  • 11. Data: 2013-07-07 11:41:28
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Big Jack napisał:

    > To ja pozwolę sobie przypomnieć, że HDD mają jednostki alokacji i czy
    > SMS będzie miał 1 bajt, 100, czy 1024, to na HDD zajmie nie mniej niż
    > ta 1 jednostka alokacji.

    Zrobiłem sobie w komputerze krótką notatkę. Po chwili nasunęły mi się
    nowe spostrzeżenie -- nie mogę ich dopisać do poprzednich złotych myśli,
    tylko muszę tworzyc nowy plik?!

    To nie HDD mają jednostki alokacji, tylko systemy plików. Bazy danych
    przeważnie trzymają wszystko w jednym pliku i stosują w nim własną
    organizację zapisu.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2013-07-07 12:10:24
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Też sobie o tym samym od razu pomyślałem. Przy takim upakowaniu jednemu
    > operatorowi do przechowania wszystkich rozmów jeden dysk wystarczy gdzieś
    > na miesiąc. Ale i bez takich zabiegów pryzma z nośników gromadzących
    > nasze gadulstwo nie wygląda jak egipska piramida.

    To by się nazywało archiwizacją, a nie rejestracją ;-)
    A archwizacja polega na tym, że aby coś znaleźć, archiwsta musi odstawić
    kubek z herbatą, założyć kapcie, zejść do archiwum i zacząć szukać. Długo
    szukać.
    Jeśli takie nagrania miały by się komuś do czegoś przydać, to musiały by
    być w formie przeszukiwalnej, najlepiej z dobrze zrobionym indeksem ;-)
    Odnoszę wrażenie, że te wszystkie pryzmy bardziej koncentrują się na
    robieniu indeksu, niż na magazynowaniu rozmów.

  • 13. Data: 2013-07-07 12:10:24
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "$heikh el $hah" <x...@x...xx> wrote:

    > "Kto ma najwięcej serwerów na świecie?

    Ani duże, ani najwięcej. Poza tym co to jest "duży serwer"? :-P

  • 14. Data: 2013-07-07 12:39:50
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    falcon.lasek.waw.pl
    *Jarosław Sokołowski* napisał(-a):

    > To nie HDD mają jednostki alokacji, tylko systemy plików.

    No jasne! I oczywiście dyski bez systemu plików istnieją, zazwyczaj u
    dystrybutora, zanim trafią w miejsce, w którym mają pracować ;)

    > Bazy danych
    > przeważnie trzymają wszystko w jednym pliku i stosują w nim własną
    > organizację zapisu.

    Tutaj nie polemizuję, bo nie wiem jaka jest metoda archiwizacji SMS-ów i
    czy w ogóle się je archiwizuje. Ale Ty pewnie wiesz lepiej.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 15. Data: 2013-07-07 13:07:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Big Jack napisał:

    > No jasne! I oczywiście dyski bez systemu plików istnieją, zazwyczaj
    > u dystrybutora, zanim trafią w miejsce, w którym mają pracować ;)

    Ten co trafił od dystrybutora na swoje miejsce pracy w moim komputerze
    nadal ma część (partycję) zorganizowaną bez systemu plików, gdzie dane
    mają ciągłą strukturę liniową, w której nawet podział na sektory nie ma
    żadnego znaczenia. To nie jest moja fanaberya, tak jest w bardzo wielu
    dyskach i komputerach.

    > Tutaj nie polemizuję, bo nie wiem jaka jest metoda archiwizacji SMS-ów
    > i czy w ogóle się je archiwizuje. Ale Ty pewnie wiesz lepiej.

    Pewnie wiem lepiej -- przez długi zajmowałem się systemami telemetrycznymi,
    które przesyłały dane jako SMS. Zadecydowałem, że wszystkie one będą
    gromadzone w jednym pliku tekstowym, każdy w osobnej linijce wraz z
    informacją o czasie otrzymania i o źródle informacji. To były małe systemy
    (zwłaszcza w porównaniu z wielkością ruchu u operatora GSM), więc traktowanie
    tego jak każdego innego pliku "log" było najrozsądniejszym rozwiązaniem.
    Ale zapis każdego SMS w osobnym pliku? Doprawdy nie wiem, kto by mógł mieć
    takie pomysły!

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2013-07-07 13:33:03
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
> [...]

    Na dyskach są sektory, o wielkości zależnej, jak producent wydumał.

    > No jasne! I oczywiście dyski bez systemu plików istnieją, zazwyczaj u
    > dystrybutora, zanim trafią w miejsce, w którym mają pracować ;)

    Dysku nie obchodzi zastosowany system plików. Dysk w istocie jest zbiorem
    sektórów z zapisanymi danymi. A ich organizacją zajmuje się już nie dysk,
    tylko zwykle system operacyjny.

    > Tutaj nie polemizuję, bo nie wiem jaka jest metoda archiwizacji SMS-ów i
    > czy w ogóle się je archiwizuje. Ale Ty pewnie wiesz lepiej.

    TAR - kojarzysz? Najprostsze archiwum, bez kompresji, stosuje własne metody
    organizacji swych danych, niezależnie od systemu operacyjnego. Zdarzyło mi
    się, że musiałem ratować uszkodzone, godzinka guglania za strukturą i
    ręcznie odzyskałem co trzeba. Ekonomii w nim tyle, co finansach publicznych,
    ale dodatkowo potraktować kompresorem, zwykle GZIP, poza tym, NTFS ma
    wbudowaną kompresję danych w locie, troszkę może powolną, ale bardzo pewną
    (EXT2/3/4 ma przewidziane na nią miejsce, ale do dziś nie zostało to stricte
    wbudowane). Więc spoko można oszczędzić miejsca mając do dyspozycji środki
    spotykane na codzień.
    SMS-y ZTCW archiwizuje się do roku. Powyżej tego op nie ma obowiązku
    dostarczenia danych do śledztwa. Przynajmniej tak miało być.

  • 17. Data: 2013-07-07 13:37:52
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > mają ciągłą strukturę liniową, w której nawet podział na sektory nie ma
    > żadnego znaczenia. To nie jest moja fanaberya, tak jest w bardzo wielu

    Choćby linuxowy swap, czy (nie wiem, jak dzisiaj, bo pyszczy, że już tak nie
    można odpalać) jądro Pingwina na dyskietce.

    > Ale zapis każdego SMS w osobnym pliku? Doprawdy nie wiem, kto by mógł mieć
    > takie pomysły!

    Jeśli nie za dużo tego - to bym może i tak zrobił? Ekonomii zero, ale łatwo
    wyszukać przy dobrej organizacji.
    Jakby przyszło co do czego, to bym pomyślał nad sensownym zebraniem tego do
    kupy.

  • 18. Data: 2013-07-07 14:21:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Jeśli nie za dużo tego - to bym może i tak zrobił? Ekonomii zero, ale
    > łatwo wyszukać przy dobrej organizacji.

    Ekonomiki zero -- ta uwaga odnosi się do całej organizacji przedsięwzięcia.
    Trzeba za każdym razem utworzyć plik, a wcześniej wymyślić mu nazwę.
    Organizacja wyszukiwania też nie jest prosta -- trzeba czytać kartalogi
    żeby dostać nazwy plików, które mogą (choć nie muszą) być skojarzone
    z metadanymi dotyczącymi SMS. Ale żeby poszukać coś w *treści* SMS-ów,
    to już trzeba po kolei otwierać każdy plik i zaglądać mu do wnętrza.
    Po prostu horror.

    > Jakby przyszło co do czego, to bym pomyślał nad sensownym zebraniem tego
    > do kupy.

    Dostałem kiedyś dane zorganizowane w ten sposób, że tekstowe informacje były
    w kilkudziesięciu tysiącach małych plików pogrupowanych w kilka poziomów
    katalogów. Pierwsze co zrobiłem, to potraktowałem to wszystko wzmiankowanym
    programem TAR (co się wkłada: TApe-ARchiver, czyli program do zamiany
    struktry dysku na liniową reprezentację taśmy magnetycznej). Teksty nie
    zmieniły swojej formy, każdy został tylko poprzedzony jednym wierszem
    zawierającym dane o pliku i katalogu. I już dało się w tej kupie wszystko
    wyszukiwać w mgnieniu oka, zamiast czekać kilkadziesiąt sekund nim system
    operacyjny rozprawi się ze strukturą danych na dysku.

    Jarek

    --
    Otwórzmy więc ich drzwi
    Zajrzyjmy im do wnętrza

  • 19. Data: 2013-07-07 15:03:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 07 Jul 2013 12:21:59 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > z metadanymi dotyczącymi SMS. Ale żeby poszukać coś w *treści* SMS-ów,
    > to już trzeba po kolei otwierać każdy plik i zaglądać mu do wnętrza.

    de facto to samo co w bazie banych - dane sa gdzies na dysku, a do
    tego mamy dane organizacyjne :-)
    Tyle tylko ze baza danych dostowana do typowych operacji, a system
    plikow zazwyczaj nie :-)

> [...]
    > wyszukiwać w mgnieniu oka, zamiast czekać kilkadziesiąt sekund nim system
    > operacyjny rozprawi się ze strukturą danych na dysku.

    Co tylko zle swiadczy o systemie operacyjnym :-)

    P.S. FAT ma jedna wade - nie da sie seek w dlugim pliku szybko zrobic,
    trzeba przez wszystkie wpisy w fat przeleciec. Fat co prawda moze byc
    w pamieci, a system moze jakies skroty trzymac - ale unix ma to jednak
    lepiej przemyslane. Tylko w nim odczyt katalogu trwa dziwnie dlugo :-)

    J.

  • 20. Data: 2013-07-07 15:13:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jul 2013 12:10:24 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):
> [...]
    > kubek z herbatą, założyć kapcie, zejść do archiwum i zacząć szukać. Długo

    Od dawna wymyslono na to roboty zmienajace tasmy, potem czytniki plyt
    ze zmieniarkami, potem znow zmieniarki do tasm ... i co najwyzej
    sprowadza sie to do dluzszego czekania.

> [...]
    > Odnoszę wrażenie, że te wszystkie pryzmy bardziej koncentrują się na
    > robieniu indeksu, niż na magazynowaniu rozmów.

    indeks cenna rzecz, ale indeks z tresciami - bezcenna.
    Masz podejrzanego, i dostep do calej jego komunikacji - z kim gadal, o
    czym, o czym gadali jego rozmowcy ... tylko te trudnosci techniczne.

    Owszem czasem sie przydaje rozpoznawanie, wyszukiwanie - kto tam np
    gada o materialach wybuchowych.

    J.