  • 11. Data: 2020-04-27 14:06:51
    Temat: Re: DELL Inspiron 5593 - USB Boot
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Krystek napisał(a) w wiadomości: <5ea60ccd$0$555$65785112@news.neostrada.pl>...

    >Odfajkowane? Czy zafajkowane, w sensie zaptaszkowane? Włączone?

    Fajki są znaczy włączone.
    Zresztą sprawdziłem Enable External USB Ports - bez fajki na USB nic
    nie działa po podłączeniu.
    Enable USB Boot Support też tak sprawdziłem, czy może się walnęli.

    >To pewnie do wyboru bootloadera. Można wskazać (jeśli się ma odpowiedni)
    >i on przejmie operację bootowania.

    W System Configuration są 2 kanały SATA puste, dysk jest M2.
    DVD wewnętrznego nie ma, do tych SATA się nie da przecież
    podłączyć? Do środka?

    >A próbowałeś pod inne gniazda USB podpinać?

    Próbowałem na wszystkich trzech ze złączem A (USB2 i 2x USB 3.1),
    to samo. Jest jescze USB3.1 ze złączem C, nie mam przejściówki.

    Obawiam się, że albo się nie da w ogóle albo potrzebny spec-format
    żeby UEFI łaskawie zaakceptowało. Tylko jak przerobić zwykłe
    CD/DVD bootowalne na 'UEFI' ?

    Arek

  • 12. Data: 2020-04-27 15:21:43
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ea6ca9a$0$17347$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > W System Configuration są 2 kanały SATA puste, dysk jest M2.
    > DVD wewnętrznego nie ma, do tych SATA się nie da przecież
    > podłączyć? Do środka?

    dlatego nie lubię laptopów a jeszcze bardziej tabletów

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 13. Data: 2020-04-27 21:34:14
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-04-27 o 15:21, PiteR pisze:
    > in <news:5ea6ca9a$0$17347$65785112@news.neostrada.pl>

    > dlatego nie lubię laptopów a jeszcze bardziej tabletów

    Ja mam już od dawna taki fajny, dobry i szybki napęd DVD-nagrywarkę na
    USB-Toshiba.
    Kiedy mi potrzebny podłączam, a tak to trzymam w pudełku, żeby się nie
    kurzył.
    W komputerze dwa napędy się zepsuły. Wyciągnąć tego i wymienić nie
    można, bo tak jest zasztachetowane żelastwem, że to nie na moje ręce.
    Nie odkręcę tych śrub.
    Jeden DVD dokładał mi kiedyś miły sąsiad-złota ręka, ale już ten napęd
    zipnął, więc tylko tak sobie obydwa siedzą w komputerze.

  • 14. Data: 2020-04-28 08:12:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam podobnie (napędom wbudowanym zapewne nie służy ciągły przepływ powietrza do
    wentylatora), kupiłem po kolejnym padzie kolejnego
    napędu w kolejnym laptopie (co oni tam wsadzają??).
    Ciekawe, że cała zewnętrzny napęd/ nagrywarka zasilanie pobiera z USB (rozwidlonego w
    "Y"), choć jakby co w nagrywarce jest wejście
    na zasilacz 5 V (zasilacza nie było w komplecie).
    Tyle że BIOS powinien udostępniać opcję startu z takiego napędu (we wszystkich mi
    znanych zawsze się pojawia opcja "External USB
    Disc Drive" czy podobnie).

    -----

  • 15. Data: 2020-04-28 20:48:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-28 o 08:12, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Tyle że BIOS powinien udostępniać opcję startu z takiego napędu (we
    > wszystkich mi znanych zawsze się pojawia opcja "External USB Disc Drive"

    Ja zrobiłem inaczej.
    Kupiłem Zalman ZM-VE350 który robi za zewnętrzny CD/DVD i/lub za
    zewnętrzny dysk.
    Wrzucam dowolną ilość obrazów ISO na dysk i przełącznikiem w obudowie
    wybieram obraz, który jest udostępniany jako CD/DVD.
    Wygoda jak cholera, szybkość też nieporównanie większa, niż z prawdziwej
    płyty.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2020-04-29 17:00:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" r89tqr$4b1$1$A...@n...chmurka.net

    > Kupiłem Zalman ZM-VE350 który robi za zewnętrzny
    > CD/DVD i/lub za zewnętrzny dysk. Wrzucam dowolną

    ograniczoną miejscem

    > ilość obrazów ISO

    Aby mieć obrazek, czasami trzeba mieć napęd.

    > na dysk i przełącznikiem w obudowie wybieram obraz, który
    > jest udostępniany jako CD/DVD. Wygoda jak cholera, szybkość
    > też nieporównanie większa, niż z prawdziwej płyty.

    Dobre tylko do bootowania, bo pod chodzący Win jest masa emulatorów.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 17. Data: 2020-04-29 22:25:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > "Adam" r89tqr$4b1$1$A...@n...chmurka.net

    > ograniczoną miejscem

    Co za problem wrzucić HDD o pojemności kilku TB? Oczywiście poza ceną.
    Z tym, że IMO nie ma sensu na nim trzymać setek plików ISO. Zalman jest
    na tyle szybki, że można wgrać potrzebny obraz przed jego
    wykorzystaniem. Machanie przełącznikiem i szukanie właściwego obrazu w
    Zalmanie za długo trwa.

    > Aby mieć obrazek, czasami trzeba mieć napęd.

    Napędów mam dostatek, i wewnętrznych, i zewnętrznych.
    Ale teraz czasem szybciej jest coś ściągnąć z internetu aniżeli
    przekopywać się przez pudła z płytami.

    > Dobre tylko do bootowania, bo pod chodzący Win jest masa emulatorów.

    Właśnie chodzi o instalację systemu. Nie każdy komputer potrafi
    wystartować z pendrive przygotowanego przez Yumi, Rufusa czy inne tego
    typu narzędzie.

    A że co chwilę mam do czynienia z różnymi komputerami czy laptopami, to
    mi się to przydaje.

    Chodziło mi o pokazanie, że oprócz fizycznych napędów DVD są jeszcze
    sprzętowe emulatory. Podobnie jak sprzętowe emulatory dyskietek, np.
    Gotek dla Amigi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2020-04-29 22:57:01
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Adam napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >
    >Chodziło mi o pokazanie, że oprócz fizycznych napędów DVD są jeszcze
    >sprzętowe emulatory. Podobnie jak sprzętowe emulatory dyskietek, np.

    Ale ZM-VE350 na USB. Czy jest jakaś nadzieja, że zadziałałby
    na tym 5593? Bo jeżeli zależy to od partycjonowania pod UEFI to
    obraz musiałby taką partycję mieć?

    Arek

  • 19. Data: 2020-04-30 09:37:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-29 o 22:57, Arek pisze:

    > Ale ZM-VE350 na USB. Czy jest jakaś nadzieja, że zadziałałby
    > na tym 5593? Bo jeżeli zależy to od partycjonowania pod UEFI to
    > obraz musiałby taką partycję mieć?

    Obraz nie może mieć "partycji" w tym znaczeniu.
    Poza tym ważne też, aby nie mylić (ani utożsamiać) pojęć UEFI z GPT.

    Napęd startowy (czyli CD/DVD, pendrive, SD, HDD czy co tam się wtyknie)
    musi mieć możliwość startu w UEFI.

    Nie mam teraz u siebie Della 5593, aby sprawdzić możliwość przestawienia
    startu w tryb legacy.
    Inspiron to (niestety) najbardziej podstawowa seria Della.
    Poszukaj jeszcze w nim możliwości wyłączenia Secure i przełączenia w lagacy.
    Mam w tej chwili dwa, może trzy modele della, tyle, że Latitude i chyba
    Precision. Może wieczorem zobaczę, jak jest w nich.

    Na początek spróbuj nagrać obraz na USB za pomocą Rufusa - bardzo dobry
    program na początek.
    Nieco opisu:
    https://www.download.net.pl/jak-stworzyc-bootowalny-
    usb-z-windows-7-dla-uefi/n/4274/

    Jeśli Ci się uda przestawić w tryb legacy, to może się okazać, że to
    samo urządzenie startowe będziesz widział dwa razy: raz dla trybu
    legacy, a drugi raz dla UEFI.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2020-04-30 14:25:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-04-23, Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde> wrote:
    > Boot Option
    > i tu napis Boot mode: UEFI only (da się zmienić?)
    > potem:
    > Enable boot devices:
    > UEFI Hard drive
    > Windows Loader
    > nie wiem co to i skąd fizycznie ładuje, ja z epoki,
    > gdzie "device" było jednoznaczne...

    A co się dzieje jak zbootujesz spod Windows do trybu "recovery"? Tam przy UEFI
    masz m.in. opcje wyboru dodatkowych urządzeń i zdarza się (mam właśnie na
    tapecie), że z USB bezpośrednia przez F12 nie odpala, ale z UEFI Windowsa już
    tak.

    --
    Marcin