  • 1. Data: 2022-06-22 10:56:10
    Temat: Program do analizy RLC potrzebny
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Zna ktoś program do analizy obwodów RLC, miałby działać tak: Rysuję
    obwód, zadaje parametry RLC i zakres częstotliwości a on w odpowiedzi
    rysuje charakterystykę Uwy=f(f)?
    To co znalazłem w necie średnio się nadaje :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2022-06-22 11:21:45
    Temat: Re: Program do analizy RLC potrzebny
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/06/2022 10:56, Jacek Maciejewski wrote:
    > Zna ktoś program do analizy obwodów RLC

    *spice.

    > , miałby działać tak: Rysuję

    Z tym troche kłopot. Nie da się opisać obwodu tekstowo?

    > obwód, zadaje parametry RLC i zakres częstotliwości a on w odpowiedzi
    > rysuje charakterystykę Uwy=f(f)?

    Powiniene dać radę:

    https://electronics.stackexchange.com/questions/4979
    0/simulation-of-band-pass-filter-rlc-in-ngspice

    > To co znalazłem w necie średnio się nadaje :)

    To zależy jakie masz oczekiwania. Jesli ma być edyor graficzny, to
    bardzo je ograniczasz.

  • 3. Data: 2022-06-22 11:29:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

> [...]
    > rysuje charakterystykę Uwy=f(f)?
    > To co znalazłem w necie średnio się nadaje :)
    A zwykła analiza AC w jakimś klonie Spice'a nie wystarczy?

  • 4. Data: 2022-06-22 11:55:17
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > rysuje charakterystykę Uwy=f(f)?
    > To co znalazłem w necie średnio się nadaje :)

    A co znalazłeś? Do prostych rzeczy używam prostego programu.
    https://youtu.be/C8wUUngmxew?t=79

  • 5. Data: 2022-06-22 11:56:01
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 22.06.2022 11:21, heby wrote:

    > *spice.

    > Z tym troche kłopot. Nie da się opisać obwodu tekstowo?
    No przecież w popularnym LTSpice można namalować schemat i zapuścić
    analizę AC, a następnie dodać do wykresu potrzebne sygnały.

    Ngspice to jest hardkor. Command line znaczy się. :-D

  • 6. Data: 2022-06-22 12:05:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/06/2022 11:56, JDX wrote:
    > No przecież w popularnym LTSpice można namalować schemat i zapuścić
    > analizę AC, a następnie dodać do wykresu potrzebne sygnały.

    Oczywiście, przeciez napisałem "ogranicza" a nie "uniemożliwia".

    > Ngspice to jest hardkor. Command line znaczy się. :-D

    Odwrotnie - analzia obwodów z użyciem języka spice daje:
    1) mozliwośc łatwego śledzenia zmian systemem kontroli wersji
    2) utrudnia grube pomyłki
    3) pozwala na automatyzację procesu projektowania (np: budowanie obwodu
    filtra i dobór współczynników za pomocą AI/genetyki/ML i funkcji celu).

    Co do 2) to znajomy pracował w latach 90 w firmie, gdzie uzywano
    graficznego spice (nie pamietam już co to było) na jakiejś stacji
    unixowej. Przestali go uzywac, jak po 3 miesiącach walki z jakimś
    problemem (symulacja co innego, obwód rzecywisty co innego) odkryli, że
    jeden z drutów ma dziurę i nie było tego widać na schemacie bo... był
    "minięty o piksel" podczas rysowania schematu.

    Nie mam zaufania do toolów graficznych, choć niewąpliwie jest w nich postęp.

  • 7. Data: 2022-06-22 12:06:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Jun 2022 10:56:10 +0200, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > rysuje charakterystykę Uwy=f(f)?
    > To co znalazłem w necie średnio się nadaje :)

    Spice we wszytkich odmianach?

    W tym i wersje online. Np

    https://www.partsim.com/simulator

    J.

  • 8. Data: 2022-06-22 12:32:49
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 22.06.2022 12:05, heby wrote:

> [...]
    > 3) pozwala na automatyzację procesu projektowania (np: budowanie obwodu
    > filtra i dobór współczynników za pomocą AI/genetyki/ML i funkcji celu).
    Mnie nie musisz przekonywać. Nie napisałem, że CLI jest gorsze, tylko że
    to hardkor. Znaczy się trzeba trochę więcej poczytać przed rozpoczęciem
    pracy. :-D

    Natomiast LTSpice to zwykły Spice z dodanym topornym edytorem schematów
    i bibliotekami elementów Lineara, Analoga i chyba już Maxima. Pliki
    schematów oraz odpowiadające im netlisty (w standardowym formacie
    Spice'a) przechowuje jako pliki tekstowe.

  • 9. Data: 2022-06-22 13:22:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Jun 2022 12:06:41 +0200, J.F napisał(a):

    > Spice we wszytkich odmianach?
    >
    > W tym i wersje online. Np
    >
    > https://www.partsim.com/simulator
    >
    > J.

    Wypróbowywuję i mam pytania:
    1. Jak zdefiniować element na którym chcemy mierzyć napięcie wyjsciowe?
    2. Jak zdefiniować źródło? Jest tam kilka możliwości od None do Noise.
    Kiedy wybiorę Sine to jak się to ma że w rzeczywistości to ma być sinus
    o zmienianej f w trakcie analizy? A przy tym wyborze definiuję jedną
    cz.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2022-06-22 13:31:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Jun 2022 13:22:42 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > Kiedy wybiorę Sine to jak się to ma że w rzeczywistości to ma być sinus
    > o zmienianej f w trakcie analizy? A przy tym wyborze definiuję jedną

    https://www.youtube.com/watch?v=SQB_hHJbRrY

    J.