  • 11. Data: 2022-05-02 13:12:53
    Temat: Re: Czas na nowy CoCom?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 09:25, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Jak patrzę na konstrukcję filtrów międzypalczastych...
    > czyżby Matjaz Vidmar S53MV ???

    Też mi sie wydaje że tylko on był zdolny to zaprojektować i zrobić :)

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2022-05-02 14:33:56
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Grzegorz Kurczyk napisał(a):

    > Jak patrzę na konstrukcję filtrów międzypalczastych...
    > czyżby Matjaz Vidmar S53MV ???

    Bingo.
    Niby schematy bazgrał ręcznie, jednak działa:)

  • 13. Data: 2022-05-02 14:44:30
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):

    > Jak widać. 100-150um
    > https://tinyurl.com/37bm2sky

    nm ofkors

  • 14. Data: 2022-05-02 21:32:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2022 00:14, alojzy nieborak wrote:
    > Konsumenci zwracali uwagę na wysokie koszty, niewystarczającą
    > wydajność i niską sprawność energetyczną serwerów napędzanych rosyjskimi
    procesorami.

    One nie są rosyjskie. Mowa pewnie o Bajkał. One są tylko
    "zaprojektowane", a konkretnie wsadzono gotowy rdzeń ARM i kazano go
    wyprodukować komus ze stosownym knowhow, poza Rosją. Nie zdziwie się,
    jesli 80% tego CPU to zmodyfikowany exampl z ARMa.

    W zasadzie wygląda jak knock-off procka z Pi4...

    Jak nikt nie będzie w stanie produkować CPU, ruscy zostaną ze swoim Z80
    w rakietach.

  • 15. Data: 2022-05-02 22:14:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 1 May 2022 07:07:50 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Dobre do udławienia czyjejś gospodarki, aby budżet się nie spinał.
    > I do uderzenia w szarego ludka.
    >
    > Rusek kupował broń od zachodu mimo zakazu? Kupował.
    > Iran kupował automatykę siemensa do wirówek? Kupował.
    > Korea Pn. postawiła se drukarkę lewych dolców i zdobyła
    > grzybkowe rakiety? Postawiła i zdobyła.
    > Pijondz nie śmierdzi. Wadza się wyżywi jak mawiał Josek Urbach:)
    >
    > Zerknąłem na wiki CoCom jakież to ograniczenia obowiązują.
    > GPS z ograniczeniem wysokości i prędkości.
    > Hm, 30 lat temu wykładowca jednej z uczelni wyrzeźbił GPS na piechotę
> [...]

    To aby na pewno GPS?
    Brakuje mi troche "korelatorow".
    Daje sie zrobic na FPGA, ale tu chyba nie ma.
    Daje sie zrobic i na TTL, ale chyba troche wieksze wychodzi.

    Sa tez uklady z podstawowymi blokami do zrobienia GPS, gdzie raczej
    ograniczen nie ma.

    J.

  • 16. Data: 2022-05-02 22:26:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 21:32:29 +0200, heby wrote:

> [...]
    > wyprodukować komus ze stosownym knowhow, poza Rosją. Nie zdziwie się,
    > jesli 80% tego CPU to zmodyfikowany exampl z ARMa.

    Tez by mnie nie zdziwilo, ale skoro dziala, to czemu nie.

    Istotne jest gdzie to zrobili ... Chinczycy chyba juz maja dostep
    do jakiejs fabryki polprzewodników z technologia chocby sprzed 20 lat
    ... a moze nawet Rosjanie maja.

    I ewentualnie kwestia oprogramowania do projektowania ... czy
    Rosjanie/Chinczy maja dostep, czy sa w stanie napisac wlasne ... chyba
    tak.

    > W zasadzie wygląda jak knock-off procka z Pi4...
    >
    > Jak nikt nie będzie w stanie produkować CPU, ruscy zostaną ze swoim Z80
    > w rakietach.

    Nie zrobili nic nowego?
    8086 chyba robili, ale potem juz kompletnie odpuscili ?

    No i jeszcze jedna sprawa - za drobna lapowke ktos im upchnie mala
    serie procesorow do wspolczesnej fabryki.
    Czy sie myle, i Amerykanie dobrze tego pilnuja ?

    J.

  • 17. Data: 2022-05-03 00:13:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2022 22:26, J.F wrote:
    > Tez by mnie nie zdziwilo, ale skoro dziala, to czemu nie.

    To problem bezpieczeństwa: gdyby mieli własne procesory (a mieli -
    Elbrus, z własną architekturą) trudniej było by "atakować" takie hardware.

    Wsadzili MIPSa/ARMa, to gotowe exploity można kupić w każdym sklepie z
    exploitami.

    > Istotne jest gdzie to zrobili ... Chinczycy chyba juz maja dostep
    > do jakiejs fabryki polprzewodników z technologia chocby sprzed 20 lat
    > ... a moze nawet Rosjanie maja.

    W Chinach nie ma aż takiej korupcji. W Rosji jest. Nie przypuszczam, aby
    w najbliższym czasie potrafili coś wyprodukować sami.

    > I ewentualnie kwestia oprogramowania do projektowania ... czy
    > Rosjanie/Chinczy maja dostep, czy sa w stanie napisac wlasne ... chyba
    > tak.

    To oprogramowanie kosztuje majątek, zarówno pieniędzy jak i
    roboczogodzin specjalistów. Ci specjaliści są trudni do pozyskania,
    najczęsciej w tej branży każdy zna każdego, bo ciasna. Z niczego dev do
    ASICów/SoC raczej łatwo nie zrobią. Chyba nikt z know-how nie pali się
    aby pracować w Chinach.

    Nie dam wiary, że narzędzia dev ktokolwiek robi sobie sam, poza
    ogromnymi firmami z dziesiątkami lat doświadczenia. Kupili coś od
    Synopsysa/Cadence i tyle. Teraz ukradną, bo już mogą oficjalnie. Pytanie
    czy kradziony ARM, developowany na kradzionym dev, będzie się dało dać
    gdziekolwiek do produkcji w cywilizowanym świecie.

    > Nie zrobili nic nowego?

    Jestem ciekaw czy zrobili. O ile dobrze kojarze, to nie mają tak
    naprawdę produkcji lokalnej czegokolwiek sensownego, dobrze im idzie
    produkacj rakiet i tyle.

    > No i jeszcze jedna sprawa - za drobna lapowke ktos im upchnie mala
    > serie procesorow do wspolczesnej fabryki.
    > Czy sie myle, i Amerykanie dobrze tego pilnuja ?

    Się przekonamy już niebawem. Przypuszczalnie Amerykanie beda starali się
    ewakuować z Tajwanu częśc technologi w bezpieczniejsze miejsce. Moze
    nawet do siebie.

  • 18. Data: 2022-05-03 00:25:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2022 22:14, J.F wrote:
    > To aby na pewno GPS?

    No właśnie, może to Loran? Ten procek, MC68010, troche powolny do GPS,
    ale jego wybór mówi coś o czasie konstrukcji tego urządzenia. Antena
    jednak na wyższe częstotliwości niż Loran. Dziwne. Wiadomo coś więcej o
    tej konstrukcji? Dedykowane ASICe do tego, lat temu naście, ustalały
    pozycję kilka minut. Ta Motorolka wyrabiała się w godzinę ;) ?

  • 19. Data: 2022-05-03 00:40:14
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):

    > Jestem ciekaw czy zrobili. O ile dobrze kojarze, to nie mają tak
    > naprawdę produkcji lokalnej czegokolwiek sensownego

    Tego dokładnie nie wiem, ale u Łukaszki tłuką im wafle pod układy.
    Wiec sami muszą coś dłubać.

  • 20. Data: 2022-05-03 00:52:11
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):

    > To oprogramowanie kosztuje majątek

    Jak chodziłem ostatnio po różnych warezach
    widziałem takie oprogramowanie:)

    Warezownia w państwach gdzie nie lubią usa jest trochę bogatsza
    niż w europie.

    W ich stranie wsio jest, nieft, gaz, ugol, metale, warezy ...
    https://twitter.com/VALMICHEL7/status/88564981285878
    5792