  • 11. Data: 2023-01-24 20:16:42
    Temat: Re: FreeRTOS + lwIP + HTTPD - zawieszenie po wejściu na stronę
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 24 Jan 2023 11:07:40 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > już próbowałem zwiększać przydziały pamięci do dość znacznych
    > wartości,

    No ale co, nie ma możliwości zdebugowania w którym miejscu kodu się
    zatrzymuje?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2023-01-24 20:34:11
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.01.2023 23:45, Atlantis wrote:

    > Problemy zaczynają się dopiero wtedy, gdy próbuję wysłać sekwencję "GET
    > " (spacja na końcu) + pusta linia. Wtedy już płytka traci połączenie z
    > siecią. Tak samo wygląda oczywiście sytuacja, jeśli próbuję np "GET
    > /index.htm HTTP/1.1".
    >
    > Jakiś pomysł co może odpowiadać za taki stan rzeczy?

    Czyli httpd nic nie zwraca - najwyraźniej ma problem z wysłaniem
    czegokolwiek.
    Podejrzewałem jeszcze jakiś krzak w danych strony - jakiś niedozwolony
    znak czy po prostu niemożliwość odczytania tych danych... ale wtedy 404
    powinien zwracać bez problemu... no chyba że on sprawdza czy ma coś
    takiego do wysłania, próbuje odczytać i dup.

    > W przypadku zdrowej płytki wysłanie "GET " + pusta linia skutkuje po
    > prostu zwróceniem błedu 404.

    No właśnie, w a w przypadku innych śmieci ta zdrowa wyrzuca bad request
    400 czy też tylko się rozłącza?

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2023-01-24 21:05:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2023 20:15, Marek wrote:
    .
    > Na stosie MLA mam urządzenia mission  critical obsługujące procesy
    > produkcyjne chodzące 24h już z 8 lat non stop, nie wyobrażam sobie by
    > urządzenie miało niestabilny stos wieszając się i wstrzymując/zaburzając
    > produkcję. Nie  wspominajac o mało poważnych pierdołach typu
    > inteligentny dom.

    Już od paru lat stosuję w swoich projektach sos MLA i mam podobne
    obserwacje. Urządzenia działające 24/7 właściwie nigdy same z siebie nie
    gubiły połączenia ani się nie zawieszały.
    Od jakiegoś czasu stosuję też ESP8266/ESP32, gdzie pod maską również
    siedzi lwIP. I tutaj także stabilność wygląda bardzo dobrze. Jeden ze
    swoich starszych projektów przeniosłem z tandemu PIC32+ENC28J60 na
    ESP8266. Doświadczenia z korzystania były bardzo zbliżone - płytka
    działała nieprzerwanie tygodniami (albo i miesiącami) podczas testów.
    Zawieszeń albo niestabilności nie zauważyłem.

    STM32 w zastosowaniach sieciowych używam od niedawna. Projekt z którym
    mam problemy jest drugą płytką tego rodzaju. Ta pierwsza zachowywała się
    stabilnie. Dopiero teraz trafiłem na ten problem.

    Dlatego jednak podejrzewam, że możliwości są dwie:
    - Ja zrobiłem coś nie tak i teraz muszę znaleźć przyczynę (najbardziej
    prawdopodobne).
    - Za wadliwe działanie odpowiada fragment kodu wygenerowany przez
    STM32CubeMX, wtedy będę musiał go znaleźć i naprawić.

  • 14. Data: 2023-01-24 21:20:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2023 20:34, Mirek wrote:

> [...]
    > powinien zwracać bez problemu... no chyba że on sprawdza czy ma coś
    > takiego do wysłania, próbuje odczytać i dup.

    Hmm... Ta hipoteza ma sens w kontekście tego jak działa serwer HTTPD z
    lwIP. Stronę WWW konwertuje się do tablic C za pomocą odpowiedniego
    narzędzia (windowsowy plik exe, jednak działa pod Linuksem z Wine),
    podobnie jak miało to miejsce z HTTP2 z MLA na PIC32.
    Treść wyświetlana w przypadku błedu 404 powinna być dostarczona w formie
    pliku "404.htm", umieszczonego w głównym katalogu konwertowanej strony.
    Dzięki temu mamy możliwość przygotowania komunikatu o błędzie w formie
    konsystentnej wizualnie z całą resztą. Nie wiem jak z innymi kodami
    błędów - nie sprawdzałem.

    Czyli w przypadku prośby o nieistniejący plik, serwer również będzie
    chciał pobrać stronę z tego miniaturowego fs-a we flashu.

    Mamy więc dwie prawdopodobne możliwości:
    - Serwer wiesza się na próbie dostania pobrania pliku
    - Serwer wiesza się na próbie wysłania danych

    To drugie wydaje się trochę bardziej prawdopodobne biorąc pod uwagę
    fakt, że awaria wykrzacza całą komunikacje sieciową, ale nie powoduje
    zawieszenia schedulera RTOS-a.

    > No właśnie, w a w przypadku innych śmieci ta zdrowa wyrzuca bad request
    > 400 czy też tylko się rozłącza?

    Zdrowa płytka po prostu się rozłącza, nie odsyłając niczego.
    Telnet zostawia tylko informację "Connection closed by foreign host."

  • 15. Data: 2023-01-24 21:21:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2023 20:16, Marek wrote:

    > No ale co, nie ma możliwości zdebugowania w którym miejscu kodu się
    > zatrzymuje?

    Taki jest plan. Problemem jest mocno ograniczona ilość czasu na
    debugowanie tego wieczorami. ;)

  • 16. Data: 2023-01-24 21:48:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 24 Jan 2023 21:20:27 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > lwIP. Stronę WWW konwertuje się do tablic C za pomocą odpowiedniego
    > narzędzia (windowsowy plik exe, jednak działa pod Linuksem z Wine),
    > podobnie jak miało to miejsce z HTTP2 z MLA na PIC32.

    Ło matko, a w Harmony też tak jest? Nie zrobili jeszcze w
    "normalnego" httpd serwującego pliki z fatfs + handlery cgi-bin?
    Przecież jakakolwiek aktualizacja kontentu strony to rekompilacja
    całości, nonsens...

    --
    Marek

  • 17. Data: 2023-01-24 21:54:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.01.2023 21:20, Atlantis wrote:

    > Mamy więc dwie prawdopodobne możliwości:
    > - Serwer wiesza się na próbie dostania pobrania pliku
    > - Serwer wiesza się na próbie wysłania danych

    No to wyprintuj tą stronę, będzie wiadomo że ją prawidłowo czyta z tablicy.

    > To drugie wydaje się trochę bardziej prawdopodobne biorąc pod uwagę
    > fakt, że awaria wykrzacza całą komunikacje sieciową, ale nie powoduje
    > zawieszenia schedulera RTOS-a.

    No coś tam mówiłeś, że nie odpowiada na pingi. A który wątek odpowiada
    na pingi?
    A pingi z większymi pakietami chodzą?

    A w ogóle to masz tam jeszcze coś, co może wysyłać dane? Może jakiś
    netcat udp-sender albo coś?

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2023-01-24 22:59:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    serwującego pliki z fatfs + handlery
    > cgi-bin? Przecież jakakolwiek aktualizacja kontentu strony to rekompilacja całości,

    Nie zawsze masz jakąś pamięć poza Flashem wewnątrz uC.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2023-01-24 23:02:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Nie pojmuję co Ty pokazujesz. IwIP jest aż tak niedopracowany/niestabilny czy tylko
    trudny w poprawnej implementacji
    > przy pierwszym podejściu??
    > Myślałem, że to pewna i dobra alternatywa np. dla stosów mchp (MLA/Harmony) a tu
    takie kwiatki?

    Jest dopracowany. To dojrzały projekt, stosowany masowo. Sam też używam. Stawiam na
    nieumiejętność implementacji.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2023-01-25 00:14:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2023 21:21, Atlantis wrote:

    > Taki jest plan. Problemem jest mocno ograniczona ilość czasu na
    > debugowanie tego wieczorami. ;)

    Ok, dodałem jeszcze kilka printf-ów w kodzie.
    Udało mi się na razie ustalić jeszcze tyle, że:
    1. Płytka odbiera i parsuje request GET, wyciągając z niego ścieżkę
    dostępu do żądanego pliku.
    2. Funkcje fs_open() jest wołana z tą ścieżką jako parametrem.
    3. Plik jest znajdowany, ponieważ funkcja zwraca status "ok".
    4. Wywoływana jest jeszcze funkcja fs_close.