  • 21. Data: 2020-04-30 14:28:41
    Temat: Re: DELL Inspiron 5593 - USB Boot
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Adam napisał(a) w wiadomości: ...

    >Obraz nie może mieć "partycji" w tym znaczeniu.
    >Poza tym ważne też, aby nie mylić (ani utożsamiać) pojęć UEFI z GPT.
    >
    >Napęd startowy (czyli CD/DVD, pendrive, SD, HDD czy co tam się wtyknie)
    >musi mieć możliwość startu w UEFI.
    >
    >Nie mam teraz u siebie Della 5593, aby sprawdzić możliwość przestawienia
    >startu w tryb legacy.
    >Inspiron to (niestety) najbardziej podstawowa seria Della.

    Pisałem w tym wątku, że w Boot Option był napis
    Legacy Boot Mode not Supported
    https://zapodaj.net/4b11d04a7e06f.jpg.html

    >Poszukaj jeszcze w nim możliwości wyłączenia Secure i przełączenia w lagacy.

    Nie znalazłem opcji przełączenia w Legacy. Secure Boot wyłączyłem.

    >Mam w tej chwili dwa, może trzy modele della, tyle, że Latitude i chyba
    >Precision. Może wieczorem zobaczę, jak jest w nich.

    W latitude chyba ktoś pokazywał, że można.

    >Na początek spróbuj nagrać obraz na USB za pomocą Rufusa - bardzo dobry
    >program na początek.
    >Nieco opisu:
    >https://www.download.net.pl/jak-stworzyc-bootowalny
    -usb-z-windows-7-dla-uefi/n/4274/

    Jak się uda.
    Docelowo to chciałbym live odpalać z zewn DVD.

    >Jeśli Ci się uda przestawić w tryb legacy, to może się okazać, że to
    >samo urządzenie startowe będziesz widział dwa razy: raz dla trybu
    >legacy, a drugi raz dla UEFI.

    Arek

  • 22. Data: 2020-05-01 02:14:15
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5eaac43b$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > Docelowo to chciałbym live odpalać z zewn DVD.

    Czy ten program by nie pomógł?
    Ktoś z Was wypróbował go już?

    Ventoy is an open source tool to create bootable USB drive for ISO
    files. With ventoy, you don't need to format the disk again and again,
    you just need to copy the iso file to the USB drive and boot it. You
    can copy many iso files at a time and ventoy will give you a boot menu
    to select them (screenshot). Both Legacy BIOS and UEFI are supported in
    the same way.

    https://www.ventoy.net/en/index.html
    https://tinyurl.com/y75fs3t9

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 23. Data: 2020-05-01 15:22:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-01 o 02:14, PiteR pisze:
> [...]
    > can copy many iso files at a time and ventoy will give you a boot menu
    > to select them (screenshot). Both Legacy BIOS and UEFI are supported in

    O dzięki :)

    Bardzo sprytne narzędzie.
    Tworzy partycję primary exFAT na prawie całą powierzchnie nośnika oraz
    drugą partycję primary active EFI id 0xEF FAT16 32MB.

    Wystarczy wgrać obraz dysku na nośnik i tyle. Już będzie widoczny w menu
    startowym.
    Najszybsze i najwygodniejsze narzedzie pod tym względem, jakie widziałem.

    Jeden minus w porównaniu np. do Yumi - brak możliwości utworzenia stałej
    partycji (fizycznie: plik) użytkownika dla linuksów w wersji live.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2020-05-01 22:43:00
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:XnsABB0C9725111PanElektronik@127.0.0.1>
    user PiteR pisze tak:

> [...]
    > boot it. You can copy many iso files at a time and ventoy will
    > give you a boot menu to select them (screenshot). Both Legacy BIOS

    https://www.youtube.com/watch?v=9QU1EjQ48H0
    https://www.ghacks.net/2020/04/20/ventoy-create-boot
    able-usb-media-that-uses-iso-images/

  • 25. Data: 2020-05-02 01:14:57
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Marcin Debowski napisał(a) w wiadomości: ...

    >A co się dzieje jak zbootujesz spod Windows do trybu "recovery"?

    Chyba nie wiem jeszcze o co chodzi i jak...

    > Tam przy UEFI
    >masz m.in. opcje wyboru dodatkowych urządzeń i zdarza się (mam właśnie na
    >tapecie), że z USB bezpośrednia przez F12 nie odpala, ale z UEFI Windowsa już
    >tak.

    z UEFI Windowsa tzn.?

    Na razie spróbowałem stworzyć "dysk przywracania" (czy jakoś
    tak). Niby porażka, gdzieś czytałem, że 8GB wystarczy, włożyłem
    16GB. System coś sprawdził, zażyczył właśnie16GB, ale po
    kilku minutach "błąd nie udało się". Sprawdziłem - gwizdek full,
    16GB to chyba więcej niż gwizdkowe.16...
    Mimo to restart, F2 i w Boot Option pojawił się USB z pełną
    nazwą modelu gwizdka. A w Add Boot Option i w okienku
    File explorer widać to USB i że plik starowy w kat. /EFI/Boot/
    z rozszerzeniem .efi Tak więc wybrałem go i pojawiła się
    jeszcze jedna opcja (nazwana już przeze mnie).
    Te 2 dodatkowe opcje USB widać po F12. i z nich staruje
    "dysk przywracania" ale nie o taki mi chodziło.

    Ciekawostka: gwizdek taki wykrywa i automatycznie dopisuje
    na ostatnią pozycję (z bieżącym nr portu USB) a po wyjęciu
    go ta opcja już się automatycznie nie pojawia.
    Jednak ta dodana ręcznie pozostaje (z nr portu USB z momentu
    dodania) na stałe. Po wybraniu tej ręcznie dodanej opcji USB
    ale z gwizdkiem w innym porcie wydaje przerażający dźwięk,
    włącza się jakiś "asystent" testuje pamięć i nic... można wrócić
    do UEFI lub wyłączyć.

    Czyli spreparowany przez system gwizdek wystartuje ale nie
    chodziło mi o dysk przywracania ale dowolny gwizdek, lepiej
    start z dowolnej płytki z zewn. DVD.

    Arek

  • 26. Data: 2020-05-02 03:16:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-05-01, Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde> wrote:

    > Chyba nie wiem jeszcze o co chodzi i jak...

    > z UEFI Windowsa tzn.?

    Nie znam się za dobrze z efi, opiszę to swoim językiem i tak jak to rozumiem,
    nie wiem czy będzie to opis poprawny: Jak komp staruje z uefi to w którymś
    momencie przekazuje kontrolę do odpowiedniego modułu uefi, który dalej robi co
    tam sobie jego autorzy wymyśli.

    I tak, jak otworzysz pod windows "recovery options" to powienieneś mieć opcje
    "advanced options", która spowoduje, że komp zrestaruje Ci do czegoś takiego:
    https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/ma
    nufacture/desktop/images/dep-winre-menu.png

    Niestety mam tylko wersję angielską i nie wiem jak jest w polskim, ale z tego co
    pamiętam, jak napiszesz po angielsku w pasku wyszukiwań, to też znajdzie i w
    wersji polskiej.

    Wracajac, to jest coś, co nazywane jest biosem uefi Windows. Z tego "biosu" u
    mnie na hardkorowym Surface Go odpala z usb i dvd, gdy normalnie ze startu
    bezpośredniego, mimo włączonych odpowiednich opcji, nie odpala.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2020-05-02 08:49:07
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    NTG.
    Przenieś się na pl.rec.sport.

    -----

  • 28. Data: 2020-05-22 00:12:03
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    PiteR napisał(a) w wiadomości: ...
    >in <news:XnsABB0C9725111PanElektronik@127.0.0.1>

    >https://www.youtube.com/watch?v=9QU1EjQ48H0
    >https://www.ghacks.net/2020/04/20/ventoy-create-boo
    table-usb-media-that-uses-iso-images/

    Ja się poddałem.
    Ventoy pokazał w menu po starcie obraz iso ale ten był
    najwyraźniej niekompatybilny z uefi i zakończyło
    się komunikatem na czarnym ekranie z możliwością
    restartu.

    Rufus, gdy pokazałem iso to od razu stwierdził, że
    z uefi się nie da tylko legacy.

    Jak więc zmusić komputer z UEFI by wystartował z obrazu/DVD
    nie wspierającego uefi nie wiem. Czy też jak przerobić
    DVD/obraz iso tak, żeby BIOS uefi go zaakceptował.

    Arek

    Arek