:33
    Temat: ATmega8 i przetwornik ADC
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    Witam,

    Bawię się trochę AVRami, a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a
    raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt
    termometru do samochodu z pomiarem napięcia i o ile z magistralą 1-
    Wire (DS18B20) na mam problemu, o tyle z pomiarem napięcia tak.

    Przeczytałem, że przetwornik ADC pracuje z wewnętrznym napięciem
    odniesienia 2,56V lub z napięciem podanym na pin AVCC. U mnie napięcie
    odniesienia, o ile dobrze rozumiem, to 12V i nie wiem, czy tyle mogę
    podać na ten pin. Wymyśliłem więc, że zrobię dzielnik napięcia z dwóch
    rezystorów 1K i 2K i dzięki temu będę miał na wyjściu 4V (o ile dobrze
    policzyłem):

    Uwy = Uwe / (R + R1) = 12V / (1K + 2K) = 12V / 3 = 4V

    W związku z tym mam pytanie: czy idę w dobrym kierunku? Jestem dosyć
    początkujący, więc pewnie i dzielnik napięcia źle zrobiłem.

    Jest może gdzieś w sieci jakich przykładowy schemat pomiaru napięcia
    (niekoniecznie 12V).

    Dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 2. Data: 2009-08-22 10:48:47
    Temat: Re: ATmega8 i przetwornik ADC
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Gusioo pisze:
> [...]
    >
    > W związku z tym mam pytanie: czy idę w dobrym kierunku? Jestem dosyć
    > początkujący, więc pewnie i dzielnik napięcia źle zrobiłem.

    Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC
    też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć
    5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do
    którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
    1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
    2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
    ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.
    Wbudowane napięcie odniesienia ma niby 2,56 V ale ma duże rozrzuty w
    zależności od egzemplarza procka. Podobno od 2,4 do 2,7V. Ale nie jestem
    pewien bo sam go nie używam. Jeśli całość układu zasilasz przez
    regulator np 7805 to możesz równie dobrze podłączyć AREF i AVCC do tego
    samego 5V do którego podłączasz VCC procka. O ile nie przeszkadza ci nie
    najlepsza dokładność tego regulatora. Wtedy zakres pomiarowy napięć
    wejściowych jest 5V.
    Zamiast linowego regulatora możesz dać regulator impulsowy o lepszej
    stabilności a dokładność ma i tak lepszą niż te wbudowane źródło :) Na
    przykład TSR-2450 >
    https://www.distrelec.com/ishopWebFront/catalog/prod
    uct.do/para/keywords/is/Stabilizator_impulsowy_1_A,_
    styki_78xx,_SIL3/and/language/is/pl/and/shop/is/PL/a
    nd/series/is/1/and/id/is/01/and/node/is/35379.html

    Zaletą impulsowego jest tez to, że się nie grzeje w przeciwieństwie do
    liniowego 7805 ale to już zależy dod tego ile próądu bierze twój układ.
    Jeśli chcesz mieć dokładniejszy pomiar to do AREF podpinasz np
    LM336Z/2,5 zasilany z 5V przez rezystor 1kOhm. Wtedy masz zakres
    pomiarowy 2,5V. Wszystkie mierzone napięcia musisz sprowadzić do
    wartości nie przekraczającej 2,5 V np przy pomocy dzielników. Możesz też
    z 12V uzyskać 9V liniowym regulatorem 7809, wygładzić kondensatorkiem np
    220uF i z tego napięcia uzyskać tylko dla AREF stabilne czyste 5V
    układem LM336Z/5.0 zasilanym z 9V przez rezystor 2kOhm. Wtedy możesz
    mierzyć napięcia od 0 do 5V. No prawie bo do wartości o 4,88mV mniejszej :)

    MD

  • 3. Data: 2009-08-22 15:48:53
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 22 Sie, 12:48, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > 2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono
    > ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.

    Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
    układ ;-)

    Dzięki za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 4. Data: 2009-08-22 16:58:31
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    > ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń.

    Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały

    No nie przesadzaj. Nie jest tak trudno, jeśli to nie ma być jakaś kosmiczna
    dokładność. Zostaw procka z wewnętrznym napięciem odniesienia, czyli ok 2,5V
    Do nogi AREF daj kondensator 100n. Do pomiaru napięcia wstaw dzielnik
    oporowy na przykład 100k/20k wtedy dostaniesz dla 12V -> 2V a max 15V->2,5V
    To co z dzielnika trzeba jeszcze odfiltrować, najlepiej kondensatorem, ew
    plus jeszcze jeden opornik i kondensator.razem to 4 lub 6 elementów.
    To niedużo, warto spróbować. Do pomiaru kontrolnego wystarczy, jedynie
    trzeba
    otrzymany wynik skalibrować, tz przemnożyć przez stałą, żeby plus minus się
    zgadzało. Spokojnie dostaniesz wynik z jedną cyfrą po przecinku. Więcej
    chyba nie trzeba.

    Zbyszek

  • 5. Data: 2009-08-22 18:30:17
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Gusioo pisze:

    > Czyli dam spokój napięciu, za dużo kombinowania jak na tak mały
    > układ ;-)

    Jak chcesz sobie poćwiczyć to nie ma co sie zrażać tym że trudno :)
    Możesz wszystko spiąć razem do 5V czyli AREV,AVCC i VCC, lub jak pisał
    kolega włączyć wewnętrzne napięcie odniesienia. Do pomiaru napięcia z
    instalacji 12V wystarczy. Tylko przed wyświetlaniem musiałbyś przepuścić
    przez filtr cyfrowy żeby za bardzo wskazania nie skakały. Pomiar
    temperatury zrobić na DS1621 czy DS1821.
    W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że
    sam zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr
    samochodowy.

    MD

  • 6. Data: 2009-08-23 06:30:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Gusioo wrote:
    > a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a
    > raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt
    > termometru do samochodu z pomiarem napięcia

    Więc uważaj, ATMega8 moze być złym wyborem.

    http://tinyurl.com/kp86bd

    Nie wiem na ile to aktualne z nowymi ATMega8.

  • 7. Data: 2009-08-23 06:36:35
    Od: "PcmOL" <...@...net>

> [...]
    >zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr samochodowy.

    AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
    Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.

  • 8. Data: 2009-08-23 07:37:33
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 22 Sie, 20:30, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:

    > W sumie to zabawa po to żeby się czegoś nauczyć i mieć satysfakcję, że
    > sam zrobiłeś bo raczej nie będzie to tańsze niż kupiony termometr
    > samochodowy.

    Bo to ma być zabawa edukacyjna, do tej pory bawiłem się 89C2051, ale
    stwierdziłem, że cena jest zbliżona do ATmegi i zapragnąłem poznać coś
    nowszego.

    Nie mam zamiaru tym handlować, jedynie zrobić dla siebie, sprawdzić,
    czy działa i włożyć do szuflady ;-)

    Pokombinuję z większym dzielnikiem, aż tak dokładnie być nie musi.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 9. Data: 2009-08-23 07:43:27
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

    Witam
    W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
    napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.
    Co do stabilności pomiarów napięcia Atmegą nie byłbym aż tak krytyczny,
    dokładność jaką potrzebujesz zapewni Ci wewnętrzne źródło odniesienia z
    dużym zapasem, tylko mam kilka uwag:
    - filtruj mierzone napięcie filtrem RC
    - zalecane jest by rezystancja źródła nie była większa niż 10K
    - uśredniaj wynik z kilkudziesięciu pomiarów, 64 to taka dobra liczba, nie
    dzielisz tylko przesuwasz wynik
    - nie przejmuję się wewnętrznym opornikiem do AVCC, daję zalecany dławik i
    kondensator, mam jakieś przeczucie że pozbawienie układu tego dławika
    mogłoby ubić wewnętrzny opornik i nie tylko ....
    - dobrze przemyśl gdzie się z miernikiem podepniesz, nawet najdokładniejszy
    sprzęt nie zastąpi dbałości o zasadę pomiaru, masa byle gdzie i zasilanie
    byle skąd da zupełnie przypadkowe odczyty.

  • 10. Data: 2009-08-23 08:38:54
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    PcmOL pisze:

    > AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
    > Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.

    Jak się włączy programowo to masz 2,56V (teoretycznie). Jak podłączysz
    do 5V razem, z AVCC i VCC to masz referencję 5V. Tak mi się w każdym
    razie wydaje :)

    MD