  • 1. Data: 2011-06-25 13:13:03
    Temat: Czy warto tulejki i soczewki do Canona A720?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Zastanawiam się nad rozbudową aparatu Canon A720.
    Warto kupić taki zestaw?
    http://allegro.pl/nowy-zestaw-zaawansowany-canon-a70
    0-a710-a720-i1670611358.html
    Czy jakość wykonania pozwala na uzyskanie nie gorszych zdjęć niż bez
    tych filtrów?

    Jeszcze soczewki do zdjęć makro bym kupił. Warto komplet czy tylko
    jedną +10? Komplet można łączyć, czyli uzyskać łącznie +17d.
    http://allegro.pl/zestaw-soczewek-makro-1-2-4-10-dio
    ptrii-52mm-i1657972412.html
    Nie zniekształcają takie cuda obrazu?

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 2. Data: 2011-06-25 14:02:14
    Temat: Re: Czy warto tulejki i soczewki do Canona A720?
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:iu4mt9$ou1$1@news.onet.pl...
> [...]
    0-a710-a720-i1670611358.html
    > Czy jakość wykonania pozwala na uzyskanie nie gorszych zdjęć niż bez

    Porządny filtr poprawi efekty, dlatego wolałbym kupić jednak coś
    sprawdzonego, np. hoyę.

    > Jeszcze soczewki do zdjęć makro bym kupił. Warto komplet czy tylko
    > jedną +10? Komplet można łączyć, czyli uzyskać łącznie +17d.
> [...]

    Zniekształcają jak cholera, włąściwie tylko w centrum kadru będzie ostro,
    ale w wypadku makro nie musi to przeszkadzać, Poszukałbym jednak konwertera,
    soczewki to raczej zabawka.

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 3. Data: 2011-06-25 14:25:27
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Yogi(n) napisał(a) :
> [...]
    > wiadomości news:iu4mt9$ou1$1@news.onet.pl...

    0-a710-a720-i1670611358.html

    > Porządny filtr poprawi efekty, dlatego wolałbym kupić jednak coś

    Dzięki za odpowiedź.
    Kupując podobny zestaw, ale z filtrami Hoya, kilkukrotnie przekroczę
    wartość powyższego. Mniej to mi się już podoba :-)
    Coś kosztujące 10% ceny dobrego towaru nie jest na ogół tej samej
    jakości. Mam tego świadomość. Pomyślę nad zmianą koncepcji.

> [...]
    > ale w wypadku makro nie musi to przeszkadzać, Poszukałbym jednak konwertera,

    No tak, i tu cena kilkukrotnie przekracza moje rozwiązanie.

    Następuje więc pytanie, czy warto angażować tyle pieniędzy na
    dodatek do sprzętu średniej jakości, choć sporych jak dla mnie
    możliwości.
    I czy to "zniekształcenie jak cholera" ;-) jest akceptowalne na moim
    poziomie potrzeb, czy nie. Teraz robiąc zdjęcia makro bez
    dodatkowych soczewek, otrzymuję ostre czułki robaczka, a twarzyczka
    już rozmazana. Jak bardzo więc zepsuję zdjęcie i czy zepsuję,
    pozostanie do zobaczenia.

    Jeśli wydatek na tani zestaw będzie tylko po to, by pogorszyć
    parametry zdjęć, to mija się to z celem.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 4. Data: 2011-06-25 15:14:54
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:iu4r50$7qb$1@news.onet.pl...

> [...]
    > Coś kosztujące 10% ceny dobrego towaru nie jest na ogół tej samej
    > jakości. Mam tego świadomość. Pomyślę nad zmianą koncepcji.

    Kup tulejkę z tym filtrem, traktuj go jako ochrone obiektywu (czytaj - nie
    pogarsza, choć np. niekoniecznie poprawia kontrast) a jeżeli jakość zdjęć
    będzie gorsza, dokup lepszy fitr.

> [...]
    > dodatkowych soczewek, otrzymuję ostre czułki robaczka, a twarzyczka
    > już rozmazana. Jak bardzo więc zepsuję zdjęcie i czy zepsuję,

    No to może ujmę to tak - będziesz musiał "odkroić ok. 3/4 zdjęcia po bokach,
    tylko 1/4 w środku będzie się nadawała do oglądania. Ale do eksperymentów i
    zabawy - jak najbardziej. Wystawy z tego raczej nie zrobisz. Poza
    zniekształceniami, weź pod uwagę znaczną winietę (przy nakręceniu jednej już
    jest widoczna, przy kilku - wytniesz te 3/4 choćby ze względu na nią.

    > Jeśli wydatek na tani zestaw będzie tylko po to, by pogorszyć
    > parametry zdjęć, to mija się to z celem.
    Niekoniecznie pogorszysz, będziesz mógł rzeczywiście powiększyć skalę
    odwzorowania (na zdjęciu będzie głównie czułek, o pysku robaczka raczej
    zapomnij - choć to będzie zależeć od dioptrriii konkrenej soczewki),
    niemniej tylko co siódme zdjęcie będziesz mógł wykadrować obcinając 3/4 tak,
    żeby warto było to oglądać. Na próbę - przyłóż inną soczewkę, np. okulary do
    obiektywu i poeeksperymentuj.
    Na pytanie, czy warto wydać taką kwotę w kontekście wyników odpowiem, ja
    spróbowałem a potem się pozbyłem razem z aparatem, moim zdaniem nie warto.
    (aparat był niezły i nie pozbywałem się go z powodu soczewek, kupowałem po
    prostu lepszy model, z "makro w obiektywie". Ja kupiłbym nawet inny zestaw -
    tulejka z tulipanem (zamiast filtra UV) i filtr polaryzacyjny. Soczewki
    odpuściłbym sobie. Podsumowując: tulejka: tak, filtr UV - tak, filtr
    polaryzacyjny - tak, soczewki - nie. Przynajmniej nie do robali, kwiatków i
    innych takich. Choć - być może - w wypadku tego aparatu, tych soczewek,
    takiej tulejki będzie lepiej a może i całkiem nieźle. Niestety, musisz
    spróbować samodzielnie, albo znaleźć kogoś, kto przetestował dokładnie taki
    zestaw.

  • 5. Data: 2011-06-25 17:08:35
    Od: "Qkam" <q...@o...pl>

> [...]
    wiadomości news:iu4mt9$ou1$1@news.onet.pl...

    > Zastanawiam się nad rozbudową aparatu Canon A720.

    Swego czasu kupilem podobna tuleje i 2 fitry do tego. Na kilku zdjeciach (na
    kilkaset wykonanych z zalozonym filtrem) widac refleksy swietlne. Wyglada na
    to, ze na "szerokim koncu" odstep miedzy filtrem a przednia soczewka
    obiektywu jest na tyle duzy, ze przy odpowiednio padajacych promieniach
    slonca (z przodu) moga powstac takie kwiatki. Aha, filtr to hoya, wiec te
    refleksy, to nie wina "badziewnego" filtra pez powlok anty ;)
    Ale ogolnie polecam zakup tuleji, znacznie poprawia funkcjonalnosc aparatu.
    Tylko pomyslalbym nad lepszymi filtrami, jak Yogi wspomnial.

    Qkam

  • 6. Data: 2011-06-25 17:29:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 25 Jun., 15:13, "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    wrote:
> [...]
    >
    > Jeszcze soczewki do zdjęć makro bym kupił. Warto komplet czy tylko
    > jedną +10? Komplet można łączyć, czyli uzyskać łącznie

    dostaniesz ze 20 roznych odpowieczi a kazdy bedzie inna i w sumie
    zadna z nich nie bedzie uzyteczna.

    1. Tuleja
    Najzabawniejszym jest ze sprzedajacy nazywa ja profesjonalna. Tuleja
    winna byc od strony wewnetrznej zaczerniona - w przeciwnym wypadku
    bedzie powodowac wewentrzne odbicia. beda sie one przejawiac ogolna
    mgielka lub refleksami w postaci flar.

    2. Filtr UV nie moze poprawic jakosci odwzorowania, jako ze matryce
    nie sa na UV czule -w dodatku obiektyw tez pelni role filtra UV.
    Jedyny sens filtra UV w cyfrze to ochorna przedniej soczewki obiektywu
    - pytanie za jaka cene? jesli filtr jest marny to jakosc obrazu moze
    sie pogorszyc - glownie z powodu odblaskow. szczegolnie na szerszych
    katach widzenia.

    3. Soczewki nasadkowe - powoduja wyrazny spadek jakosci , nawet
    konwertery macro czyli ukady wielosoczewkowe sa zrodlem spadku
    jakosci .
    4.Filtr polaryzacyjny - zawsze przynosi pewna strate jakosci i
    niekiedy pewien zysk - pytanie o bilans calkowity.
    Zalezy od motywu . W wielu przypadkach efekt filtra CPL da sie
    skompesnowac w komputerze , ale nie zawsze , np odblaskow w szybie nie
    da sie usunac. Filtr CPL powoduje spdek jasnosci , co zawsze przeklada
    sie na spadek jakosci obrazu , chyba ze mialbys swiatla w nadmiarze ,
    co jest raczej na naszych szerokosciach geograficznych rzadkoscia.

    Jesli masz jakies wymagania w stosunku do fotografii to dosc szybko
    zakupiony zestaw wyladuje na dnie szuflady.
    ´Jak znam zycie to na poczatku potestujesz , pobawisz sie , po czym
    stwierdzisz , ze w sumie utrudnia zycie i wcale zdjecia nie sa
    lepsze , a najczesiej gorsze.

  • 7. Data: 2011-06-25 22:01:47
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    XX YY napisał(a) :

> [...]
    > winna byc od strony wewnetrznej zaczerniona - w przeciwnym wypadku
    > bedzie powodowac wewentrzne odbicia. beda sie one przejawiac ogolna

    Ups... No i w temacie tulejki wszystko. O tym nie pomyślałem.
    BTW, teraz to każde g... nazywa się "profesjonalne" :-)

> [...]
    > ´Jak znam zycie to na poczatku potestujesz , pobawisz sie , po czym
    > stwierdzisz , ze w sumie utrudnia zycie i wcale zdjecia nie sa

    Jak znam życie, to obawiam się, że masz rację, że zakup może być na
    2 tygodnie, czy miesiąc.

    Zrobiłem ostatnio panoramę widocznych w lekkiej mgiełce gór na
    horyzoncie. Widocznych w obiektywie białkowym. Na zdjęciu nic. Zero
    gór. Pomyślałem wtedy o filtrze polaryzacyjnym, ale chyba dam sobie
    spokój. Jak mam walczyć jeszcze o unikanie refleksów w tej tulejce,
    to ja dziękuję.

    Dzięki wszystkim za pomoc.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 8. Data: 2011-06-27 07:36:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2011, Zbynek Ltd. wrote:

    > Teraz robiąc zdjęcia makro bez
    > dodatkowych soczewek, otrzymuję ostre czułki robaczka, a twarzyczka
    > już rozmazana.

    I w innym poście:

    > Zrobiłem ostatnio panoramę widocznych w lekkiej mgiełce gór na
    > horyzoncie. Widocznych w obiektywie białkowym. Na zdjęciu nic.

    Pic w tym, że oba problemy mają swoje źródło daleko poza
    wszelkimi filtrami.
    Problemem jest sposób ustawiania ekspozycji!

    W pierwszym, warunkiem koniecznym jest możliwość ustawiania
    co najmniej trybu "A" (aperture), czyli regulacji przysłony.
    Jak Ci jest potrzebna duża głębia, musisz ją przymknąć.

    Wedle dpreview, Twój aparat ma tryb A - jakich wartości
    używałeś?
    I tak, owszem, będzie problem - bo przy przymkniętej przysłonie
    potrzebne są (relatywnie) długie czasy, więc albo aparat
    się *nie porusza* (oparty o kamień i włączany samowyzwalaczem,
    nie naciskaniem spustu) i fotografujesz np. mech, albo masz
    pełne słońce, albo masz lampę błyskową.

    W drugim przypadku niemal na pewno prześwietliłeś potrzebną
    część zdjęcia lub jest "prawie na granicy".
    Takie zdjęcie, jeśli jest robione w .JPG, musi potrzebną
    "zamgloną" część mieć dostatecznie *ciemną*, aby nie leżała
    na prawie płaskiej części krzywej gamma.
    I do tego potrzebujesz albo ekspozycji manualnej, albo dobrania
    korekcji ekspozycji tak, żeby owa część nieba była wyraźnie
    przyciemniona (nie zaraz czarna, ale też nie tylko "lekko szara",
    to musi być WYRAŹNIE w okolicach środka jasności albo poniżej).
    Korekcja może wystarczyć, ale nie musi (a czy Twój aparat
    ma tryb M zwyczajnie nie wiem).
    Na to żaden filtr nie pomoże - bo to automatyka aparatu
    "podciąga" jasność tak, aby jasne miejsca były prawie
    białe, i to jej trzeba albo się pozbyć, albo przynajmniej
    okłamać i tak zmusić do współpracy :)
    Na deser - takie zdjęcie trzeba obrobić, ręcznie korygując
    jasność, ale NIE krzywą gamma, a liniowo albo wręcz
    wyginając w stronę przeciwną niż gamma, aby w jasnej części
    "wyciągnąć" kontrast.
    Czyli instalujesz GIMPa, Paint.NET, Photobie albo coś
    w tym stylu... nie ma lekko :D

    Nie zawadziłoby jakby aparat miał RAW, a to z tego powodu,
    że wtedy aż do "odcięcia" są dane źródłowe - w jasnej części
    mocno zepsute właśnie przez nałożenie krzywej gamma (w .JPG).
    Ale z opisu wynika że nie masz.

    > Jak bardzo więc zepsuję zdjęcie i czy zepsuję,
    > pozostanie do zobaczenia.

    Zawsze pytaniem jest CZYM zepsujesz TĘ właściwość zdjęcia,
    na której Ci zależy :)
    Jak pisałem wyżej - to nie brak filtrów Cię ogranicza.
    Na mój gust oba przypadki "psują się" (w rozumieniu tego co
    opisujesz) przez działanie automatyki aparatu.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-06-28 07:46:22
    Od: StaM <k...@y...com>

    On 25 Cze, 15:13, "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    wrote:
> [...]
    >
    > Jeszcze soczewki do zdjęć makro bym kupił. Warto komplet czy tylko
    > jedną +10? Komplet można łączyć, czyli uzyskać łącznie

    To jest opcja wlasnie dla tych, ktorzy nie chca wydawac wiecej
    pieniedzy.
    Nie zastapi drogiego sprzetu, a jedynie jest jego namiastka, dla
    pasjonatow
    o cienkim portfelu ;) Pozdrawiam.
    StaM

  • 10. Data: 2011-06-28 09:17:05
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Gotfryd Smolik news napisał(a) :

> [...]
    > się *nie porusza* (oparty o kamień i włączany samowyzwalaczem,
    > nie naciskaniem spustu) i fotografujesz np. mech, albo masz

    Co do widoczków. Przesłona 3,5-4,8 i czasy rzędu 1/1000. Dzięki za
    zwrócenie uwagi. Następnym razem będę starał się w podobnej sytuacji
    pilnować przymykania przesłony. Oświetlenie tu akurat było na tyle
    dobre, że można było spokojnie wydłużyć czas.

> [...]
    > to musi być WYRAŹNIE w okolicach środka jasności albo poniżej).
    > Korekcja może wystarczyć, ale nie musi (a czy Twój aparat

    Ma. Pełny.

    > Na to żaden filtr nie pomoże - bo to automatyka aparatu
    > "podciąga" jasność tak, aby jasne miejsca były prawie
    > białe, i to jej trzeba albo się pozbyć, albo przynajmniej
    > okłamać i tak zmusić do współpracy :)

    Już kiedyś tego sposobu użyłem, z niezłym rezultatem. Po prostu
    trzeba pamiętać i tyle.

> [...]
    > "wyciągnąć" kontrast.
    > Czyli instalujesz GIMPa, Paint.NET, Photobie albo coś

    Nie ma :-)

> [...]
    > Na mój gust oba przypadki "psują się" (w rozumieniu tego co
    > opisujesz) przez działanie automatyki aparatu.

    I tej wersji zdarzeń będziemy się trzymać :-D
    O ile w naprawdę trudnych warunkach ustawiam wszystko ręcznie, to z
    powodu tych dziesiątek sekund straty, w dobrych warunkach ustawienia
    są raczej automatyczne.

    Traktuję fotografię raczej dokumentalnie niż artystycznie, dlatego
    też nie zawsze jest czas na poświęcanie kupy czasu na dopieszczanie
    jednego ujęcia. Jeśli robię 50 zdjęć dziennie, to szacunkowo tracę
    na to 25 minut. Jeśli miałbym trzykrotnie wydłużyć obsługę jednego,
    to strata czasu robi się już bardzo mocno zauważalna. Czy ten czas
    to strata czy zysk, to zależy już od punktu widzenia.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]