  • 1. Data: 2021-06-10 21:34:16
    Temat: Generator pętli prądowej dla dalekopisu - współcześnie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Parę lat temu eksperymentowałem z podpinaniem współczesnych
    komputerów/mikrokontrolerów do zabytkowego dalekopisu. Chyba jednym z
    najbardziej problematycznych elementów takiej instalacji była pętla
    prądowa - urządzenie wymagało 40 mA, ale ze względu na sporą
    indukcyjność elektromagnesu w selektorze odbiornika, konieczne było
    stosowanie dość wysokiego napięci. Z tego co czytałem w książkach z
    epoki, w telekomunikacji stosowano nawet ponad 100V. Ja osobiście
    używałem około 60V.

    Stosowałem takie samo rozwiązanie jak kilkadziesiąt lat temu - zasilacz
    transformatorowy i połączone w szereg rezystory ograniczające prąd. Wadą
    takiego rozwiązania jest niestety marnowanie prądu i spora emisja ciepła.

    Czy dzisiaj dałoby się to zrobić lepiej? Jakiś układ z przetwornicą
    impulsową, który dawałby możliwość wygenerowania ściśle ustalonego
    prądu, dysponował zapasem napięcia i był w stanie szybko reagować na
    zmiany obciążenia? Coś, co pozwoliłoby na zredukowanie emisji ciepła,
    zmniejszyło gabaryty i pozwoliło na zasilenie generatora pętli prądowej
    z zasilacza impulsowego, zamiast transformatora.

  • 2. Data: 2021-06-10 21:45:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/06/2021 21:34, Atlantis wrote:
    > prądowa - urządzenie wymagało 40 mA, ale ze względu na sporą
    > indukcyjność elektromagnesu w selektorze odbiornika, konieczne było
    > stosowanie dość wysokiego napięci.

    Ale tylko impulsowo? W sensie - do załączenia przekaźnika?

    Nie dało by się "przelać prądu z jednej cewki (twojej) do drugiej (w
    urządzeniu)"?

    Wyobrażam sobie to tak, że cewka w nadajniku jest "naładowana" prądem i
    następuje jej podłączenie równoległe do lini i jednoczesne odpięcie od
    zasilania. Powoduje skok napięcia szybko wzbudzając prąd po drugiej
    stronie, całośc spada do "podtrzymania" realizowanego w obowodzie
    równolegle wpiętym za jakąs diodą, generującego te 40mA.

    Mniej więcej taki sposób widziałem przy sterowaniu elektromagnesem w
    jakimś enedrowskim megnetofonie szpulowym, ale to było 30 lat temu wiec
    mogłem coś pokręcić...

  • 3. Data: 2021-06-11 08:27:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.06.2021 21:45, heby wrote:

    > Ale tylko impulsowo? W sensie - do załączenia przekaźnika?

    Wyobrażałem to sobie w następujący sposób:
    1) Mamy regulowaną przetwornicę impulsową, pracującą w zakresie np.
    0-100V i zasilaną np. z 5V albo 12V na wejściu.
    2) Na wyjściu przetwornicy mamy układ odpowiedzialny za utrzymywanie
    ustalonej wartości prądu wyjściowego (w tym wypadku 40 mA) poprzez
    odpowiednie manipulowanie napięciem na wyjściu przetwornicy.

    Czyli innymi słowy, w stanie bezczynności na linii układ ustawia
    minimalne napięcie potrzebne do utrzymania prądu 40 mA. W momencie
    wystąpienia przerwy mógłby też po prostu wyłączać napięcie na wyjściu.
    Po ponownym przywróceniu przepływu cewka elektromagnesu selektora jest
    widziana jako duży opór, trzeba więc podnieść napięcie, aby
    przezwyciężyć jej indukcyjność, ale po chwili można je znów obniżyć do
    wartości potrzebnej do uzyskania 40 mA.

  • 4. Data: 2021-06-11 08:47:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/06/2021 08:27, Atlantis wrote:
> [...]
    > ustalonej wartości prądu wyjściowego (w tym wypadku 40 mA) poprzez
    > odpowiednie manipulowanie napięciem na wyjściu przetwornicy.

    Nie wiem czy to nie strzelanie z armaty, przetwornica na tak wysokie
    napięcie będzie kłopotliwa.

    > przezwyciężyć jej indukcyjność, ale po chwili można je znów obniżyć do
    > wartości potrzebnej do uzyskania 40 mA.

    Pi x drzwi powinno się to dać osiągnąć jakims prostym układem w stylu
    lat 60 ;)

  • 5. Data: 2021-06-11 09:02:57
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Atlantis wrote:

    > Czyli innymi słowy, w stanie bezczynności na linii układ ustawia
    > minimalne napięcie potrzebne do utrzymania prądu 40 mA.

    Dać to się da, czemu nie. Tylko 40mA nawet na 100V to zaledwie 4W.
    Nawet schodząc z poborem energii do zera i płacąc za nią rządowe stawki
    zostaje Ci w kieszeni 0.22 grosza na godzinę pracy dalekopisu. Co
    właściwie chciałbyś oszczędzić?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2021-06-11 12:42:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Jun 2021 21:34:16 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > stosowanie dość wysokiego napięci. Z tego co czytałem w książkach z
    > epoki, w telekomunikacji stosowano nawet ponad 100V. Ja osobiście

    Normalnie to chyba jeszcze dochodzila opornosc kabli, wiec zapas
    napiecia przydatny.

> [...]
    > takiego rozwiązania jest niestety marnowanie prądu i spora emisja ciepła.
    >
    > Czy dzisiaj dałoby się to zrobić lepiej?

    Masz wlaczony dalekopis, ktory sporo mocy bierze, a martwisz sie o
    petle ?

    > Jakiś układ z przetwornicą
    > impulsową, który dawałby możliwość wygenerowania ściśle ustalonego
    > prądu, dysponował zapasem napięcia i był w stanie szybko reagować na
    > zmiany obciążenia?

    W zasadzie ... prawie normalna przetwornica z sensorem pradu.
    Wylaczyc klucz jak prad wzrosnie do 41mA, wlaczyc jak spadnie do 39mA.
    Indukcyjnosc z dalekopisu, albo dodac dla bezpieczenstwa troche
    wlasnej.

    Tylko ... dodac troche napiecia wyjsciowego w sprzezeniu, czy nie
    trzeba - napiecia z zasilacza nie przekroczy.

    No chyba, ze stare rozwiazanie z silnikow krokowych - dwa napiecia
    robocze - jedno "podtrzymujace", nieduze, tyle ile wynika z
    rezystancji cewki dalekopisu, drugie wyzsze, wlaczane na chwile na
    poczatku impulsu.

    J.

  • 7. Data: 2021-06-11 16:38:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.06.2021 12:42, J.F wrote:

    > Masz wlaczony dalekopis, ktory sporo mocy bierze, a martwisz sie o
    > petle ?

    Dalekopis normalnie jest wyłączony. Interfejs steruje jego silnikiem za
    pośrednictwem przekaźnika półprzewodnikowego. Włącza zasilnie przed
    rozpoczęciem transmisji wiadomości i wyłącza je po upłynięciu timeoutu
    od ostatniego znaku. Tak więc normalnie to pętla prądowa (a właściwie
    grzejące się rezystory) marnotrawi energię i produkuje ciepło. ;)
    Oczywiście mógłbym pójść po linii najmniejszego oporu i po prostu w
    czasie bezczynności przerywać pętlę przekaźnikiem w nadajniku interfejsu
    - tym samym, który kluczuje linię podczas nadawania.

    Tyle tylko, że to się nie sprawdzi w tych zastosowaniach, gdzie
    chciałbym też mieć możliwość reagowania na klawisze wciskane na
    dalekopisie.

  • 8. Data: 2021-06-11 16:42:34
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > od ostatniego znaku. Tak więc normalnie to pętla prądowa (a właściwie
    > grzejące się rezystory) marnotrawi energię i produkuje ciepło. ;)

    Daj dane do przelewu, to ci wyślę dyszkę. Będziesz miał pokrycie 5000
    godzin pracy dalekopisu przy 100V na elektromagnesie.

    Kurde, a myślałem, że to ja mam czarny pas w wymyślaniu sztucznych
    problemów. Czuję się zagrożony.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-06-12 11:36:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.06.2021 16:42, Piotr Wyderski wrote:

    > Daj dane do przelewu, to ci wyślę dyszkę. Będziesz miał pokrycie 5000
    > godzin pracy dalekopisu przy 100V na elektromagnesie.

    Przyjmuję argumenty. ;)
    To może inaczej: jest sens próbować z jakąś współczesną przetwornicą
    impulsową, zamiast zasilacza transformatorowego do zasilania pętli
    prądowej? W sensie prąd dalej ograniczany rezystorami, ale to 60V
    zapewniane bardziej współczesnymi metodami? Zyskiem w tym wypadku byłby
    mniejszy rozmiar i waga urządzenia, ale czy np. nie kosztem niezawodności?

  • 10. Data: 2021-06-12 14:27:56
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-06-12 11:36, Atlantis wrote:

> [...]
    > mniejszy rozmiar i waga urządzenia, ale czy np. nie kosztem niezawodności?

    Moze idźmy tą drogą:
    https://www.analog.com/en/parametricsearch/11040

    Włodek