  • 1. Data: 2021-08-06 23:50:15
    Temat: Dysk SSD i podział na partycje
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Trafił mi się dysk SSD. Chciałbym zainstalować system operacyjny.
    Zastanawiam się czy dzielić dysk na partycje i jeśli tak, to jak?

    Obawiam się, że jak zrobię stosunkowo małą partycję na pod windows to mi
    zapisy szybko doprowadzą taką partycję do stanu nieużywalności. Jak nie
    zrobię partycji, to będzie bałagan i pomieszanie danych użytkownika z
    danymi systemowymi.

    Czy są jakieś zalecane praktyki w tym aspekcie? Robić, nie robić, jak
    znaleźć jakieś sensowne wyjście? Dysk SSD o pojemności 1TB.

    JaceK

  • 2. Data: 2021-08-07 10:01:01
    Temat: Re: Dysk SSD i podział na partycje
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie zapomnij o provisioning, co zajmuje około 20% pojemności, resztę możesz pół na
    pół, chyba że od razu masz na D: dużo plików
    (zwykle video).

    -----

  • 3. Data: 2021-08-07 19:48:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-08-06 o 23:50, JaceK pisze:
> [...]
    >
    > Obawiam się, że jak zrobię stosunkowo małą partycję na pod windows to mi
    > zapisy szybko doprowadzą taką partycję do stanu nieużywalności. Jak nie

    Wear leveling tak nie działa. Liczy się wolne miejsce fizycznie na całym
    dysku.
    Zapisy będą dotyczyć wszystkich wolnych komórek po kolei aż dojdzie do
    końca i licznik całkowitych zapisów zwiększy się o 1. Wtedy wracamy do
    komórek na początek.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2021-08-07 20:10:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 6 Aug 2021 23:50:15 +0200, JaceK napisał(a):

    > Zastanawiam się czy dzielić dysk na partycje i jeśli tak, to jak?

    A jaki miałby z tego podziału wyniknąć pożytek? Jaki miałby być OS?
    Jakiego rodzaju dane i ile ich miałoby być przechowywane?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 5. Data: 2021-08-07 22:54:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:s8iPI.2121511$co68.814004@usenetxs.com>
    user JaceK pisze tak:

    > Trafił mi się dysk SSD. Chciałbym zainstalować system operacyjny.
    > Zastanawiam się czy dzielić dysk na partycje i jeśli tak, to jak?

    Robiłem kiedyś tak 50gb C, 25gb D, reszta świata E.
    Potem usuwałem C.

    Wsadzałem do kompa docelowego i instalowałem w81 na D, który sam
    tworzył 300mb i 100mb. Potem tworzyłem znowu C i instalowałem w10

    Teraz dowiedziałem się, że TrueCrypt chce małą partycję na początku to
    następny dysk ją dostanie. Może wiecie jak duża ma być? 20mb wystarczy?

    Wszystkie nowe dyski robię już jako GPT.

    Rodzinie tworzę partycję i zabieram literę.
    Kiedy popsują kompa mam tam kopię wszystkiego.

    --
    Piter

    mało zarabia ale żyje jak hrabia

  • 6. Data: 2021-08-08 00:46:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 610ec753$0$514$6...@n...neostrada.pl

    > Wear leveling tak nie działa. Liczy się wolne miejsce
    > fizycznie na całym dysku.

    To teoria, zaś moja praktyka jest chyba inna.

    Przed wieloma miesiącami skasowałem partycję 64W10, którą nadal mogę
    z powodzeniem odkasować, czyli nie została nadpisana. Tu dygresYja...
    Napisałem w innym miejscu, że AOMEI błyskiem odkasował wiele partycji,
    ale bez ich sygnaturek. Tymczasem teraz kasowanie i odkasowywanie nie
    pozbawia mnie sygnaturki, co parę razy sprawdziłem...

    > Zapisy będą dotyczyć wszystkich wolnych komórek po kolei aż dojdzie
    > do końca i licznik całkowitych zapisów zwiększy się o 1. Wtedy
    > wracamy do komórek na początek.

    Co więcej -- mam maluteńką partycję, którą skasowałem przed laty i którą
    nadal mogę odkasować z powodzeniem; jest ona pozostałość po czasach, gdy
    na Evo miałem GPT -- od bardzo długiego czasu mam MBR. Skasowanego miejsca
    nie przypisałem do innej partycji, bo była zbyt mała...

    -=-

    O ile od czasu skasowania 64W10 mogłem niewiele zapisać na dysku, o tyle
    od czasu skasowania małej partycji dysk został zapisany wielokrotnie, to
    znaczy zapisałem na dysku wielokrotność jego pełnej pojemności...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 7. Data: 2021-08-08 10:26:08
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-08 00:46, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > To teoria, zaś moja praktyka jest chyba inna.
    >
    > Przed wieloma miesiącami skasowałem partycję 64W10, którą nadal mogę
    > z powodzeniem odkasować, czyli nie została nadpisana.

    to oznacza tylko że sektory zawierające dane o tej partycji nie zostały
    z jakiegoś powodu nadpisane - ponieważ jednak zawierają też informacje o
    innych partycjach to nie ma to przyczyn sprzętowych a raczej softowe

    z tej to przyczyny kontroler odpowiedzialny za uśrednianie zapisów może
    nie uznawać tego miejsca za puste

  • 8. Data: 2021-08-10 11:24:33
    Od: "Roman S." <n...@...hate.spam>

    W dniu 06.08.2021 o 23:50, JaceK pisze:
    > Trafił mi się dysk SSD. Chciałbym zainstalować system operacyjny.
    > Zastanawiam się czy dzielić dysk na partycje i jeśli tak, to jak?

    Szkoły są różne, moja jest taka, żeby dzielić.
    Główny zysk jest taki, że możesz sobie przenieść Pulpit, Moje Dokumenty
    etc na osobną partycję i w przypadku padu systemu i awaryjnej
    reinstalacji od zera, najważniejsze rzeczy masz zabezpieczone i nie
    musisz się zastanawiać, co Ci poleci w kosmos razem z systemem.

    --
    Roman S.

  • 9. Data: 2021-08-11 17:04:21
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-08-10 o 23:28, Eneuel pisze:
    > "Eneuel Leszek Ciszewski" wyjaśnia, czym jest tutaj powodzenie...

    > Czyli przywrócić stan sprzed skasowania.
    >
    > Mogę odzyskać (odczytać) dane zapisane na partycji.
    >
    > Czyli nie ma mowy o napisaniu informacji...
    >
    > Skasowanie partycji nie uwolniło komórek...

    A od kiedy to usunięcie partycji z tablicy kasuje też dane?
    Usuwany jest wpis i pula jest uwalniana.
    Jak zaczniesz coś nagrywać to dopiero wtedy nastąpi nadpisywanie.

    Na HDD - po co tracić czas?
    Na SSD - po co tracić kolejne cykle TBW?

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2021-08-11 17:14:31
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 10.08.2021 o 23:28, Eneuel pisze:

    > Skasowanie partycji nie uwolniło komórek...

    Czyli prawidłowo.
    Przywróć tę partycję lub załóż w tym miejscu nową partycję, bez
    formatowania czy zakładania systemu plików.
    Teraz potraktuj tę partycję np. linuksowym narzędziem
    blkdiscard /dev/partycja

    A teraz spróbuj coś odzyskać...
    --
    Olek