  • 31. Data: 2021-05-17 09:58:09
    Temat: Re: Harlequin Rev G - problem z uruchomieniem klona ZX Spectrum
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 May 2021 08:23:04 +0200, Atlantis wrote:

    > Sprawdzę w wolnej chwili, chociaż jak mówiłem - próbowałem dwóch różnych
    > kwarców, z czego jeden pochodził z tej samej serii, co kwarc pracujący w
    > prawidłowo działającym egzemplarzu.

    W wolnej chwili oscyloskop uruchom. Diagnostyk bedzie szybka, a przyda
    sie do innych projektow.

    > Swoją drogą, czy rezystory 68 omów w emiterach tranzystorów są mocno

    One nie tyle sa "w emiterach", co dzielnik stanowia.
    Gdyby wartosci byly bardzo zle ...

    > krytyczne? Bo tutaj jeszcze przypomniałem sobie jedną kwestię - w
    > trakcie budowy zabrakło mi miniaturowych rezystorów metalizowanych
    > (bodajże 1%) i w przypadku trzech ostatnich (R20, R21 i R43) musiałem
    > użyć zwykłych 5%. To może mieć znaczenie?

    Raczej nie. Choc gdzies tam niby ... te "zwykle" to moze weglowe,
    a moze metalizowane ... i maja indukcyjnosc, a tam jednak pare MHz ...
    nie, pelno takich w telewizorach.

    >Z drugiej strony sygnał RGB wygląda prawidłowo, chociaż te gorsze rezystory też
    znajdują się na
    > części jego linii.

    No wlasnie - widac dobre sa.

    > W sumie racja, przyjrzę mu się.

    Chyba ze, wlasnie C30. C28 cos tam przepuszcza, wiec cos widac, ale
    slabo ...

    > Ta sama seria co wszystkie inne rezystory 75 omów użyte zarówno w tym,
    > jak i działającym egzemplarzu. Multimetr pokazuje prawidłową rezystancję.

    Oscyloskop, szczegolnie, ze masz inna dzialajaca sztuke.
    Choc prawidlowosc sygnalow chrominancji trudno bedzie zobaczyc.

    > Zworka jest. Próbowałem nawet manipulować nią (oraz pozostałymi zworkami
    > PAL/NTSC) żeby zobaczyć, czy uda mi się uzyskać stabilniejszy obraz.
    > Kolory się zmieniały, ale nie udało mi się uzyskać niczego co dałoby się
    > uznać za stabilny i prawidłowy obraz.

    Jesli sie zmienialy, to chyba przejscie do scalaka jest.
    Ale tak profilaktycznie zmierzylbym napiecie, albo nawet zwarl na
    dobre.
    No i jeszcze do kompletu sprawdzic "select" - czy tam na pewno
    polaczone z masą.

    Jeszcze jedna mozliwosc - podac na TV sygnal luminancji (bez koloru).
    Ale chyba go nie masz dostepnego.

    J.

  • 32. Data: 2021-05-17 11:05:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.05.2021 09:58, J.F wrote:

    > Chyba ze, wlasnie C30. C28 cos tam przepuszcza, wiec cos widac, ale
    > slabo ...

    Zapobiegawczo wymieniłem też C30 - nic się nie zmieniło.
    Spróbowałem też podmienić C28 n kilka różnych egzemplarzy C28 o
    pojemności 220uF (różne serie, różni producenci). Przy każdym z nich
    obraz się zmienia - to znaczy jest zniekształcony w inny sposób...

  • 33. Data: 2021-05-17 12:01:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W trakcie eksperymentów ukałd przestał generować jakikolwiek sygnał na
    wyjściu kompozytowym, przy czym nie mogę tego skorelować z wymianą
    konkretnego elementu. Po prostu próbując ponownie podłączyć układ do
    telewizora przekonałem się, że na ekranie nie ma obrazu. Po przełączeniu
    na RGB nadal wszystko działa.

    Coraz bardziej wygląda to na wadliwy układ scalony, który po prostu
    powoli umierał i chyba teraz właśnie kompletnie padł...