  • 1. Data: 2022-04-29 21:50:04
    Temat: Czas na nowy CoCom?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Jak by ktoś chciał wiedzieć co tam w środku siedzi, to są fotki PCB.
    Spoiler: Siedzi to, co wszyscy przypuszczali, że siedzi.

    https://tinyurl.com/4c8vyzn7

    https://tinyurl.com/yc76c8ps

  • 2. Data: 2022-04-30 08:16:39
    Temat: Re: Czas na nowy CoCom?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Apr 2022 21:50:04 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Spoiler: Siedzi to, co wszyscy przypuszczali, że siedzi.

    Niby jak to kontrolować, skoro całą elektronikę mają teraz w Chinach
    za miedzą a Chiny wolą interesy od prawa?
    Cocom mógł być w miarę skuteczny w czasach gdy Chiny produkowały
    tylko t-shirty i tenisówki.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2022-04-30 12:28:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2022 08:16, Marek wrote:
    > Niby jak to kontrolować, skoro całą elektronikę mają teraz w Chinach za
    > miedzą

    Chińczycy ciągle nie mają całego know how, mimo, że mają produkcję.

    > Cocom mógł być w miarę skuteczny w czasach gdy Chiny produkowały tylko
    > t-shirty i tenisówki.

    Może trzeba do tego doprowadzić. W pewnym stopniu za sytuację z Chinami,
    odpowiadają księgowi, którzy widzieli wszędzie cięcie kosztów. Również w
    technice wojskowej.

  • 4. Data: 2022-05-01 13:23:58
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 29.04.2022 o 21:50, heby pisze:
    > Jak by ktoś chciał wiedzieć co tam w środku siedzi, to są fotki PCB.
    > Spoiler: Siedzi to, co wszyscy przypuszczali, że siedzi.
    >
    > https://tinyurl.com/4c8vyzn7
    >
    > https://tinyurl.com/yc76c8ps

    Hmmm... jak patrzę na tę płytkę na zdjęciu

    https://twitter.com/DI_Ukraine/status/15173985256545
    81252/photo/2

    to widzę tam know-how rodem z CCCP :-)
    Przekaźniki z lat 70/80-tych, rezystory MŁT (swoja drogą bardzo dobre)
    i trochę scalaków klasy TTL i wzmacniaczy operacyjnych 741 :-)

    Grzegorz

  • 5. Data: 2022-05-01 14:45:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 May 2022 13:23:58 +0200, Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...usun.slupsk.pl> wrote:
    > to widzę tam know-how rodem z CCCP :-)
    > Przekaźniki z lat 70/80-tych, rezystory MŁT (swoja drogą bardzo
    > dobre)
    > i trochę scalaków klasy TTL i wzmacniaczy operacyjnych 741 :-)

    No i właśnie jest dysonans poznawczy. Bo linkowany art. zwraca uwagę
    na problem z "wyciekiem" współczesnej technologi a na zdjęciach
    pokazują płytki z lat 70. To w końcu w środku co siedzi?? I po co
    sugestia z CoCom skoro nadal dają radę na podzespołach z czasów CCCP?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2022-05-01 16:07:50
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):
    > Czas na nowy CoCom?

    Dobre do udławienia czyjejś gospodarki, aby budżet się nie spinał.
    I do uderzenia w szarego ludka.

    Rusek kupował broń od zachodu mimo zakazu? Kupował.
    Iran kupował automatykę siemensa do wirówek? Kupował.
    Korea Pn. postawiła se drukarkę lewych dolców i zdobyła
    grzybkowe rakiety? Postawiła i zdobyła.
    Pijondz nie śmierdzi. Wadza się wyżywi jak mawiał Josek Urbach:)

    Zerknąłem na wiki CoCom jakież to ograniczenia obowiązują.
    GPS z ograniczeniem wysokości i prędkości.
    Hm, 30 lat temu wykładowca jednej z uczelni wyrzeźbił GPS na piechotę
    bez żadnych ograniczeń.

    https://iv.pl/image/GINbGWE
    https://iv.pl/image/GINb5Ub
    https://iv.pl/image/GINb1Jn

  • 7. Data: 2022-05-01 19:27:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/05/2022 14:45, Marek wrote:
    > No i właśnie jest dysonans poznawczy.  Bo linkowany art. zwraca uwagę na
    > problem z "wyciekiem" współczesnej technologi a na zdjęciach pokazują
    > płytki z lat 70. To w końcu w środku  co siedzi??

    To przykład debilizmu autora, trudno się spodziewać że odróżni rezystor
    od FPGA.

    Natomaist o co chodzi: nawet takim guano z lat 60 da się trafiać
    najwidoczniej dostatecznie skutecznie.

    Zaraz.... a dlaczego my nie mamy własnej?

    > I po co sugestia z
    > CoCom skoro nadal dają radę na podzespołach z czasów CCCP?

    To był żart.

    Ruscy co prawda nie mają techonologi produkcji *lokalnie* CPU lepszych
    niż Z80, ale może i taki styknie do trafiania w cywili.

  • 8. Data: 2022-05-01 22:01:50
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 01.05.2022 o 16:07, alojzy nieborak pisze:
    > Zerknąłem na wiki CoCom jakież to ograniczenia obowiązują.
    > GPS z ograniczeniem wysokości i prędkości.
    > Hm, 30 lat temu wykładowca jednej z uczelni wyrzeźbił GPS na piechotę
    > bez żadnych ograniczeń.

    Bo to pewnikiem takie programowe ograniczenie, jak prędkość za duża, to
    nie podaje.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 9. Data: 2022-05-02 00:14:04
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):
    > Ruscy co prawda nie mają techonologi produkcji *lokalnie* CPU lepszych
    > niż Z80, ale może i taki styknie do trafiania w cywili.

    Trza by polatać po firmach z linku i popatrzeć co mają u siebie.

    Jak widać. 100-150um
    https://tinyurl.com/37bm2sky

    Natomiast hi-tech? Tu jest gorzej.

    Konsumenci zwracali uwagę na wysokie koszty, niewystarczającą
    wydajność i niską sprawność energetyczną serwerów napędzanych rosyjskimi procesorami.

    "Stwierdzili oni, że są gotowi przejść na sprzęt krajowy tylko
    wtedy, gdy będzie on w stanie sprostać wszystkim scenariuszom
    użycia i nie będzie droższy od zagranicznych odpowiedników" - czytamy w dokumencie.
    Rostec podkreślił, że zastąpienie zagranicznej bazy mikroprocesorowej
    rosyjską jest nieuniknione, ponieważ w tym przypadku chodzi o bezpieczeństwo
    i trwałość krytycznej infrastruktury informatycznej.

    "Od 2022 roku w rejestrze będzie figurował wyłącznie sprzęt
    oparty na rosyjskich procesorach" - powiedział Iwan Pokrowski,
    dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Twórców i Producentów Elektroniki.

    Jest pewien problem, sankcje. Tajwan odmówił z nimi współpracy.

  • 10. Data: 2022-05-02 09:25:30
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]

    > GPS z ograniczeniem wysokości i prędkości.
    > Hm, 30 lat temu wykładowca jednej z uczelni wyrzeźbił GPS na piechotę

    Jak patrzę na konstrukcję filtrów międzypalczastych...
    czyżby Matjaz Vidmar S53MV ???

    Grzegorz