  • 1. Data: 2020-11-27 14:08:09
    Temat: Dziwna sprawa z BIOS-em.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W pewnym kompie ( Dell Precision 490 w oryginalnym kształcie) jest
    problem z napędem DVD. Popatrzcie na obrazek:
    https://www.szybkiplik.pl/7MEuYcbLNN
    W jednej linijce widać że na wejściu 2 jest podłączony napęd DVD. A dwie
    linijki niżej pisze że napęd nie jest znaleziony. Bios utyka na
    problemie i trzeba go popchnąć F1.
    Dalej, oczywiście system operacyjny startuje i napęd w nim jest widoczny
    i działa. No to jak zrobić żeby bios nie wydziwiał ze istniejący napęd
    jest nieistniejący? :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 2. Data: 2020-11-27 14:49:32
    Temat: Re: Dziwna sprawa z BIOS-em.
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 27 Nov 2020 14:08:09 +0100
    doszła do mnie wiadomość <137sk6ghn1vdo$.1wk1arldt7vks$.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :
> [...]
    >Dalej, oczywiście system operacyjny startuje i napęd w nim jest widoczny
    >i działa. No to jak zrobić żeby bios nie wydziwiał ze istniejący napęd

    Zmienić w biosie kolejność bootowania lub wyłączyć bootowanie z CD?

  • 3. Data: 2020-11-27 15:25:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2020 14:49:32 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
    napisał(a):

    > Zmienić w biosie kolejność bootowania lub wyłączyć bootowanie z CD?

    Spędziłem z godzinę dłubiąc intensywnie w biosie. Takie kombinacje jak
    załadowanie wartości domyślnych, zmiana kolejnosci butowania, włączenie
    czy wyłączenie poszczególnych złącz SATA zostały wypróbowane.
    To komp "serwerowy", z rozbudowanym biosem. Do tej pory takiego biosu
    nie widziałem.
    A niedawno, jakieś dwa tyg. temu, ten komp nie miał tej usterki :)
    Wylądował u mnie do naprawy. Okazało się że szwankuje chłodzenie
    grafiki. Naprawiłem to ale grzebnąłem coś w biosie. Co konkretnie, nie
    wiem, może załadowalem rutynowo domyślne wartości :) I dziś gość zgłosił
    mi niedziałający napęd, zauważył to bo przyszło mu odczytać płytkę. Stan
    teraz jest taki że albo włączę w biosie napęd i widać go w OS-ie lecz
    mam stop na F1 albo wyłączę ten napęd, bios się nie zatrzymuje ale
    oczywiście w OS-ie napędu nie ma.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2020-11-27 17:21:33
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 27/11/2020 13:08, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > Dalej, oczywiście system operacyjny startuje i napęd w nim jest widoczny
    > i działa. No to jak zrobić żeby bios nie wydziwiał ze istniejący napęd

    Może spróbuj przełączyć tryb pracy kontrolera, do którego dołączony jest
    CD-ROM, z AHCI na IDE. O ile to możliwe w tym BIOS-ie, rzecz jasna.
    Chyba że już pracuje w trybie IDE, wtedy nie wiem.

    --
    MF

  • 5. Data: 2020-11-27 19:11:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2020 16:21:33 +0000, MF napisał(a):

    > Może spróbuj przełączyć tryb pracy kontrolera, do którego dołączony jest
    > CD-ROM, z AHCI na IDE. O ile to możliwe w tym BIOS-ie, rzecz jasna.
    > Chyba że już pracuje w trybie IDE, wtedy nie wiem.

    Rozglądałem się za czymś takim ale jakoś nie znalazłem. Płyta główna
    prawdopodobnie nie ma złącz IDE, wyłącznie SATA więc może i opcji IDE
    nie ma w biosie. Trudność polega na tym że nie mam teraz dostępu do
    kompa :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 6. Data: 2020-11-27 19:38:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    prawdopodobnie nie ma złącz IDE, wyłącznie SATA więc może i opcji IDE
    nie ma w biosie. Trudność polega na tym że nie mam teraz dostępu do

    PS. Tu jest opis opcji biosu (od 15 strony):
    https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esup
    rt_desktop/esuprt_dell_precision_workstation/precisi
    on-490-dt_user%27s%20guide_en-us.pdf
    Może ktoś dojrzy tam możliwość włączenia trybu IDE dla danego złącza
    SATA. Albo jakąś inną potencjalnie pożyteczną opcję :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 7. Data: 2020-11-27 19:52:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    Może ktoś dojrzy tam możliwość włączenia trybu IDE dla danego złącza
    SATA. Albo jakąś inną potencjalnie pożyteczną opcję :)

    PS2. Sekcja DRIVES, opcja SATA operation, To chyba tu trzeba grzebnąć,
    nie?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 8. Data: 2020-11-27 21:09:42
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 27/11/2020 18:52, Jacek Maciejewski wrote:
    > PS2. Sekcja DRIVES, opcja SATA operation, To chyba tu trzeba grzebnąć,
    > nie?

    Yhy, właśnie tam bym spróbował ustawić Autodetect/ ATA. Jak nie pomoże,
    to w tym samym miejscu bym następnie spróbował ustawić Combination.

    Możliwość # 2 - to nie naprawa, ale ukrycie problemu, takie klasyczne
    zamiecenie pod dywan. W sekcji POST Behavior jest opcja Keyboard Errors.
    Jak ją ustawisz na Do Not Report, to BIOS nie powinien się zatrzymać i
    czekać na F1.

    Powodzenia. I może tym razem zapisuj sobie, co zmieniałeś i jakie było
    ustawienie wyjściowe :-)

    --
    MF

  • 9. Data: 2020-11-27 21:29:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2020 20:09:42 +0000, MF napisał(a):

    > Powodzenia. I może tym razem zapisuj sobie, co zmieniałeś i jakie było
    > ustawienie wyjściowe :-)

    Dzięki :) Jak sprawa się skończy w sensownym terminie, to dopiszę tu na
    czym stanęło.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 10. Data: 2020-11-28 10:48:14
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    "Jacek Maciejewski" wrote in message
    Dnia Fri, 27 Nov 2020 20:09:42 +0000, MF napisał(a):

    > Dzięki :) Jak sprawa się skończy w sensownym terminie, to dopiszę tu
    > na czym stanęło.

    Wiesz.. nie spiesz się. Nawet jak odpiszesz w tym wątku w 2022 roku, to i
    tak pewnie będzie na jednym z pierwszych miejsc do przeczytania ;-)

    --
    Gabriel Zastawnik