  • 31. Data: 2021-10-21 22:02:20
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.10.2021 o 11:29, sirapacz pisze:

    > chętnie dowiem się tego i owego. Co prawda mam tracera bez bajerów ale
    > jakąś woltmiarkę rejestrującą powinienem mieć a jak nawet nie będę miał
    > to zlepię coś w lecie i sprwadzimy w praktyce (mój panel jeździ jako
    > zasilanie przyczepy).

    Bazuję obecnie na woltomierzu Supla, bo mam wykresy porównawcze ze
    starym panelem i starym aku. Po zamontowaniu "nowego aku" i sterownika
    Volt Polska 20A MPPT, napięcie mi nie zeszło poniżej 12,3V w nocy :)

    Sterownik w gównosłońce nakurwia 2A, czyli wszystko bangla. Niestety,
    żeby Ci przedstawić grafiki z tego sterownika, potrzeba ok
    tygodnia/wincyj, żeby się nazbierały. SOC akumulatora po nocy to 60% a i
    tak jeszcze się ten aku nie najebał w 100% prądem. Jedynie 95% (mierzone
    po zachodzie)...no bo słońca nie było w sumie. Dzisiaj będę miał
    zawyżone wskazania bo w nocy chyba będzie wiatrak nawalał.

    Dzisiaj wiatrak dostał testy ale muszę mu podpiąć jeszcze jedną
    przetwornicę bo obecna jest 5A na potrzeby starego aku i takie
    ustawienia, żeby wiatrak więcej nie ładował. Mając teraz aku 220Ah, mogę
    obciążyć wiatrak więcej co mi pasuje, bo moce się marnują :)

    https://youtu.be/8IkB8_0Ctow

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 32. Data: 2021-10-22 19:00:49
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Sterownik w gównosłońce nakurwia 2A, czyli wszystko bangla. Niestety,

    A ja zastanawiam się czy nie walnąć LiFePo4... 2kpln za 100ah mnie
    przeraża ale jakbym zrobił ze 4kwh bufora to mógłbym część domu
    przenieść na offgrid. Używając prądożernych urządzeń w dzień tylko
    bateria mógłby wręcz nei mieć okazji się rozładować....
    Siedzę, myślę, knuję...:) Przewymiarowanie instalacji na używanych
    panelach mogłoby mi dać dość energii w zimie na taki cel.

    Pytanie o ile wzrośnie prąd. Bo na razie to się ekonomicznie nie spina.
    Ale jak wzrośnie jeszcze to coś czuję, że zacznie.

    Avast.

  • 33. Data: 2021-10-22 22:17:09
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 22.10.2021 o 19:00, sirapacz pisze:

> [...]
    >
    > Pytanie o ile wzrośnie prąd. Bo na razie to się ekonomicznie nie spina.
    > Ale jak wzrośnie jeszcze to coś czuję, że zacznie.

    Jak skończą się preferencyjne zasady odbioru prądu pewnie po nowym roku
    to się ceny paneli i falowników wypłaszczą i przelicznik
    będzie lepszy...
    Chociaż ceny akumulatorów wtedy mogą jeszcze wzrosnąć.

    --
    pzdr, j.r.

  • 34. Data: 2021-10-24 00:23:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przenieść na offgrid. Używając prądożernych urządzeń w dzień tylko
    > bateria mógłby wręcz nei mieć okazji się rozładować....

    Pomysł zacny a cena w sumie akceptowalna, licząc czas "życia" takiej
    baterii tym bardziej, że przewidują dopłaty do magazynów w systemach FV.
    Nie wiem tylko ile % będzie dopłatą.

    > Siedzę, myślę, knuję...:) Przewymiarowanie instalacji na używanych
    > panelach mogłoby mi dać dość energii w zimie na taki cel.

    4kW bufora to niewiele w sumie :/ ja bym raczej kombinował w kierunku
    zamiany na ciepłą wodę i sporego magazynu tejże. To właśnie koszty
    ogrzewania są najbardziej "piniondzożerne" a zimą trudno pozyskać
    energię więc przewymiarowanie PV jak najbardziej a latem sprzedaż
    nadmiaru, jeśli będzie takie prawo. Nie wiem tylko ile trzeba
    przewymiarować kW, żeby wystarczyło zimą, no chyba że bilans z letniej
    sprzedaży pokryje koszt zakupu zimą. Wiem tylko, że sporo osób tak
    wykombinowało i przewymiarowało ale nie mam kontaktu z tyloma
    "wiarygodnymi", żeby móc określić kiedy wychodzi się na zero, nie mówiąc
    już o zysku.
    Złotego środka nadal brakuje.

    > Pytanie o ile wzrośnie prąd. Bo na razie to się ekonomicznie nie spina.
    > Ale jak wzrośnie jeszcze to coś czuję, że zacznie.

    Osobiście w domu nie kombinuję z prądem bo nie mam warunków na PV. Mam
    gaz a piec do CO obecnie zmieniam na pellet (jeszcze kopciuch). Jak
    wspomniałem koszt prądu mam 150zł/mies a czasem mniej. Problem z ciepłą
    wodą jest u mnie latem, bo leci to z pieca, chociaż 4-5 kołków
    drewnianych wystarcza dla wody ale trzeba te 15min poświęcić.

    Specjalnie nie rozwijam opcji prądu bo jeśli zdrożeje to będę miał
    większe koszty niż parę kawałków drewna/worek pelletu, czyli żadnych
    indukcji, pomp ciepła, podgrzewaczy, czajników bezprzewodowych itp.

    Lodówa i pralka to jedyne prądożerne maszynki jakie mam w domu.
    Mikrofali nie liczę bo odpalam sporadycznie, podobnie jak toster.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 35. Data: 2021-10-24 15:37:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-22 o 19:00, sirapacz pisze:

    > A ja zastanawiam się czy nie walnąć LiFePo4... 2kpln za 100ah mnie
    > przeraża ale jakbym zrobił ze 4kwh bufora to mógłbym część domu
    Czytałeś to
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html
    wg tabelki lifepo4 kosztuje 2kzł/rok użycia, dwa razy mniej od zwykłych
    kwasowych
    i porównywalnie do agm, zasadowy za to kosztuje niecały 1kzł/rok.

> [...]
    >
    > Pytanie o ile wzrośnie prąd. Bo na razie to się ekonomicznie nie spina.
    > Ale jak wzrośnie jeszcze to coś czuję, że zacznie.
    No właśnie, może być szybciej niż myślimy, problemem jest że ceny aku
    też idą do góry.

    --
    Janusz

  • 36. Data: 2021-10-24 15:39:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-24 o 00:23, LordBluzg(R) pisze:

    > Pomysł zacny a cena w sumie akceptowalna, licząc czas "życia" takiej
    > baterii tym bardziej, że przewidują dopłaty do magazynów w systemach FV.
    > Nie wiem tylko ile % będzie dopłatą.
    Nie ma znaczenia bo dopłacać będą tylko do fabrycznych a tam ceny chore.

    --
    Janusz

  • 37. Data: 2021-11-15 11:05:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Pytanie o ile wzrośnie prąd. Bo na razie to się ekonomicznie nie spina.
    > Ale jak wzrośnie jeszcze to coś czuję, że zacznie.

    Chujowo Waść. Po ostatnich "nocach w dzień" jebło. Trzy tygodnie
    banglało i kiedy było słońce, to akumulator się ładował nawet w 5h bo
    potrafiło podać 15A co skutecznie uzupełniało braki. Teraz słońca tyle,
    że z panelu 280W idzie na ładowanie 0,5A w ciągu 5h. Wiatru też nie ma
    więc energetycznie pustynia. Aku się wydoił w 2 tygodnie, bo logiczne że
    nie dał rady. Już sobie wyliczyłem, że gdyby się uprzeć, to musiałbym
    mieć z 2kW z tych paneli (max), żeby w obecnym czasie ładować głupi
    akumulator 220Ah. Chyba siądę w końcu do zdłubania jakiegoś Kapagena a
    jeszcze do równonocy brakuje, żeby się bilans światła zmienił.

    Nie ma z czego obecnie wyciągać prądu a najbliższa rzeka ode mnie to
    0,5km ale kabli nie mogę ciągnąć i na budowanie przekaźnika Tesli sąsiad
    się nie zgodzi. Chujnia Panie :/

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>