  • 31. Data: 2022-10-14 02:12:59
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony w zbiorniku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wlasnie mi sie cos zatkalo, i buczenie zwalnialo az stawalo.
    > Nie wiem - bimetal wylaczal po pewnym czasie, czy mikroprocesor.
    > A moze uplynal wlasciwy czas na napelnienie filizanki ...

    > Jakis jest. W urzadzeniu za 3000 zl moze juz niewielki.
    >
    > Rozne sa przeplywomierze. Ale niektore kosztuja ponad 3k zl :-)

    Takie proste przepływomierze to kilka złotych. Z tym, że oczywiście
    coś by się zdało bardziej niezawodnego. Jakbym miał koncepcyjnie
    projektowac, to zrobiłbym pojemnościowy zliczające np. krople, albo może
    i wystarczyłby mechanczny - taki wiatraczek z osią niezanurzoną w
    płynie, co dawałoby odporność na kamień. Raczej drogo by nie wyszło.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2022-10-14 09:13:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Oct 2022 22:45:08 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    >>> http://www.spaw-serwiscz.pl/pub/CEME,%20ULKA%20-%20p
    ompy%20solenoidowe.pdf

    > Przy moich zdecydowanie pompy nie stają. Jak jest duże ciśnienie lub
    > mały przepływ, robi się ciszej, ale buczenie ciągle jest i raczej z

    A tu przeplyw spadl do zera.

    > podobną częstorliwością. Podejrzewam, że pompy cały czas pracują. To
    > zresztą jest płynne przejście - nie zatyka się nigdy zerojedynkowo, a
    > dopiero w momencie gdy woda dotrze do "infuser'a" lub kapsułki.

    Tak jakos to bylo - pare sekund pracy, coraz wolniej/ciszej, az w
    koncu brak cisnienia.
    Wylaczam, wlaczam - teraz juz sekunda pracy ...

    > Obstawiam, że to ciszej wynika z mniejszej amplitudy ciśnienia.

    Oraz z mniejszej amplitudy ruchu tloka.

    J.

  • 33. Data: 2022-10-14 11:12:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Oct 2022 09:13:55 +0200, J.F napisał(a):

> [...]
    > koncu brak cisnienia.
    > Wylaczam, wlaczam - teraz juz sekunda pracy ...

    Wszystkie pompy, jakie widziałem - począwszy od najstarszych ekspresów
    kolbowych Krupsa i Zelmera z początku lat 90-tych do współczesnych
    full-automatów Saeco, Nivony itp - mają pompę napędzaną za pomocą
    elektromagnesu. Rdzeń porusza się, jak jest napięcie. Czyli w pewnym
    uproszczeniu rdzeń jest popychany z pewną siłą z częstotliwością sieci, jak
    w elektromagnetycznej maszynce do golenia. Jeśli przepływ jest swobodny, to
    długość suwu rdzenia jest większa. Jak ciśnienie rośnie, czyli de facto
    rośnie opór dla rdzenia, to ten posuwa się w mniejszym zakresie, aż do
    zatrzymania. Brzęczenie słychać, ale inaczej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 34. Data: 2022-10-14 12:48:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-14, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rośnie opór dla rdzenia, to ten posuwa się w mniejszym zakresie, aż do
    > zatrzymania. Brzęczenie słychać, ale inaczej.

    Czyli nici z kontroli ilości cieczy taką pompą.

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2022-10-14 15:45:37
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Czyli nici z kontroli ilości cieczy taką pompą.

    Zwykle w ekspresie jest przepływomierz, taki banalny, skrzydełkowy.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 36. Data: 2022-10-14 23:29:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Oct 2022 15:45:37 +0200, PeJot napisał(a):

    > Zwykle w ekspresie jest przepływomierz, taki banalny, skrzydełkowy.

    Jest sobie bardzo stary już model (i bardzo prymitywny = prosty) Zelmer
    13Z011. On ma przepływomierz. Ale ma też ciekawą funkcję - jak się
    wcześniej zatrzyma kawę, to pokazuje w mililitrach, ile kawy zdążył
    naprodukowć.

    Wszystkie aktualne ekspresy, które mam ja, brat i rodzina (czyli m.in.
    Krups, Zelmer, Philips, Saeco, Jura) wylewają tyle samo kawy bez względu na
    stopień zmielenia - czyli bez względu na czas wylewania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 37. Data: 2022-10-15 01:18:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-14, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Krups, Zelmer, Philips, Saeco, Jura) wylewają tyle samo kawy bez względu na
    > stopień zmielenia - czyli bez względu na czas wylewania.

    No właśnie stąd ta cała dyskusja, bo klarownie wszystkie chyba mierzą. A
    jak to jest taki prosty skrzydełkowy to trochę się dziwie jak to to
    mierzy np. przy pojedyńczym espresso w momencie gdzie coś łatwo nie
    idzie, czyli przy malutkich przepływach. Ale może i jest to taki prosty
    przepływomierz, bo mi, po paru miesiącach nie używania Nespresso zaczał
    właśnie coś szwankować z ilością. Przy czym dość szybko się sam
    "naprawił", więc może pojawił się tam kamień a potem zaschło. Z drugiej
    strony, kamień to chyba by spowodował brak impulsów, a on mi lał za
    mało.

    https://coffeemachineparts.uk.com/index.php/coffee-m
    achine-parts/nespresso-spare-parts/product/nespress-
    coffee-machine-flow-meter
    Klarownie łopatkowy, choć to nie ten model.
    Pewnie nie potrzebnie wymyślam.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2022-10-15 09:06:01
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 14.10.2022 o 23:29, Adam pisze:

> [...]
    > Krups, Zelmer, Philips, Saeco, Jura) wylewają tyle samo kawy bez względu na
    > stopień zmielenia - czyli bez względu na czas wylewania.

    Jedną z funkcji tego przepływomierza jest przypomnienie userowi o
    konieczności odkamienienia.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza