  • 11. Data: 2024-02-03 18:16:47
    Temat: Re: Czy HDD może pracować na boku?
    Od: NNTP Surfer <n...@o...pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> writes:

    > Dnia Fri, 02 Feb 2024 15:57:16 +0100, NNTP Surfer napisał(a):
    > Zauważ, że większośćdysków serwerowych oraz w NAS i SAN pracuje
    > pionowo.

    Niby tak, ale jestem w stanie uwierzyć że to zabieg w stylu sztucznego
    postarzania produktu. Nikomu się nie opłaca sprzedawać długowiecznych
    przedmiotów więc przymykają oko na użytkowanie produktu niezgodnie z
    instrukcją.

    > Chodzi o parkowanie głowic.
    > W pionie jest bezpieczniej, gdyż na ramiona nie działa dodatkowa siła
    > grawitacji, a począwszy od dysków RLL głowica gania bardzo blisko
    > talerza.

    Równie dobrze można powiedzieć że lepiej jest gdy dyski leżą bo NAS
    najczęściej kołysze się na biurku w lewo i prawo a żadko kiedy biurko
    podskakuje do góry.

  • 12. Data: 2024-02-04 01:28:47
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Saturday, February 3, 2024 at 10:16:33 a.m. UTC-6, heby wrote:

    > To raczej nie ma zwiazku ze "starymi" dyskami. Wydaje mi się że w
    > starych dyskach ramie z głowicami może nie być policzone na pracę pod
    > kątem i może nie trafiało poprawnie w sektory.

    To tak nie dziala., moze tak bylo jak glowicami machaly krokowce ale juz dawno tak
    nie ma.

    Dzis kontroler czyta sciezki na biezaco jak sie pod glowica przesuwaja i reguluje
    prad plynnie aby trafic w srodek sciezki albo nieco obok jak nie umie przeczytac
    sektora. Ale generalnie to nie tak ze 10 lat temu pamietal ze tyle V trzeba aby
    sciezke 12345 miec pod glowica.

  • 13. Data: 2024-02-04 12:46:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/02/2024 01:28, ptoki (ptoki) wrote:
> [...]
    sektora. Ale generalnie to nie tak ze 10 lat temu pamietal ze tyle V trzeba aby

    Myslę, że w tym starym Maxtorze problemem mogła być za słaba cewka aby
    podnieść ramię, kiedy dysk był w pozycji pinowej.

    Tak swoją drogą, kilka bardzo starych dysków, jakie rozebrałem, nie
    miało wyważonego ramienia kiedy oś była poziomo. Opadało samoczynnie.