  • 1. Data: 2021-05-28 09:27:35
    Temat: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.

    "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
    tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle sprawności
    napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy optymistyczne
    założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny prąd, pochodzący
    np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby jądrowych lub z ogniw
    fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli chcemy wykorzystać go
    do ładowania auta elektrycznego zasilanego z wbudowanych baterii, to
    przy optymistycznych założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na
    straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu
    zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie
    ładowania i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego
    silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia
    prądu), na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
    ekologiczny prąd.

    A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
    wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
    przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
    pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
    jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
    w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
    same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
    uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
    Słaby wynik!"

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h

    Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
    --
    Janusz

  • 2. Data: 2021-05-28 09:33:38
    Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
> [...]
    > straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
    > uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!

    To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
    powietrze? ;-)
    Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
    stratami ale na masową skalę.

  • 3. Data: 2021-05-28 09:35:35
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
    > Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.

    Ale i tak baterie są gorsze jako magazyn energii niż wodór.

    A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)

  • 4. Data: 2021-05-28 10:09:54
    Od: K <n...@e...com>

    On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
> [...]
    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h

    > Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.

    https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
    lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant

    Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
    wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
    jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
    wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
    dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
    maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
    wodorowymi mimo, ze w 2017 ten sam Mercedes twierdzil, ze wodorowe nie
    maja sensu. BMW chce miec w ofercie wodorowe w 2022. Wszystko to
    dlatego, ze jesli nie zmieni sie technologia baterii to ok. 2027 zacznie
    brakowac surowcow. Producenci dobrze wiedza, ze taka zamiana raczej nie
    nastapi, a nie chca zostac w czarnej dupie z bateriami, ktore
    najwiekszych fanow maja wsrod ludzi, ktorzy elektryki ogladaja tylko na
    zdjeciach.

  • 5. Data: 2021-05-28 10:10:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2021 09:27:35 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    > Słaby wynik!"
    > https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h

    A jak to wyglada w Mirai - jaka jest rzeczywista sprawnosc?

    > Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.

    Poczekamy, zobaczymy ... nawet, jak wodor w ciagu paru lat zniknie, to
    zawsze moze wrocic.

    Chyba, ze w miedzyczasie dorobimy sie wymiennych akumulatorow, czy
    ogniw paliwowych na paliwo ciekle.

    J.

  • 6. Data: 2021-05-28 10:44:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello _Master_,

    Friday, May 28, 2021, 9:35:35 AM, you wrote:

    > Ale i tak baterie są gorsze jako magazyn energii niż wodór.

    Gorsze? Akumulatory mają sprawność przechowywania rzędu 80-90%. Sprawność
    przechowywania energii w wodorze, po uwzględnieniu wszystkich strat
    to może 20%

    > A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)

    To już większą sprawność uzyskasz na dźwigach przekładających betonowe
    kloce.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2021-05-28 10:47:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-28 o 10:10, J.F pisze:

    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h

    > A jak to wyglada w Mirai - jaka jest rzeczywista sprawnosc?
    Nie wiem, trzeba by poszukać ale podobno max to okolice 60%, to więcej
    niż ze spalania
    dlatego poszli w tym kierunku.
    Okazuje się że problemem jest czystość wodoru, wg innego artykułu
    jesteśmy potentatem w Europie w jego produkcji ale cały jest zużywany na
    miejscu no i do sprzedaży się nie nadaje bo jest zanieczyszczony. Ogniwa
    wymagają bardzo czystego co też podnosi odpowiednio jego cenę.

    > Poczekamy, zobaczymy ... nawet, jak wodor w ciagu paru lat zniknie, to
    > zawsze moze wrocic.
    Ma szanse być w ciężarówkach bo tam jest go łatwiej zaaplikować
    konstrukcyjnie i kosztowo, ale osobówki to raczej zostaną na akumulatorach.

    > Chyba, ze w miedzyczasie dorobimy sie wymiennych akumulatorow, czy
    > ogniw paliwowych na paliwo ciekle.
    Albo akumulatory z wymiennym elektrolitem, to wydaje się najbliższe do
    zrealizowania
    i najbardziej zbliżone obsługą do zwykłego tankowania.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2021-05-28 10:52:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/05/2021 09:33, _Master_ wrote:
    > To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
    > powietrze? ;-)

    Prototypy jeździły i od tamtej pory nie słychać nic nowego.

    > Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
    > stratami ale na masową skalę.

    Zaraz ktoś zauważy że koszt produkcji zbiornika na sprężone powietrze
    stanowi 70% pozyskanej energii, potem ktoś zapyta ile kosztuje
    postawienie fabryki takich zbiorników a na koniec pójdzie zatankować
    benzyne, która rośnie na drzewach.

  • 9. Data: 2021-05-28 10:57:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-28 o 09:33, _Master_ pisze:

    > To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
    > powietrze? ;-)
    > Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
    > stratami ale na masową skalę.
    W Hiszpanii jest nawet firma co robi takie autka, tyle że sprawdzają się
    one tylko w tamtejszym klimacie, masz klimę/chłodzenie w aucie w
    gratisie, tak jak w spalinówce ogrzewanie.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2021-05-28 10:59:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2021 10:47:02 +0200, Janusz wrote:

> [...]
    or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h

    > Nie wiem, trzeba by poszukać ale podobno max to okolice 60%, to więcej

    Ogolnie jakos tak - powinno byc lepiej niz silnika cieplnego.

    > Okazuje się że problemem jest czystość wodoru, wg innego artykułu
    > jesteśmy potentatem w Europie w jego produkcji ale cały jest zużywany na
    > miejscu

    Bo kto potrzebuje wodoru? Nieliczni, to sobie stawiaja wytwornice :-)

    > no i do sprzedaży się nie nadaje bo jest zanieczyszczony. Ogniwa
    > wymagają bardzo czystego co też podnosi odpowiednio jego cenę.

    Tylko ze to jest wodor z gazu ziemnego.
    Chcemy perspektywicznie, to z PV lub wiatrakow.

    > Ma szanse być w ciężarówkach bo tam jest go łatwiej zaaplikować
    > konstrukcyjnie i kosztowo, ale osobówki to raczej zostaną na akumulatorach.

    IMO - zbiorniki sie mieszcza, jak widac. Akumulatory tez nie sa male.
    Kwestia w sprawnosci i cenie ogniw paliwowych.
    Nawet jesli teraz kiepsko to wyglada, to za 20 lat moga cos wymyslec,
    i pomysl wroci.

    J.