  • 1. Data: 2021-10-09 13:38:12
    Temat: blender bosch
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    model ErgoMix, ale pewnie dotyczy i innych:

    ma to regulacje obrotow.
    Jak z duzych skrece szybko na male, to czuc ze obroty spadaja, a na
    koniec szarpniecie, jak sie te male stabilizuja.

    Co oni wsadzili do srodka? Wyglada mi to, jakby naprawde byl tam jakis
    regulator obrotow ze sprzezeniem zwrotnym, a nie tylko triakowy
    regulator mocy/kąta zasilania.

    J.

  • 2. Data: 2021-10-09 15:13:55
    Temat: Re: blender bosch
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-10-09 o 13:38, J.F pisze:
> [...]
    >
    > Co oni wsadzili do srodka? Wyglada mi to, jakby naprawde byl tam jakis
    > regulator obrotow ze sprzezeniem zwrotnym,

    Raczej nie ta półka techniczna/cenowa.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 3. Data: 2021-10-09 18:20:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Jak z duzych skrece szybko na male, to czuc ze obroty spadaja, a na
    > koniec szarpniecie, jak sie te male stabilizuja.
    Silnik prądu stałego, mostek, tyrystor, regulator.

    > Co oni wsadzili do srodka? Wyglada mi to, jakby naprawde byl tam jakis
    > regulator obrotow ze sprzezeniem zwrotnym, a nie tylko triakowy
    > regulator mocy/kąta zasilania.
    Sprzężenie napięciowe z silnika tzw Back EFM.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-10-09 19:42:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 9 października 2021 o 13:38:19 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    >
    > Co oni wsadzili do srodka? Wyglada mi to, jakby naprawde byl tam jakis
    > regulator obrotow ze sprzezeniem zwrotnym, a nie tylko triakowy

    Rozkręcić będziesz wiedział. Doświadczenie jest miarą poznania świata.

  • 5. Data: 2021-10-10 18:20:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 9 Oct 2021 10:42:06 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Rozkręcić będziesz wiedział. Doświadczenie jest miarą poznania świata.

    Poki dziala, to wole nie rozkrecac :-)

    Szczegolnie, ze rokrecanie dzis to nie takie latwe.
    J.

  • 6. Data: 2021-10-10 18:22:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 9 Oct 2021 18:20:08 +0200, Janusz wrote:

    > Silnik prądu stałego, mostek, tyrystor, regulator.

    to by IMO takiego zjawiska nie bylo.

    > Sprzężenie napięciowe z silnika tzw Back EFM.

    Stosowane kiedys w magnetofonach ... ale przy zasilaniu napieciem
    pulsujacym, czy wrecz zmiennym ?

    J.

  • 7. Data: 2021-10-10 19:11:54
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 10.10.2021 o 18:22, J.F pisze:

    > to by IMO takiego zjawiska nie bylo.

    Ale właśnie jest.
    Po szybkim skręceniu potencjometru EMF silnika jest większa niż napięcie
    zasilające. Obroty spadają i gdy EMF spadnie do wartości napięcia
    zasilającego zaczyna płynąć prąd. Czujesz to jako szarpnięcie.

    P.P.

  • 8. Data: 2021-10-10 22:21:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Oct 2021 19:11:54 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > zasilające. Obroty spadają i gdy EMF spadnie do wartości napięcia
    > zasilającego zaczyna płynąć prąd. Czujesz to jako szarpnięcie.

    Cos w tym jest, ale w wiertarkach tego zjawiska nie ma.

    Moze dlatego, ze silnik szeregowy, ale IMO - napiecie po tyrystorze
    zbyt zmienne.

    Nawet przy silniku z magnesami i czystym DC wydaje mi sie, ze zjawiska
    nie ma, bo w miare spadania obrotow jakos stopniowo moment narasta.

    J.

  • 9. Data: 2021-10-10 23:04:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-10 o 22:21, J.F pisze:

    > Cos w tym jest, ale w wiertarkach tego zjawiska nie ma.
    Bo w blenderach masz silnik z magnesami a wiertarka to silnik bocznikowy.

> [...]
    >
    > Nawet przy silniku z magnesami i czystym DC wydaje mi sie, ze zjawiska
    > nie ma, bo w miare spadania obrotow jakos stopniowo moment narasta.
    I tu cię intuicja zawodzi :)

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2021-10-10 23:06:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-10 o 18:20, J.F pisze:

    > Poki dziala, to wole nie rozkrecac :-)
    >
    > Szczegolnie, ze rokrecanie dzis to nie takie latwe.
    Ten który rozbierałem był poklejony, i to tak mocno że musiałem go rozcinać
    żeby się do silnika dostać, blender oczywiście do wyrzucenia, ale
    silniczek fajny.

    --
    Janusz