  • 1. Data: 2020-04-23 22:55:04
    Temat: DELL Inspiron 5593 - USB Boot
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Prośba o wyrozumiałość: z uwagi na dostępność tylko
    zreanimowanego b. starego kompa, połowa stron mi nie
    otwiera, a z pozostałych większość dobrze nie wyświetla,
    m.in. youtube.
    No i pierwsze zderzenie z laptopem DELL (i W10...).

    Laptop Inspiron 5593, dziewiczy, goły Win10 home, na
    500G dysku chyba kilka prtycji z czego jedna >400G
    z W10. Nie ma wbudowanego napędu optycznego.

    F2, wejście do UEFI BIOS:
    System Configuration
    odfajkowane Enable USB Boot Support i Enable External
    USB Ports co sugeruje, że z USB się zabootuje

    Boot Option
    i tu napis Boot mode: UEFI only (da się zmienić?)
    potem:
    Enable boot devices:
    UEFI Hard drive
    Windows Loader
    nie wiem co to i skąd fizycznie ładuje, ja z epoki,
    gdzie "device" było jednoznaczne...

    niżej w Boot Sequnce można zmienić ich kolejność,
    i tak ładuje się W10
    W Add Boot Option jest Browse for file... i w oknie File
    explorer pojawiają się długie oznaczenia jakby ścieżki
    do plików na partycajch dysku (poprzedzone symbolami:
    jedna ESP i 4 NTFS).
    Nigdzie o USB, CD/DVD czy coś takiego

    Podczas startu F12, wchodzi do One Time Boot i wybór
    tylko między dwomam ww. opcjami. Napęd DVD na USB
    podłączony z cd bootowalnym ale w opcajch go nie widać.
    Po starcie systemu napęd DVD na USB działa.
    Nie mam chwilowo bootowalnego USB ale skoro z DVD
    na USB nie bootuje...

    Po włączeniu Network Stack pojawiają się dodatkowe
    2 opcje bootowania IPV4 i IPV6.

    Czy w tym laptopie jest starego typu BIOS? Jeżeli nie
    to czy mozna zmusić UEFI by się zabootował z DVD na USB?

    Tu coś mi się dalej linki nie otwierają...
    https://www.dell.com/support/article/pl-pl/sln142679
    /jak-w%C5%82%C4%
    85czy%C4%87-uruchamianie-z-dysku-dvd-z-w%C5%82%C4%85
    czonym-trybem-
    rozruchu-uefi-windows-10-8-1-i-8

    A tu jak z win przejść do strony Boot Option w BIOS, ale
    to nic nie zmienia.
    https://www.dell.com/support/article/pl-pl/sln143038
    /pl

    Arek

  • 2. Data: 2020-04-24 00:42:49
    Temat: Re: DELL Inspiron 5593 - USB Boot
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ea20060$0$17359$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > Tu coś mi się dalej linki nie otwierają...

    https://tinyurl.com/y7h3mwyb

    https://tinyurl.com/yatv9lur

    Boot mode should be selected as UEFI (not legacy) within the BIOS go to
    the General > Boot Sequence click Apply.

    Check that Secure Boot is set to Disabled. Within the BIOS go to Secure
    Boot > Secure Boot Enable, and set the checkbox to Disabled (Figure 2)

    Go to the 'Boot Sequence' tab in the BIOS and select Add Boot Option.

    A new window will appear with blank boot options.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 3. Data: 2020-04-25 11:44:16
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    PiteR napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >
    >Go to the 'Boot Sequence' tab in the BIOS and select Add Boot Option.
    >
    >A new window will appear with blank boot options.

    Dzięki ale to jest z inego modelu, np. w 5593 Boot Sequence
    jest od razu na 1. poziomie menu.
    Owszem jest też Secure Boot, wszedłem, wyłączyłem.
    Ale w Boot Sequence się nie zmieniło - po Add Boot Optiion
    nie pojawia nic co przypominałoby jakikolwiek sprzęt na USB.
    Zresztą w Boot Option widzę złowrogi napis NOTE: legacy mode is
    not supporten in this platform. Może jednak UEFI jakoś da się
    przekonać?

    Arek

  • 4. Data: 2020-04-25 13:09:34
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ea4062b$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > Dzięki ale to jest z inego modelu, np. w 5593 Boot Sequence
    > jest od razu na 1. poziomie menu.

    ciekawe, daj foto

    https://youtu.be/Kv82a1-TyqU

  • 5. Data: 2020-04-26 18:04:13
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    PiteR napisał(a) w wiadomości: ...
    >in <news:5ea4062b$0$514$65785112@news.neostrada.pl>

    >ciekawe, daj foto
    >
    >https://youtu.be/Kv82a1-TyqU

    Jak pisałem, filmu nie odtworzę, nawet reszty komentarzy...
    Wg opisu 3593 a u mnie 5593.

    Fotki, z lewej menu, po wejściu do BIOS (F2) jest wybrana
    pierwsza zakładka (Overview - info o kompie)

    System Configuration USB odblokowane i Enable USB Boot Support
    https://zapodaj.net/2a6d2272e1524.jpg.html

    Boot Option, po wejściu widać 2 opcje i że Legacy Boot Mode
    not Supported (czy ma w ogóle legacy BIOS nie wiem)
    https://zapodaj.net/4b11d04a7e06f.jpg.html
    po włączeniuEnable UEFI Network Stack (w System Configuration)
    pojawiają się tu jeszcze 2 opcje bootowania IPV4 i IPV6

    Boot Option po kliknieciu Add Boot Option i Browse File
    (nie widać żadnego "boot device")
    https://zapodaj.net/6a885a609de39.jpg.html
    w okienku File Explorer czy mam podłączony DVD na USB
    (s płytą) czy nie jest to samo, wygląda na ścieżki
    na partycjach

    W Secure Boot to "secure" wyłączyłem - bez rezultatu.
    Wg rej. Windows, BIOS Vendor to DELL (nie AMI, Phoenix).

    Arek

  • 6. Data: 2020-04-26 18:56:36
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ea5b0b9$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > Boot Option, po wejściu widać 2 opcje i że Legacy Boot Mode
    > not Supported

    imho na obecna to chwilę to myśle, że masz wszystko dobrze
    zaptaszone. Legacy Boot Mode nie ma w tym laptopie.
    Problemem jest, że nie wykrywa napędu dvd po usb.

    Jeśli z tego napędu bootowałeś płytę na innych starych kompach
    to jest pewność, że napęd obsługuje to i tylko w tym laptopie jest
    problem.

    Czy napęd w ogole drgnie podłaczony do tego laptopa?
    Może masz problem tylko z płytą dvd z ktorego chcesz zabootować.

    Miałem podobny problem z pendrajwem ktory nie był wykrywany. Do czasu
    aż nie pożyczyłem do kolegi pewnej instalki win10 na pendrajwie.
    Wtedy elegancko pendraj wpojawił sie w menu.

    Dośc duze wyzwanie zabootowac z napedu dvd btw.

    tu wątek <news:XnsAB48F20971283PanElektronik@localhost.net>

    Newsgroups: pl.comp.os.ms-windows.winnt
    Subject: jak zabootować tablet z usb
    Date: Sat, 18 Jan 2020 23:47:35 GMT

    poczytaj co pisze heby

    "Jak został wykonany pendrive? Może uzyłeś narzędzia ktore nie wgrało
    prawidłowych plików UEFI?"

    "PS. Na zdjeciu nie ma uefi devices. Zazwyczaj tak jest jak instalka
    windowsa na USB jest pozbawiona waznych elementów niezbędnych do
    odpaleniua przez UEFI. Zrób pena media creatorem i zobacz ponownie."

    imho powinieneś porzucić na razie bootowanie z napędu dvd a sprobować
    zrobić bootowalnego pena.

    będziesz zmniejszał partycję C i robił D i E? tak przy okazji zapytam

  • 7. Data: 2020-04-26 23:47:52
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

> [...]
    >
    >Jeśli z tego napędu bootowałeś płytę na innych starych kompach
    >to jest pewność, że napęd obsługuje to i tylko w tym laptopie jest

    Uruchamia się, specjalnie pożyczyłem. Razem z płytkami np. Hirens.

    >Czy napęd w ogole drgnie podłaczony do tego laptopa?
    >Może masz problem tylko z płytą dvd z ktorego chcesz zabootować.

    Coś się rusza, ale napęd nie ma swojego zasilacza więc może efekt
    włączania. Po wyjściu z BIOS laptop jakby na chwilę się wyłącza
    (gaśnie podświetlenie klawiatury) i po ok 2 sek. włącza się i
    startuje ponownie.
    Po Uruchom ponownie z W10 nie ma efektu "wyłączenia". Można F12
    zamiast F2 - wchodzi do One Time Boot ale opcje dwie jak poprzednio
    bez USB. Po wyborze jednej z nich i tak zawsze startuje W10. Wtedy
    też słychać płytkę w napędzie.
    Po załadowaniu W10 napęd normalnie działa, czyta, zapisuja.
    USB pena startowego nie mam, chwilowo nie zrobię.

> [...]
    >windowsa na USB jest pozbawiona waznych elementów niezbędnych do
    >odpaleniua przez UEFI. Zrób pena media creatorem i zobacz ponownie."

    Cztałem, to mnie martwi.
    To jak można odpalić z CD/DVD dowolnym system/instalką/narzędziem?
    Tam też powinny być spec-format dla UEFI czy w ogóle się nie da?

    >imho powinieneś porzucić na razie bootowanie z napędu dvd a sprobować
    >zrobić bootowalnego pena.
    >
    >będziesz zmniejszał partycję C i robił D i E? tak przy okazji zapytam

    Szukał frajera, który ten złom odkupi. Jeżeli nie da się
    zabootować z zewn. USB to dla mnie bezużyteczny.
    DVD miewały fochy ale się dawało, był Legacy BIOS, czy boot mode.
    W lutym odpaliłem Getac-a X500 z dyskietki na USB z jakimś DOS-em
    16 bitowym bo chciałem sprawdzić czy COM-y trzymają standard. :)
    Windows10 też działał.

    Na serio - chcę sprawdzić boot z DVD, zrobić ew. kopię co jest,
    dodać moze linuxa, mieć możliwość odpalania live. Skracanie
    partycji i robienie miejsca gdy może nie da się nic dograć? Tu
    też jakieś pułapki, podobno W10 sobie radzi?

    Szukam potwierdzenia: da się z DVD na USB - nie da się na tym
    konkretnie modelu? Może upgrde/downgrade BIOS?

    Arek

  • 8. Data: 2020-04-27 00:35:56
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-23 22:55, Arek pisze:
    > F2, wejście do UEFI BIOS:
    > System Configuration
    > odfajkowane Enable USB Boot Support i Enable External
    > USB Ports co sugeruje, że z USB się zabootuje

    Odfajkowane? Czy zafajkowane, w sensie zaptaszkowane? Włączone?

    > W Add Boot Option jest Browse for file... i w oknie File
    > explorer pojawiają się długie oznaczenia jakby ścieżki
    > do plików na partycajch dysku (poprzedzone symbolami:
    > jedna ESP i 4 NTFS).

    To pewnie do wyboru bootloadera. Można wskazać (jeśli się ma odpowiedni)
    i on przejmie operację bootowania.

    > Nigdzie o USB, CD/DVD czy coś takiego

    A próbowałeś pod inne gniazda USB podpinać?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 9. Data: 2020-04-27 01:34:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ea60140$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    user Arek pisze tak:

    > To jak można odpalić z CD/DVD dowolnym system/instalką/narzędziem?

    tylko z napędu DVD podłączonego do sata jak na dzisiejszy stan naszej
    wiedzy ;) może wkrotce ktoś madrzejszy się wypowie. Podobno napędy są
    wtedy widoczne z CD na końcu.

    http://piterpro.private.pl/img/20200427_002723.jpg

    > Tam też powinny być spec-format dla UEFI czy w ogóle się nie da?

    imho płyta instalatora win ma być zrobiona dla UEFI

    > Na serio - chcę sprawdzić boot z DVD, zrobić ew. kopię co jest,
    > dodać moze linuxa, mieć możliwość odpalania live. Skracanie
    > partycji i robienie miejsca gdy może nie da się nic dograć?

    nou z pena się da

    > też jakieś pułapki, podobno W10 sobie radzi?

    przerabiałem wlaśnie

    > Szukam potwierdzenia: da się z DVD na USB - nie da się na tym
    > konkretnie modelu? Może upgrde/downgrade BIOS?

    też mnie to bardzo interesuje. Ktos wie niech da cynk.

  • 10. Data: 2020-04-27 08:04:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Napisz do Della.

    -----