  • 41. Data: 2020-09-24 16:16:04
    Temat: Re: Działanie klimatyzacji
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:539a09d4-c268-438b-a225-74478674a6bcn@g
    ooglegroups.com...
    czwartek, 24 września 2020 o 15:01:15 UTC+2 J.F. napisał(a):

    >Widzę JF że zalapales żywca na trolowanie. Ciekawe czy się przyjmie i
    >kiedy zaskoczy że go w chuja robisz?

    Czemu ?
    Faktem jest, ze lodowki nawet dzis pobieraja jakis straszny prad
    rozruchowy. Moze nie wsystkie, ale duzo.

    A w starych lodowkach widziales ten kondensator ?

    Przy czym jak to czesto - dobre i sprawdzone rozwiazanie jest czesto
    kopiowane przez wielu producentow.
    Az ktos nie zrobi jeszcze lepszego ...

    J.

  • 42. Data: 2020-09-24 17:48:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-24 o 16:16, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > A w starych lodowkach widziales ten kondensator ?
    >
    > Przy czym jak to czesto - dobre i sprawdzone rozwiazanie jest czesto

    W większych systemach chłodniczych nie opłaca się wyrównywać ciśnienia,
    więc kompresory muszą przy starcie poradzić sobie z większymi oporami.
    Robi się to na rozmaite sposoby.
    Jak ktoś ciekawy to tu znajdzie stosowane metody:

    http://constructionmanuals.tpub.com/14259/css/Single
    -Phase-Hermetic-Motors-294.htm

    WM

  • 43. Data: 2020-09-24 18:14:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2020 14:03, Queequeg wrote:
    > Opisz dokładnie objawy i odczyty, może ktoś coś wymyśli.

    R410a. Osiąga ciśnienie na kompresji 600psi, 42kg/cm2. I działa w tym
    momencie zabezpieczenie. Problem w tym że dzieje się to relatywnie
    szybko (naście minut pracy) i ciśnienie podczas pracy jest bardzo blisko
    tego magicznego miejsca.

    Hipotezy:
    a) za dużo czynnika
    b) za słaby odbiór ciepła
    c) tak ma być, to zabezpieczenie jest uszkodzone

    Najważniejsze co mnie interesuje to jakie są standardowe ciśnienia na
    wyjsciu kompresora z czynnikiem R410a, bo o ile wiem, są mało zależne od
    typu urządzenia, a raczej powiązane z czynnikiem. I jaki wpływ to
    ciśnienie ma na COP (np. czy naprawdę muszą pracować tak blisko granicy
    bezpieczeństwa).

    Moja hipoteza jest taka że w urządzeniu uszkodzony jest układ mierzący
    ciśnienie i nie odcina mocy do silnika odpowiednio wcześnie. Czyli winę
    ponosi regulator, bo nie reguluje/moduluje mocą silnika w okolicy 40kg/cm2.

    W/g drużyny śrubunków, to wina za małego przepływu czynnika.

    W/g internetu to wszystko, włacznie z krasnoludkami.

    Wyłaczenie urządzenia oczywiście jest problemem, bo już nie wstaje
    samoczynnie.

  • 44. Data: 2020-09-24 19:09:50
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-24 o 18:14, heby pisze:

> [...]
    > a) za dużo czynnika
    > b) za słaby odbiór ciepła
    > c) tak ma być, to zabezpieczenie jest uszkodzone

    Dorzucę jako częstą przyczynę, przytkaną kapilarę.
    O to bardzo łatwo przy niefortunnym jej lutowaniu.
    Ponadto jeżeli wilgoć znajdzie się w układzie to zamarza i zatyka
    kapilarę (np. zbyt stary filtr odwadniacz).

    WM

  • 45. Data: 2020-09-24 19:28:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >momencie zabezpieczenie. Problem w tym że dzieje się to relatywnie
    >szybko (naście minut pracy) i ciśnienie podczas pracy jest bardzo

    A kiedys bylo lepiej, czy to nowa instalacja ?

    >b) za słaby odbiór ciepła
    >c) tak ma być, to zabezpieczenie jest uszkodzone

    A temperatury po obu stronach jakie sa ?
    Bo moze tak ma byc. Zakladam ze czynnik przy tym cisnieniu sie
    skrapla, zabezpieczenie dziala, wiec moze zawor rozprezny za malo
    upuszcza ?

    >Najważniejsze co mnie interesuje to jakie są standardowe ciśnienia na
    >wyjsciu kompresora z czynnikiem R410a, bo o ile wiem, są mało zależne
    >od typu urządzenia, a raczej powiązane z czynnikiem.

    Ja tam nie wiem, ale dane mowia, ze temperatura krytyczna 71.8C,
    cisnienie krytyczne 48.9 bar.

    Pracuje blisko parametrow krytycznych, czyzby za wysoka temperatura
    skraplacza ?

    Co to - chlodziarka czy pompa ciepla ?

    >I jaki wpływ to ciśnienie ma na COP (np. czy naprawdę muszą pracować
    >tak blisko granicy bezpieczeństwa).

    Ja tam nie wiem, ale z teorii termodynamiki - im mniejsza roznica
    temperatur, tym COP wieksze.
    A z praktyki to ponoc rozne czynniki maja dodatkowy wplyw - np im
    wieksze cisnienie, tym pompa wiecej pompuje za jednym machnieciem.

> [...]
    >mierzący ciśnienie i nie odcina mocy do silnika odpowiednio wcześnie.
    >Czyli winę ponosi regulator, bo nie reguluje/moduluje mocą silnika w

    A jest taki uklad ? Bo jesli powinien odcinac przy 40bar, a wychodzi
    42 ... to faktycznie kiepsko dziala.

    >W/g drużyny śrubunków, to wina za małego przepływu czynnika.

    Niewatpliwie jakby byl duzy, to by pompa nie wydolila i takiego duzego
    cisnienia nie dala rady zrobic.

    >W/g internetu to wszystko, włacznie z krasnoludkami.

    A bywa, szczegolnie jak masz zapetlony uklad sterowania i nie wiadomo,
    gdzie prawdziwa przyczyna.

    >Wyłaczenie urządzenia oczywiście jest problemem, bo już nie wstaje
    >samoczynnie.

    przerobic automatyke, aby wstawal :-)

    J.

  • 46. Data: 2020-09-24 19:34:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]

    > momencie zabezpieczenie. Problem w tym że dzieje się to relatywnie
    > szybko (naście minut pracy) i ciśnienie podczas pracy jest bardzo blisko

    Z tego wykresu odczytasz temperaturę dla ciśnienia wrzenia.
    Dla 40 bar to jest jakieś 60? C .
    https://docplayer.pl/docs-images/25/5367820/images/1
    72-0.jpg

    WM

  • 47. Data: 2020-09-24 20:46:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2020 19:28, J.F. wrote:
    > A kiedys bylo lepiej, czy to nowa instalacja ?

    Nowa. Czynnik w ilości fabrycznej.

    > A temperatury po obu stronach jakie sa ?

    Nie mam odczytu temperatur czynnika.

> [...]
    > cisnienie krytyczne 48.9 bar.
    > Pracuje blisko parametrow krytycznych, czyzby za wysoka temperatura

    Jak mówie, nie mam, poza ciśnieniami, dostepu do temperatury czynnika
    lub ekwiwalentu. Wymiennik ciepła dostarcza wodę o temperaturze 55C.

    > Co to - chlodziarka czy pompa ciepla ?

    Pompa.

    > A jest taki uklad ?

    W/g schametu jest. Ale jak by był słyszałbym modulację pracyy silnika
    sprężarki w okolicy 40kg/cm2. A nie słyszę. Od napiernicza na max, cyk i
    tyle.

    > Niewatpliwie jakby byl duzy, to by pompa nie wydolila i takiego duzego
    > cisnienia nie dala rady zrobic.

    Mówa o "czynniku" czyli w tym wypadku glikolu, troche źle napisałem.

    > przerobic automatyke, aby wstawal :-)

    Lutownica mnie świerzbi :D Ale to jest "nowe". W zasadzie nie wolno mi
    nawet zdjać panelu.

  • 48. Data: 2020-09-24 20:48:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2020 19:34, WM wrote:
    > Z tego wykresu odczytasz temperaturę dla ciśnienia wrzenia.
    > Dla 40 bar to jest jakieś 60? C .
    > https://docplayer.pl/docs-images/25/5367820/images/1
    72-0.jpg

    O widzisz, to jest coś. Niestaty jakośc fatalna, z czego jest ten obrazek?

  • 49. Data: 2020-09-24 22:23:33
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-24 o 20:48, heby pisze:
    72-0.jpg

    > O widzisz, to jest coś. Niestaty jakośc fatalna, z czego jest ten obrazek?

    Z programu Solkane.
    Jest dostępny za free.
    Tu znajdziesz prezentację i namiary:
    https://youtu.be/JZkFzVvHEZk