  • 1. Data: 2021-05-28 09:31:52
    Temat: Gumowy asfalt przyszłością dróg.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Wychodzi na to że już za niedługo większość dróg będzie robiona z
    'gumowego asfaltu'.
    Wg fachowców ma same zalety, lepsza przyczepność trwałość, wykorzystanie
    odpadów.
    "Tak zwany gumowy asfalt ma wiele pozytywnych cech. Poprawia on jakość,
    wytrzymałość i trwałość dróg, a także zwiększa przyczepność, obniża
    dwukrotnie poziom hałasu i skraca drogę hamowania samochodów.
    Technologia ta stosowana jest już w USA, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i
    w Chinach."

    "Technologia gumowego asfaltu poprawia bezpieczeństwo drogowe. Dodatkowo
    zmniejsza koszty utrzymania. Jak się okazuje, do tworzenia gumowego
    asfaltu świetnie nadają się zużyte opony. Powstaje dzięki temu mieszanka
    asfaltu drogowego z rozdrobnioną gumą z opon samochodowych. Dodatek
    gumowy stanowi co najmniej 15 proc. masy i pęcznieje pod wpływem reakcji
    z gorącym asfaltem. Skład i właściwości gumy sprawiają, że jest ona
    niemal idealnym modyfikatorem asfaltu. To bardzo zaawansowany
    technicznie materiał."

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/gum
    owe-drogi-beda-standardem-w-polsce-eksperci-apeluja-
    do-rzadu/s984swc
    --
    Janusz

  • 2. Data: 2021-05-28 09:50:49
    Temat: Re: Gumowy asfalt przyszłością dróg.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2021 09:31:52 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    > w Chinach."
    >
    > https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/gum
    owe-drogi-beda-standardem-w-polsce-eksperci-apeluja-

    No i fajnie, tylko:

    2019
    https://www.chemiaibiznes.com.pl/artykuly/wykorzysta
    nie-zuzytych-opon-w-produkcji-nawierzchni-drogowych

    2018
    https://portalkomunalny.pl/drogi-ze-zuzytych-opon-re
    cykl-zaklad-chelm-370431/

    2017
    https://www.muratorplus.pl/technika/nawierzchnie/dro
    gi-w-polsce-budowa-drog-z-nawierzchnia-ze-zuzytych-o
    pon-aa-z36M-p981-fvBr.html
    https://www.youtube.com/watch?v=FcP6QXXLm98

    2015
    https://przegladoponiarski.pl/art/7716/ekologiczny-a
    sfalt-z-opon.html
    https://inzynierbudownictwa.pl/ciche-nawierzchnie-as
    faltowe-z-dodatkiem-gumy-ze-zuzytych-opon-ekologiczn
    ymi-drogami-przyszlosci/

    2011
    https://www.ibdim.edu.pl/index.php/pl/component/cont
    ent/article/65-aktualnosci/762-zuyte-opony-na-drogi

    Ci Niemcy to ciagle mysla, ze sa najlepsi na swiecie, czy PiS wymienil
    ekipe na nowa?

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/zyc
    ie-po-zyciu-czyli-co-sie-dzieje-ze-starymi-oponami-w
    -polsce/72m1xtt
    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/gum
    owy-asfalt-w-warszawie/7eck8zq

    P.S. O, to jest dopiero wynalazek:
    https://www.youtube.com/watch?v=CdnQmgp1LWc

    J.

  • 3. Data: 2021-05-28 10:55:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-28 o 09:50, J.F pisze:

> [...]
    ent/article/65-aktualnosci/762-zuyte-opony-na-drogi

    > Ci Niemcy to ciagle mysla, ze sa najlepsi na swiecie, czy PiS wymienil

    No widać że się dzieje i dobrze.

    > https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/zyc
    ie-po-zyciu-czyli-co-sie-dzieje-ze-starymi-oponami-w
> [...]
    Ten się tylko nie myli co nic nie robi, pewnie sa mało było asfaltu w
    tym 'dywaniku' i nie do końca się to wszystko związało, ale i tak mają
    lepiej niż mieli.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-05-30 18:29:13
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-05-28 09:31, Janusz wrote:
> [...]
    > dwukrotnie poziom hałasu i skraca drogę hamowania samochodów.
    > Technologia ta stosowana jest już w USA, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i

    Zobaczę to uwierzę. 30 lat temu widziałem program gdzie w ramach
    recyklingu kilka wyciętych bieżników opon składali w kanapkę, całość
    pakowali do białej termokurczliwej folii odblaskowej i mieli wkopywać
    jako słupki pikietażowe, tylko jakoś w praktyce nigdy nie wyszło, tak
    jak kilka czy kilkanaście innych pomysłów na zagospodarowanie opon.
    Tylko rolnikom do przyciskania plandeki się nieodmiennie przydają ;)

  • 5. Data: 2021-06-04 14:07:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-05-28 o 10:55, Janusz pisze:
    > Ten się tylko nie myli co nic nie robi

    Coś w tym jest.
    Grafen w Polsce chyba umarł, perowskity myślałem, że podobnie, ale...
    zuch dziewczyna!
    https://globenergia.pl/pierwsza-fabryka-ogniwa-perow
    skity-saule-technologies-wroclaw/

    Robert

  • 6. Data: 2021-06-04 20:12:12
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-04-czerwca-2021 o 14:07, Robert Wańkowski pisze:

    > Coś w tym jest.
    > Grafen w Polsce chyba umarł, perowskity myślałem, że podobnie, ale...
> [...]

    A nie mówiłem że prądu będzie whuj ;-) ale w dzień

    Dalej dylemat jak go magazynować
    - bateria
    - wodór
    - sprężone powietrze ;-)

  • 7. Data: 2021-06-17 09:57:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-06-04 o 20:12, _Master_ pisze:

    skity-saule-technologies-wroclaw/

    > A nie mówiłem że prądu będzie whuj ;-) ale w dzień

> [...]

    Po co magazynować. Długi drut i słać/odbierać za słońcem. :-)
    A tu ciąg dalszy polskich perowskitów.
    https://youtu.be/bzD_5kcJZXI

    Robert