  • 1. Data: 2023-06-08 17:15:57
    Temat: Elektrociekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    Jak se odłączysz akumulator (ten zwykły nietrakcyjny) to za szustym
    razem moduł styczników do wymiany (zapewne w ASO;). Ciekawe co jak się
    po prostu aku skończy.

    https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
    k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper
    ta
    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 2. Data: 2023-06-08 17:19:59
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 17:15, Shrek wrote:
> [...]
    > po prostu aku skończy.
    >
    > https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
    k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper

    "[...]Kiedy są one zamknięte, a odepniemy akumulator 12V, dojdzie do
    tzw. gorącego otwarcia styczników. Otworzą się one, ale w czasie, kiedy
    przez styczniki płynie prąd, więc jest to porównywalne np. z przecięciem
    przewodu pod napięciem.[...]

    Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
    akumualtor w trakcie jazdy?

  • 3. Data: 2023-06-08 17:46:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 8.06.2023 o 17:19, heby pisze:

> [...]
    > przewodu pod napięciem.[...]
    >
    > Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina

    Nie musi być jazda, tam dalej wyjaśnia że moduł falownika jest jeszcze
    przez minutę włączony po wyłączeniu 'zapłonu'. Trzeba czekać aż stycznik
    sam puści, rozłączenie aku 12V wcześniej powoduje 'gorące' wyłączenie
    stycznika i te są ograniczone do 5, za 6 razem stycznik się nie włączy i
    auto nie pojedzie.
    Co ciekawe stanu tego nie można podejrzeć, czyli ile tych
    awaryjnych/gorących wyłączeń było, klawo jak cholera :)

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-06-08 17:59:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2023 o 17:19, heby pisze:

> [...]
    > przewodu pod napięciem.[...]
    >
    > Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina

    Może po prostu akku pójść się paść, może być jakaś awaria elektyki,
    cokolwiek - właśnie dlatego wydaje się to rozsądne - nie ma napięcia
    "sterującego" odłaczasz napęd. Być może robi to również jak stwierdzi
    jakąś awarię (niekoniecznie krytyczną) w "układzie sterowania". I jest
    to w sumie rozsądne - jak coś idzie nie tak, to wyłączyć napęd. Tylko
    robienie tego na chama i liczenie każdego takiego rozłaczenia jako "hot
    disconect" niezaleśnie od prądu jest głupie (albo i nie - jak
    konkurencja robi tak samo i można na tym zarobić;))

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 5. Data: 2023-06-08 18:41:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 17:46, Janusz wrote:
    > Nie musi być jazda, tam dalej wyjaśnia że moduł falownika jest jeszcze
    > przez minutę włączony po wyłączeniu 'zapłonu'.

    I co on zasila, że płyną jakieś istotne prądy po stronie HV?

    > Trzeba czekać aż stycznik
    > sam puści, rozłączenie aku 12V wcześniej powoduje 'gorące' wyłączenie

    Własnie pytam co to jest to gorące wyłaczenie. Ja rozumiem, że rozpięcie
    1kA to może być gorące. Ale czy w momencie, jak samochód stoi, to by nie
    odpinamy tam jakiś mA?

  • 6. Data: 2023-06-08 18:44:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 17:59, Shrek wrote:
    > Może po prostu akku pójść się paść

    Tu nic nie piszą o awarii. Piszą o "gorących" wyłaczeniach stycznika, a
    mi nijak nie wychodzi, aby ten stycznik HV cokolwiek istotnego rozpinał
    w momencie, kiedy masz otwartą maskę i grzebiesz pod nią. On rozpina
    samo napięcie na śladowym prądzie. To potrafi zrobić każdy stycznik, ze
    sklepu ze stycznikami, tysiące razy.

  • 7. Data: 2023-06-08 19:02:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 8.06.2023 o 18:41, heby pisze:

    > I co on zasila, że płyną jakieś istotne prądy po stronie HV?
    Też nie wiem, chyba że chodzi o przetwornicę co ładuje aku 12, bo dalej
    piszą że przy wyłączonym styczniku aku12 nie jest ładowany.

    > Własnie pytam co to jest to gorące wyłaczenie. Ja rozumiem, że rozpięcie
    > 1kA to może być gorące. Ale czy w momencie, jak samochód stoi, to by nie
    > odpinamy tam jakiś mA?
    Dokładnie, tyle że może ta przetwornica (co wyżej o niej piszę) trochę
    ciągnie i to wystarczy żeby łuk w styczniku pociągnąć, bo innego
    wytłumaczenia nie widzę.
    Ale to też świadczy o bardzo marnym sprzęcie że kilka wyłączeń go
    niszczy, dla równowagi wyłącznik ppoż PV musi rozłączyć też te kilka
    amper i 1000V i podają trwałość dla takich na 1500 wyłączeń.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2023-06-08 19:10:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2023 o 18:41, heby pisze:

    > Własnie pytam co to jest to gorące wyłaczenie. Ja rozumiem, że rozpięcie
    > 1kA to może być gorące. Ale czy w momencie, jak samochód stoi, to by nie
    > odpinamy tam jakiś mA?

    Nie płyną. Po prostu trzeba by w sofcie napisać warunek że hot to od
    dajmy na to 200A w górę. Ale ktoś nie napisał bo coś tam. A teraz się
    zastanawiają czy to bag czy ficzer - w końcu można zarobić;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 9. Data: 2023-06-08 19:15:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2023 o 18:44, heby pisze:

    > Tu nic nie piszą o awarii.

    Bo na razie wypłynął temat akumulatora. Sam przyznasz że "hot
    disconnect" miałby wiecej sensu jakby odcinał napęd bo się "ECU" wysypał
    niż jak wyjmiesz akumulator na parkingu:P

    > Piszą o "gorących" wyłaczeniach stycznika, a
    > mi nijak nie wychodzi, aby ten stycznik HV cokolwiek istotnego rozpinał
    > w momencie, kiedy masz otwartą maskę i grzebiesz pod nią.

    Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że policzył.
    Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?

    > On rozpina
    > samo napięcie na śladowym prądzie. To potrafi zrobić każdy stycznik, ze
    > sklepu ze stycznikami, tysiące razy.

    Oczywiście że tak - ale "koniu pan tłumacz!" nie pojedzie i jusz:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-06-08 19:22:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/06/2023 19:02, Janusz wrote:
    > Też nie wiem, chyba że chodzi o przetwornicę co ładuje aku 12, bo dalej
    > piszą że przy wyłączonym styczniku aku12 nie jest ładowany.

    Hmmm, to samo z siebie nie ma sensu - wymiana akumulatora podczas
    ładowania może wygenerować interesujace efekty akustyczno-termiczne.
    Ludzie są przyzwyczajeni, że jak wyłączą zapłon, nic się już nie ładuje.

    W dodatku ekspert ma na ten temat inne zdanie:

    "[...]Aby mieć więc 100-procentową pewność, należy podłączyć do
    akumulatora 12-woltowego multimetr (czyli miernik elektryczny) i ustawić
    go na pomiar napięcia. Po wyłączeniu zapłonu należy obserwować wskazania
    multimetru - napięcie będzie spadać. Kiedy styczniki się otworzą,
    napięcie zacznie rosnąć do wartości odpowiadającej napięciu akumulatora
    12V, a nawet nieco wyższej, kiedy akumulator zacznie zasilać
    poszczególne obszary. To jest moment, kiedy można go bezpiecznie dla
    samochodu odłączyć.[...]"

    Inymi słowy jest dokładnie odwrotnie. Po wyłączeniu zapłonu aku 12V nie
    dość, że nie jest ładowany, to jeszcze coś intensynie konsumuje prąd.

    Ale fakt, że na akku napięcie będzie rosnąc bo "zacznie zasilać
    poszczególne obszary" daje mi nadzieję, że to taki ekspert jak z
    Morawieckiego premier.