  • 1. Data: 2021-04-02 14:05:10
    Temat: Automatyka domowa
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy ktoś może podrzucić sprawdzone rozwiązanie sterowania kilkoma czy
    kilkunastoma urządzeniami domowymi (typu wyłącznik światła, chętnie
    ściemniany)? Sterowane "pilotem" (może być smartfon) i programowane czasowo.

    I żeby to nie łączyło się z serwerem w Chinach, tylko w całości zamykało
    się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    MJ

  • 2. Data: 2021-04-02 14:21:19
    Temat: Re: Automatyka domowa
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2021 14:05, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > I żeby to nie łączyło się z serwerem w Chinach, tylko w całości zamykało
    > się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    1) kupujesz tani osprzęt Sonoff i przerabiasz na Tasmotę (inni polecą
    podobne zamienniki)

    2) Stawiasz gotowca na Raspberry Pi + Home Assistant HASSIO. Gotowy
    obraz do pobrania z netu, zero konfiguracji aby odpalił.

    W przypadku punktu 1) jest jak zwykle czyli: są zwolennicy ZigBee,
    Z-Wave i Wifi. Mam za małe doświadczenia, ale mogę od razu powiedzieć,
    że urządzenia na WiFi będą miały 10x więcej mozliwosci i lepsze pokrycie
    niż ZWave czy ZigBee, z drugiej strony Z* będą działać na baterie
    (czujniki). Prawa jest taka że w domu mam Wifi i ZigBee ;) Nie ma przeszkód.

  • 3. Data: 2021-04-02 14:29:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Apr 2021 14:05:10 +0200, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:
> [...]
    > zamykało
    > się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    Jak 6 lat temu szukałem to nie znalazłem takiego dla mnie
    odpowiedniego wiec stworzyłem własny. Teraz może by mi się już nie
    chciało wymyślać bo są już gotowce jak Home Assistant.

    Tutaj pewnie spora część userow używa jakiś własnych wynalazków, a
    jeśli nie to ciekawe jakich (z półki tych bez chińskiej chmury)?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2021-04-02 19:35:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Apr 2021 14:21:19 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > 2) Stawiasz gotowca na Raspberry Pi + Home Assistant HASSIO. Gotowy

    HA to rozumiem taki hub/proxy między elementami wykonawczymi różnych
    producentów a *też* usługami np. Google/Alexa? Czy do HA można
    podłączyć własne autorskie urządzenia, jeśli mają wystawioną jakąś
    usługę po http (lub innym)? Z tego co widzę (na szybko rzuciłem okiem
    na razie) HA ma możliwość pisania własnych skryptów, czy one właśnie
    mogą być warstwą pośrednią do własnych urządzeń? Czyli w HA mam np.
    switch on/off a pod niego podpinam warstwę (w skrypcie)
    odpowiedzialną za połączenie z moim elementem wykonawczym? Czy dobrze
    rozumiem?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2021-04-02 19:50:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2021 19:35, Marek wrote:
    > HA to rozumiem taki hub/proxy między elementami wykonawczymi różnych
    > producentów a *też* usługami np. Google/Alexa?

    Poniekąd.

    Bardziej: to taka platforma na rózne integracje, pozwalające pospinać
    duperele rózych producentów w jadną całość, z zacięciem dla nerdów oraz
    udostępnia ładne GUI do wygodniego zarządzania tym bałaganem.

    > Czy do HA można podłączyć
    > własne autorskie urządzenia, jeśli mają wystawioną jakąś usługę po http
    > (lub innym)?

    Oczywisćie. Całość koncepcji można przepuścić przez MQTT. Jeśli Twoje
    urządzenie potrafi gadać po MQTT (biliard bibiotek w każdym języku) to
    za pomocą HA można to zwizualizować (przycisk, wykres itd) i
    zautomatyzować (połaczyc z innymi urządzeniami).

    Przykładowo, dla ESP8266, zrobienie prostego sterownika przekaźnikiem
    to: zaprogramowanie Tasmota, wpisanie danych gdzie jest serwer MQTT i
    Wifi i "że to przekaźnik". Po stronie HA *automatycznie* pojawia się
    gotowy przycisk do wykorzystanai w GUI oraz mozliwośc zrobienia na nim
    automatyzacji, ponieważ Tasmota wspiera "autodiscovery" przez co HA
    automatycznie dowiaduje się że to przekaźnik.

    > Z tego co widzę (na szybko rzuciłem okiem na razie) HA ma
    > możliwość pisania własnych skryptów, czy one właśnie mogą być warstwą
    > pośrednią do własnych urządzeń?

    Tak/nie. Zalezy jak bardzo potrzebujesz dziwne integracje. Ogólnie w HA
    jest *troche* programowania, ale w podstawowym zakresie nie ma go wcale.

    Przykład: naciskam na pilocie przycisk, dzięki bramce 433Mhz->Wifi->MQTT
    to coś ląduje po stronie HA, gdzie maluteński skrypcik reaguje na ten
    przycisk i włacza światło w garażu, ale tylko jeśli jest wyłaczone, oraz
    automatycznie je wyłączy jeśli czujnik ruchu prestanie rejestrować ruch,
    po 2 minutach. Właczy się jednak automatycznie jesli inny czujnik
    wykryje ruch, przy okazji informaując nagrywarkę że trzeba zostawić
    nagranie z tego zdarzenia. To jest "zaawansowany HA". W przypadku
    prostego HA polega to na D'n'd róznych sensorów na "dashboard", więc
    programowania może nie być wcale.

    > Czyli w HA mam np. switch on/off a pod
    > niego podpinam warstwę (w skrypcie) odpowiedzialną za połączenie z moim
    > elementem wykonawczym? Czy dobrze rozumiem?

    HA eksporuje "byty". One pochodzą z różnych urządzeń i integracji, i są
    bardzo podobne w działaniu. Np. masz "byt" posiadający stan On/Off. I
    możesz go przełaczyć w skrypcie jesli np. wilgotność na innym czujniku
    skoczy powyżej 50%. To jaka integracja i warstwa komuniakcyjna jest
    poniżej, nie ma znaczenia, to onoff to może byc wentylator starowalny
    ZigBee albo ESP8266 z przekaźnikiem wydziargany ręcznie. Waże że to
    "switch" i obsługuje się go tak samo.

    W pewnym sensie HA jest takim mechanizmem do robienia abstrakcji na
    automatukę domową róznych producentów i pisaniu pomiędzy tymi elementami
    automatyzacji, tworzeniu (G)UI i zapisie zdarzeń.

    Doświadczenie jest trywialne:
    1) Pi 3 z gotowym obrazem (przy czym Pi3 do wydajnych nie należy)
    2) proxmox z gotowym obrazem

    HA to dośc skomplikowany koncept, sam z siebie nie ma sensu, używa go
    się ze spacjalnym systemem operacyjnym HASSIO opartym o dockery. Gotowe
    obrazy do pobrania, eksperyment nic nie kosztuje.

  • 6. Data: 2021-04-02 20:35:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-02 o 14:05, Michal Jankowski pisze:
> [...]
    >
    > I żeby to nie łączyło się z serwerem w Chinach, tylko w całości zamykało
    > się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    Mam od b. dawna kolejne wersje w różnych miejscach.
    Działają niezawodnie.
    https://tinycontrol.pl/pl/lan-controller-35/

  • 7. Data: 2021-04-02 21:01:45
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-02 o 20:35, t-1 pisze:

    > Mam od b. dawna kolejne wersje w różnych miejscach.
    > Działają niezawodnie.
    > https://tinycontrol.pl/pl/lan-controller-35/

    Uściślając, mam wersje poprzednie od 1.0 do 2.5.
    3.5 nie znam.

  • 8. Data: 2021-04-02 21:51:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Apr 2021 20:35:46 +0200, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > https://tinycontrol.pl/pl/lan-controller-35/

    A czy ma to jakiś interfejs dla normalnego usera a nie nerda?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2021-04-02 23:42:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 2 kwietnia 2021 o 14:05:44 UTC+2 Michal Jankowski napisał(a):
> [...]
    >
    > I żeby to nie łączyło się z serwerem w Chinach, tylko w całości zamykało
    > się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    Co ci Chiny przeszkadzają przy włączaniu światła w kiblu?

  • 10. Data: 2021-04-03 05:27:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-02, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Poniekąd.

    Widzę, że ma to możliwość integracji z Google Asstatant - sterowanie
    głosowe jest cholernie wygodne. Z tym, że widzę wymaga to Home Assistant
    Cloud, które jest płatne. Nie, że dużo, ale cała idea ogarnięcia samego
    sterowania na domowym serwerze idzie się w tym momencie paść.

    --
    Marcin