  • 1. Data: 2020-12-18 00:14:08
    Temat: Identyfikacja wadliwego dysku w NAS
    Od: netx <n...@g...pl>

    NAS Asustor/Nimbustor 4 z dostępem do powłoki. Są w nim m.in. dwa dyski
    WD RED w RAID/mirror. Czasem (rzadko ale jednak) NAS jest wyłączany i
    wtedy jeden z dysków na samym końcu wyłączania wydaje irytujący mnie
    dźwięk jakby jakś wirująca część spowalniała, taki jakby gwidzd od
    wysokich tonów do niskich po czym o ile zapamiętałem jest głuchy dźwięk.
    W każdym razie dźwięk jest niepokojący i pozostałe dyski nie wydają
    takich dźwięków przy wyłączaniu. Chciałbym wyjąć ten wadliwy dysk i
    odesłać do WD albo puścić na OLX (gwarancja WD jest ważna), jednak tu
    pojawia się zagadnienie: jak zidentyfikować w której kieszeni jest ten
    wadliwy dysk? Najlepiej aby w trakcie identyfikacji nie posypał się
    RAID, bo nie chcę go odbudowywać dopóki nie będę miał nowego dysku na
    podmianę. W szczególności nie chciałbym wylądować z tym wadliwym dyskiem
    w działającym NAS, a wyjętym sprawnym.
    Smarty na ile rozumiem nie wykazują Relallocated Sectors/Pending/CRC
    etc. Temperatury dysków w normie. Backup mam.
    Jak najłatwiej zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk,
    nie rozwalając RAIDa (bo nie chcę go na razie odbudowywać - chyba
    odbudowywuje się od razu cały RAID? tzn cały dysk się kopiuje?)

  • 2. Data: 2020-12-18 12:36:50
    Temat: Re: Identyfikacja wadliwego dysku w NAS
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-18 o 00:14, netx pisze:
> [...]
    > Jak najłatwiej zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk,
    > nie rozwalając RAIDa (bo nie chcę go na razie odbudowywać - chyba

    Jeśli SMARTy są prawie identyczne, to pozostaje albo od "starego"
    mechanika samochodowego pożyczyć stetoskop, albo poszczególne dyski
    podpinać pod zasilacz PC. Ale tylko zasilanie, bez sygnału.

    Można dla pewności podpiąć zasilanie + sygnał (o ile to SATA a nie SAS)
    i z poziomu PC odczytać full SMART.

    > odbudowywuje się od razu cały RAID? tzn cały dysk się kopiuje?)

    Odbudowuje się przestrzeń - w znanych mi macierzach RAID3 i wyższych
    dysk jest traktowany jako przestrzeń/wolumen itp. Nic się nie kopiuje,
    jest odbudowa macierzy. Kopiowanie to tylko w RAID1 i miksach, typu 1+0,
    0+1, 5+1, 6+1 itp.

    Sam mam problem, bo w moim STBP200 padły na raz dwa dyski z czterech
    ustawionych w RAID5. Oba padnięte to Seagate, żywe to WD. Wszystkie
    serii Enterprice.
    Z czego jeden Seagate rzeczywiście padł (chyba elektronika), natomiast
    drugi jednak badal działa prawidłowo, ale NAS nie widzi zdegradowanego
    RAID, tylko widzi trzy osobne dyski. Głupi Seagate :(

    A kolejny problem to to, że na dyskach jest kilka małych partycji i
    jedna duża. Nie wiem jeszcze, w jakim formacie, na razie żaden ze
    znanych mi nie podpasował, bo chciałem całość macierzy przenieść na
    wirtualkę i spróbować posklejać.

    Ma ktoś doświadczenia z taką zabawą?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2020-12-18 14:27:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jakimś stetoskopem?
    Czyli np. długim prętem stalowym z jednym końcem przy uchu, jak mechanicy
    samochodowi.

  • 4. Data: 2020-12-19 00:48:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" 5fdcae32$0$526$6...@n...neostrada.pl

    > Czyli np. długim prętem stalowym z jednym końcem przy uchu,

    W zębach.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2020-12-19 15:06:09
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 18.12.2020 o 12:36, Adam pisze:
> [...]
    > podpinać pod zasilacz PC. Ale tylko zasilanie, bez sygnału.
    >
    > Można dla pewności podpiąć zasilanie + sygnał (o ile to SATA a nie SAS)

    Dziękuję za odpowiedź. Miałem nadzieje na jakieś polecenie które mógłbym
    wpisać w bash-u czu w sh i spowodowałoby spin-down danego dysku. Albo
    nawet mógłbym skompilować jakiś program żeby to robił (jest kompilator
    gcc, g++). Ale jeśli nie ma takiej opcji to tak jak pisze Adam wymontuje
    pojedynczo dyski i spróbuję je włączyć i wyłączyć w stacji dokującej.
    Tzn. po włożeniu dysku do stacji spróbuję włączyć w stacji zasilanie i
    wyłączyć. Spróbuję najpierw bez podpięcia stacji do komputera (czyli bez
    kabla USB).

  • 6. Data: 2020-12-19 15:53:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Może się i da, jeśli zapytasz na odpowiednim anglojęzycznym forum (jeśli jest takie
    dla Asustor).
    Wejście przez SSH i jazda z komendami.

  • 7. Data: 2020-12-19 17:45:29
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 19.12.2020 netx <n...@g...pl> napisał/a:

    > Dziękuję za odpowiedź. Miałem nadzieje na jakieś polecenie które mógłbym
    > wpisać w bash-u czu w sh i spowodowałoby spin-down danego dysku. Albo

    Man hdparm. A konkretnie hdparm -Y. HTH.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 8. Data: 2020-12-19 18:18:40
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 19.12.2020 o 17:45, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Man hdparm. A konkretnie hdparm -Y. HTH.

    To polecenie działa perfekcyjnie, dziękuję.

    Zatem przebadałem wszystkie 4 dyski w NAS i:
    - Dyski WD40EFRX (dwa) bezproblemowe. (używam tego modelu dysków od
    dobrych kilku lat i w/g mnie to są bardzo dobre i nieawaryjne dyski.
    Szkoda że "tylko" 4TB)

    - Dyski WD60EFAX (dwa) oba podczas pracy ciche,
    jednak tym poleceniem: "hdparm -Y /dev/sda" i "hdparm -Y /dev/sdb"
    sprawdziłem że _OBA_ te dyski wydają przy wyłączaniu/spin-down dźwięki
    które można by wziąść za oznakę awarii. Tutaj znalazłem że ktoś nagrał
    ten dźwięk spin-down'u kilkukrotnie; /trzeba pogłośnić aby usłyszeć/:
    https://youtu.be/x3euUVYC2u0?t=7
    Trochę jeszcze poszperam po sieci czy są inne "doniesienia" na ten
    temat, ale chyba odpuszczę serwisowanie tych dysków skoro SMART nic
    złego nie wykazuje i RAID1 działa OK. Jak ktoś się spotkał z takimi
    dźwiękami dysków to chętnie się dowiem i czy takie dyski wkrótce nie
    wysiadły

  • 9. Data: 2020-12-19 19:57:18
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2020 o 18:18, netx pisze:
    > złego nie wykazuje i RAID1 działa OK. Jak ktoś się spotkał z takimi
    > dźwiękami dysków to chętnie się dowiem i czy takie dyski wkrótce nie
    > wysiadły

    Moje WDki wydają takie dźwięki od lat i wg mnie to jest u nich normalne.
    WD Red wymieniałem na gwarancji ale dopiero jak SMART pokazał relokowane
    sektory, a smartd przysłał mi maila powiadamiającego o tym.
    Akustycznie nie było żadnych zmian.
    --
    Olek

  • 10. Data: 2020-12-19 20:09:22
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 19.12.2020 o 18:18, netx pisze:
    > Dyski WD60EFAX (dwa)
    (...)
    > sprawdziłem że _OBA_ te dyski wydają przy wyłączaniu/spin-down dźwięki
    > które można by wziąść za oznakę awarii.

    Zgłosiłem zapytanie do WD czy dyski kwalifikują się do odesłania, więc
    pozostaje poczekać co odpowiedzą