  • 1. Data: 2022-06-24 16:39:49
    Temat: Drony INS
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Jak to jest z tymi quad/hex/octo copterami?

    maja wbudowany jakis system nawigacji inercyjnej?

    Bo wydaje mi sie, ze nawet niektore małe i tanie modele potrafią
    "zawisnąc w powietrzu", a przeciez wiaterek może zawiac.

    A jesli taki INS maja ... przeciez zawsze sa tam jakies błędy
    pomiarowe - nie całkują im sie takie błędy szybko ?

    J.

  • 2. Data: 2022-06-24 20:24:22
    Temat: Re: Drony INS
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.06.2022 o 16:39, J.F pisze:
> [...]
    >
    > A jesli taki INS maja ... przeciez zawsze sa tam jakies błędy
    > pomiarowe - nie całkują im sie takie błędy szybko ?

    Moim zdaniem mogą mieć, nawet w niedrogim telefonie mam żyroskop i
    pomiar przyspieszenia. To chyba jedyna możliwość, GPS nie jest na tyle
    dokładny i stabilny. Pomijam oczywiście sprzet geodezyjny, który jest
    dokładny, ale wymaga trochę czasu i geodeta najczęściej sprawdza przed
    pomiarem ile będzie dostępnych satelitów.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 3. Data: 2022-06-24 20:56:34
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > dokładny, ale wymaga trochę czasu i geodeta najczęściej sprawdza przed
    > pomiarem ile będzie dostępnych satelitów.

    Wiesz, te skubańce (amatorskie żeby nie było i to od dawna) czasami
    wręcz wracają do "domu", jak im się zasięg skończy i raczej nie robią
    tego na podstawie wyłącznie acc/żyro. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2022-06-24 21:35:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Jun 2022 16:39:49 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > taki INS maja ... przeciez zawsze sa tam jakies błędy
    > pomiarowe - nie całkują im sie takie błędy szybko ?

    Nie jestem w tym ekspertem (zbudowałem na razie jednego quada na
    oldschoolowym już opensourcowym librepilot) ale coś tam z tego
    liznąłem. W stabilizacji używam INS13 (z filtrami Kalmana). W skrócie
    jest to tak, że tak na prawdę INS13 działa ściśle ze wszystkimi
    sensorami (gyro+accel+baro+mag+GPS) w układzie 13 parametrowym
    (wymiarowym). Tu masz opis szczegółowy:

    https://librepilot.atlassian.net/wiki/spaces/LPDOC/p
    ages/15499281/INS13+-+GPS+Navigation

    Faktycznie "wisi" w miejscu ale jak go przepchniesz to delikatnie
    wróci do pozycji. Choć to wiszenie nie zawsze jest tak mega
    precyzyjne, czasami widać lekki dryft (~10cm).
    Mam też INS13Indor bez GPS ale tego nie testowałem (trochę strach
    mieszkanie zdemolować).
    Oczywiście można latać bez INS na samym komplementarnym algorytmie
    jak teraz lata młodzież na betaflight (accel+gyro) ale wtedy quad
    mocno dryftuje i trzeba nauczyć się to ręcznie kompensować. Zaletą
    tego jest brak upierdliwej kalibracji magnetometru, która nie jest
    "uniwersalna" zdarza się tak, że idziesz na to samo pole, w którym
    wczoraj mag działał a dziś świruje i trzeba go w tym samym miejscu
    kalibrować od nowa.

    Ogólnie bardzo ciekawy temat, niestety pl.rec.modelarstwo umarło i
    nie ma z kim o quadach gadać :(.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-06-25 14:38:24
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.06.2022 o 20:56, Irek.N. pisze:

> [...]
    > wręcz wracają do "domu", jak im się zasięg skończy i raczej nie robią
    > tego na podstawie wyłącznie acc/żyro. :)

    Ale wątek jest o stabilnym locie w zawisie. Do powrotu wystarczy
    dokładność kilku m.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 6. Data: 2022-06-25 16:09:10
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2022-06-24 o 20:56, Irek.N. pisze:
    > Wiesz, te skubańce (amatorskie żeby nie było i to od dawna) czasami
    > wręcz wracają do "domu"

    Wracają, ale dokładność jest raczej symboliczna. Co innego te z
    wbudowaną kamerą/kamerami. Nie chodzi o kamerę do nagrywania, tylko
    "nawigacyjną" właśnie. Dzięki temu potrafi to cudo wylądować na macie z
    literką H i pewnie korygować na małej wysokości dryft innych czujników.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa