  • 21. Data: 2021-08-15 10:54:38
    Temat: Re: Dysk SSD i podział na partycje
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-15, Kamil <n...@t...pl> wrote:

    > Co wręcz przeciwnie? Chyba lepiej wykończyć mały, tani dysk, niż drogi duży?

    Przepraszam Cię Drogi Kamilu, ale autentycznie, nie chce mi się tego
    przystępniej rozpisywać, dlatego podam tylko w skrócie: lepiej nie
    wykończyć dużego niż wykończyć mały.

    > Zresztą to nie nastąpi zbyt szybko. Widzę od pewnego czasu taką tendencję.
    > TeraGB potwór podzielony na pół. Na C system, a cała reszta na D. To mało
    > racjonalne, wręcz bezsensowne, nie nazywając tego mocniej. Nie propaguj
    > kretyńskich zachowań.

    Nie mam zamiaru. Z moim komentarzem nawet jakbym ponownie Cię zacytował
    będzie to miało jakiś walor dydaktyczny.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2021-08-26 22:37:52
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 12.08.2021 o 14:10, Eneuel pisze:
    > : Bo piszę niewygodna prawdę?

    To nie jest niewygodna prawda tylko problem z metodologią - usuń dane o partycji,
    dokonaj
    wielokrotnego zapisu na dysku i WTEDY sprawdź czy w jakimś sektorze uchowały się
    dane,
    najprawdopodobniej kontroler nie traktuje po prostu tego miejsca jako wolne, zrób to
    na
    najnowszym możliwym firmware bo być może producent skopał coś w oprogramowaniu
    kontrolera.

    Jeżeli wyjdzie ci to samo to udowodnisz że wear leveling w tym konkretnym dysku z
    jakiegoś
    powodu nie działa prawidłowo - nie uważałbym tego za "niewygodna prawdę" a raczej
    'smutny
    fakt' że konsument jest beta, a czasem alfa testerem.

  • 23. Data: 2021-09-17 19:19:23
    Od: Alsor ZL <a...@g...com>

    piątek, 6 sierpnia 2021 o 23:50:20 UTC+2 JaceK napisał(a):
    > Trafił mi się dysk SSD. Chciałbym zainstalować system operacyjny.
    > Zastanawiam się czy dzielić dysk na partycje i jeśli tak, to jak?
    >
    > Obawiam się, że jak zrobię stosunkowo małą partycję na pod windows to mi
    > zapisy szybko doprowadzą taką partycję do stanu nieużywalności. Jak nie
    > zrobię partycji, to będzie bałagan i pomieszanie danych użytkownika z
    > danymi systemowymi.
    >
    > Czy są jakieś zalecane praktyki w tym aspekcie? Robić, nie robić, jak
    > znaleźć jakieś sensowne wyjście? Dysk SSD o pojemności 1TB.
    >
    > JaceK

    raczej nie ma znaczenia.

    Można sobie oczywiście zrobić: C D E F...
    ale efekt będzie taki sam jak po utworzeniu katalogów: D E F, ... na C.

  • 24. Data: 2021-09-19 11:02:12
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 06.08.2021 o 23:50, JaceK pisze:

    > Obawiam się, że jak zrobię stosunkowo małą partycję na pod windows to mi
    > zapisy szybko doprowadzą taką partycję do stanu nieużywalności.

    Partycje są dla Usera i systemu operacyjnego. Soft dysku używa
    wszystkich komórek pamięci, nawet, jeśli założysz partycję na jego części

    > Czy są jakieś zalecane praktyki w tym aspekcie? Robić, nie robić, jak
    > znaleźć jakieś sensowne wyjście? Dysk SSD o pojemności 1TB.

    Ja dane trzymam na talerzowcu. SSD używam dla systemu operacyjnego,
    programów i danych, na których pracuję - np jakichś plików wideo, nie
    dzielę na partycje, choć też mam 1TB

  • 25. Data: 2021-09-19 12:24:10
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W niedzielę, 19.09.2021 o 11:02, zhbick napisał:

    > Ja dane trzymam na talerzowcu. SSD używam dla systemu operacyjnego,
    > programów i danych, na których pracuję - np jakichś plików wideo, nie
    > dzielę na partycje, choć też mam 1TB

    To powiedz jeszcze, ile sobie liczy backup-obraz partycji systemowej
    i gdzie zapisujesz ten obrazek. Że co? Że nie robisz backupów
    jednoterabajtowej partycji systemowej? Aha.

  • 26. Data: 2021-09-19 14:02:59
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-09-19 o 12:24, Collie pisze:

    > To powiedz jeszcze, ile sobie liczy backup-obraz partycji systemowej
    > i gdzie zapisujesz ten obrazek. Że co? Że nie robisz backupów
    > jednoterabajtowej partycji systemowej? Aha.

    Jak przed backupem wywala dane tymczasowe to raczej nie więcej
    niż obraz twojej partycji.

    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2021-09-19 15:13:17
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 19.09.2021 o 12:24, Collie pisze:

    > To powiedz jeszcze, ile sobie liczy backup-obraz partycji systemowej
    > i gdzie zapisujesz ten obrazek. Że co? Że nie robisz backupów
    > jednoterabajtowej partycji systemowej? Aha.

    Ciężko dokładnie określić, bo to zależy od projektów, nad którymi
    pracuję, ale wartość ta zwykle mieści się w przedziale od 60GB do 110GB.

    Obrazów system+soft mam mało, nie więcej, niż trzy (jeden w chmurze,
    jeden na zewnętrznym dysku, jeden na domowym serwerze) - gdyż
    postawienie wszystkiego od zera nie jest aż tak trudne, jak mogłoby się
    wydawać. Zdarzało się, że wolałem postawić czysty system.

    Co innego z danymi - te już są na tyle istotne, że istnieją w kilku
    kopiach fizycznie znajdujących się w różnych miejscach (Ba! Nawet
    różnych miejscowościach)

    Przepraszam, że mam aż terabajt miejsca na partycji systemowej... i za
    to, że czasem jeżdżę sam autem pięcioosobowym... i że szklanek mam
    więcej, niż liczba domowników+gości...

  • 28. Data: 2021-09-21 02:31:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Alsor ZL" 2...@g...c
    om

    : ale efekt będzie taki sam jak po utworzeniu katalogów: D E F, ... na C.

    + nie masz dużego wpływu na położenie pliku w katalogu, zaś partycja
    jest tam, gdzie ją zakładasz (w SSD nie ma to znaczenia)
    + katalogi muszą mieć takie same klastry; w partycjach może być różnie
    (NTFS zezwala ;) na małe klastry, ale z FAT różnie bywa)
    + pad partycji zabiera Ci dostęp do wszystkiego, co na tej partycji
    jest, ale niekoniecznie wpływa na inne partycje (może wpływać)
    + normalne partycje systemowe muszą być oddzielne -- na jednej
    nie można zapisać kilku systemów, chyba że w kombinowany sposób
    + są różne lokalne powody dzielenia na partycje (można chociażby
    szybko podmienić całą partycję, przestawiając same literki)

    - na jednej partycji możesz mieć 10GB wolnego, na innej 15GB, więc niby
    masz w sumie 25GB wolnego, ale pliku 18GB nie zapiszesz na tym wolnym
    (na SSD można szybko przesunąć wolne miejsce, ale mając straszliwego
    pecha można coś stracić)
    - im więcej partycji, tym trudniej je politerować (pod DOSem/WinDOSem
    było to niemal niemożliwe; pod WXP było trudne; pod W10 jest łatwe,
    ale zabiera chwilę czasu, gdy partycji jest sporo)

    Zapewne są też inne plusy i minusy [całki i różniczki?] partycjonowania...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 29. Data: 2021-09-24 20:07:54
    Od: Alsor ZL <a...@g...com>

    wtorek, 21 września 2021 o 03:44:50 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    >
    > + nie masz dużego wpływu na położenie pliku w katalogu, zaś partycja
    > jest tam, gdzie ją zakładasz (w SSD nie ma to znaczenia)

    a po co mi położenie (fizyczne) pliku, zwłaszcza pofragmentowanego?

    > + katalogi muszą mieć takie same klastry; w partycjach może być różnie
    > (NTFS zezwala ;) na małe klastry, ale z FAT różnie bywa)

    4KB wystraczy;
    sys FAT nie jest już używany - zbyt mała pojemność.

    > + pad partycji zabiera Ci dostęp do wszystkiego, co na tej partycji
    > jest, ale niekoniecznie wpływa na inne partycje (może wpływać)

    gdy coś padnie fizycznie (np. przetnie siekierą dysk), no to... nawet sam Bóg nic nie
    pomoże.

    > + normalne partycje systemowe muszą być oddzielne -- na jednej
    > nie można zapisać kilku systemów, chyba że w kombinowany sposób

    maszy virtualne realizują dowolne sprawy, np. windows 10 64 w win xp 32.

    > + są różne lokalne powody dzielenia na partycje (można chociażby
    > szybko podmienić całą partycję, przestawiając same literki)

    literki mogą adresować cokolwiek, np. katalogi, zamiast partycji.

> [...]
    > masz w sumie 25GB wolnego, ale pliku 18GB nie zapiszesz na tym wolnym
    > (na SSD można szybko przesunąć wolne miejsce, ale mając straszliwego

    mogę sobie realokować, poprzesuwać partycje.

    pierdzenie też ma swoje wady i zalety.

  • 30. Data: 2021-09-26 00:09:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 wrz 2021 o 20:07, Alsor ZL pisze:

    > a po co mi położenie (fizyczne) pliku, zwłaszcza pofragmentowanego?

    Jakkolwiek pofragmentowany, nie wystaje poza partycję.
    Na początku HDD jest najszybszy.

    > 4KB wystraczy;
    Mam nawet 512B.
    Kiedyś podzieliłem dysk pod WinDOSem tylko z powodu klastrów.
    Filmy były na dużych -- ikony na małych...
    > sys FAT nie jest już używany - zbyt mała pojemność.

    > gdy coś padnie fizycznie (np. przetnie siekierą dysk),
    > no to... nawet sam Bóg nic nie pomoże.

    Uszkodzenia zapisu są znacznie częstsze niż siekierne.

    > maszy virtualne realizują dowolne sprawy, np. windows 10 64 w win xp 32.

    Są: szybkie, bezpieczne, bezproblemowe... ;)

    > literki mogą adresować cokolwiek, np. katalogi, zamiast partycji.

    Kopia katalogu z simlinkami jest czymś innym niż
    partycji z simlinkami...

    > mogę sobie realokować, poprzesuwać partycje.

    Jest to ryzykowne i w wypadku HDD czasochłonne
    a w wypadku SSD -- kosztowne...

    > pierdzenie też ma swoje wady i zalety.

    Owszem, ale te zalety raczej nie dotykają zapisu na dysku...

    --