    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 27 Jun 2011 09:36:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy warto tulejki i soczewki do Canona A720?

    On Sat, 25 Jun 2011, Zbynek Ltd. wrote:

    > Teraz robiąc zdjęcia makro bez
    > dodatkowych soczewek, otrzymuję ostre czułki robaczka, a twarzyczka
    > już rozmazana.

    I w innym poście:

    > Zrobiłem ostatnio panoramę widocznych w lekkiej mgiełce gór na
    > horyzoncie. Widocznych w obiektywie białkowym. Na zdjęciu nic.

    Pic w tym, że oba problemy mają swoje źródło daleko poza
    wszelkimi filtrami.
    Problemem jest sposób ustawiania ekspozycji!

    W pierwszym, warunkiem koniecznym jest możliwość ustawiania
    co najmniej trybu "A" (aperture), czyli regulacji przysłony.
    Jak Ci jest potrzebna duża głębia, musisz ją przymknąć.

    Wedle dpreview, Twój aparat ma tryb A - jakich wartości
    używałeś?
    I tak, owszem, będzie problem - bo przy przymkniętej przysłonie
    potrzebne są (relatywnie) długie czasy, więc albo aparat
    się *nie porusza* (oparty o kamień i włączany samowyzwalaczem,
    nie naciskaniem spustu) i fotografujesz np. mech, albo masz
    pełne słońce, albo masz lampę błyskową.

    W drugim przypadku niemal na pewno prześwietliłeś potrzebną
    część zdjęcia lub jest "prawie na granicy".
    Takie zdjęcie, jeśli jest robione w .JPG, musi potrzebną
    "zamgloną" część mieć dostatecznie *ciemną*, aby nie leżała
    na prawie płaskiej części krzywej gamma.
    I do tego potrzebujesz albo ekspozycji manualnej, albo dobrania
    korekcji ekspozycji tak, żeby owa część nieba była wyraźnie
    przyciemniona (nie zaraz czarna, ale też nie tylko "lekko szara",
    to musi być WYRAŹNIE w okolicach środka jasności albo poniżej).
    Korekcja może wystarczyć, ale nie musi (a czy Twój aparat
    ma tryb M zwyczajnie nie wiem).
    Na to żaden filtr nie pomoże - bo to automatyka aparatu
    "podciąga" jasność tak, aby jasne miejsca były prawie
    białe, i to jej trzeba albo się pozbyć, albo przynajmniej
    okłamać i tak zmusić do współpracy :)
    Na deser - takie zdjęcie trzeba obrobić, ręcznie korygując
    jasność, ale NIE krzywą gamma, a liniowo albo wręcz
    wyginając w stronę przeciwną niż gamma, aby w jasnej części
    "wyciągnąć" kontrast.
    Czyli instalujesz GIMPa, Paint.NET, Photobie albo coś
    w tym stylu... nie ma lekko :D

    Nie zawadziłoby jakby aparat miał RAW, a to z tego powodu,
    że wtedy aż do "odcięcia" są dane źródłowe - w jasnej części
    mocno zepsute właśnie przez nałożenie krzywej gamma (w .JPG).
    Ale z opisu wynika że nie masz.

    > Jak bardzo więc zepsuję zdjęcie i czy zepsuję,
    > pozostanie do zobaczenia.

    Zawsze pytaniem jest CZYM zepsujesz TĘ właściwość zdjęcia,
    na której Ci zależy :)
    Jak pisałem wyżej - to nie brak filtrów Cię ogranicza.
    Na mój gust oba przypadki "psują się" (w rozumieniu tego co
    opisujesz) przez działanie automatyki aparatu.

    pzdr, Gotfryd