  • Data: 2021-06-10 21:34:16
    Temat: Generator pętli prądowej dla dalekopisu - współcześnie
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Parę lat temu eksperymentowałem z podpinaniem współczesnych
    komputerów/mikrokontrolerów do zabytkowego dalekopisu. Chyba jednym z
    najbardziej problematycznych elementów takiej instalacji była pętla
    prądowa - urządzenie wymagało 40 mA, ale ze względu na sporą
    indukcyjność elektromagnesu w selektorze odbiornika, konieczne było
    stosowanie dość wysokiego napięci. Z tego co czytałem w książkach z
    epoki, w telekomunikacji stosowano nawet ponad 100V. Ja osobiście
    używałem około 60V.

    Stosowałem takie samo rozwiązanie jak kilkadziesiąt lat temu - zasilacz
    transformatorowy i połączone w szereg rezystory ograniczające prąd. Wadą
    takiego rozwiązania jest niestety marnowanie prądu i spora emisja ciepła.

    Czy dzisiaj dałoby się to zrobić lepiej? Jakiś układ z przetwornicą
    impulsową, który dawałby możliwość wygenerowania ściśle ustalonego
    prądu, dysponował zapasem napięcia i był w stanie szybko reagować na
    zmiany obciążenia? Coś, co pozwoliłoby na zredukowanie emisji ciepła,
    zmniejszyło gabaryty i pozwoliło na zasilenie generatora pętli prądowej
    z zasilacza impulsowego, zamiast transformatora.